  • 1. Data: 2005-02-26 19:57:18
    Temat: jakie bledy w ustawach podatkowo-ksiegowych najbardziej irytuja?
    Od: "m" <m...@N...gazeta.pl>

    Prosze Szanownych Forumowiczow o pomoc.
    Przygotowuje na zaliczenie na studia podyplomowe (finanse i zarzadzanie)
    zestawienie o zapisach w ustawach, ktore zamiast pomagac, blokuje i
    przeszkadzaja w dzialalnosci przedsiebiorcow.
    Jezeli mozecie, wskazcie, ktore zapisy w ustawach podatkowo-ksiegowych
    powoduja najwieksze wg Was przeszkody w plynnym dzialaniu firmy i powoduja,
    ze zamiast zarabniac pieniadze, przedsiebiorca musi szukac wyjasnien w
    przepisach, aby nie popelnic bledu.
    Bede wdzieczny za pomoc.

  • 2. Data: 2005-02-27 08:34:38
    Od: "Marko" <o...@p...onet.pl>

    Obowiązek płacenia podatków ;)

  • 3. Data: 2005-02-27 13:15:06
    Od: "m" <m...@g...pl>

    > Obowiązek płacenia podatków ;)

    heheh ja wiem....:))
    mi tez to przeszkadza:)
    ale to jakby nie nadaje sie do referatu:)

    mi chodzi o takie rzeczy, jak np fakt, ze updof byl bodajrze nowelizowany w
    2204 roku kolo 90 razy. To na pewno nie pomaga w codziennej pracy ksiegowych
    lub wlascicieli mniejszych firm.
    i o takie przyklady chcialbym Was prosic.
    m.

  • 4. Data: 2005-02-27 19:36:07
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    m napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >ze zamiast zarabniac pieniadze, przedsiebiorca musi szukac wyjasnien w

    Wiele. Ale niech wypowiedzą się ci, którzy prowadzą interes. Dla
    "małych" to np.:

    Odwoływanie się wzajemne do niespójnych definicji. Słynne "więzy
    tworzące stosunek prawny". Dot. umów zlecenia/o dzieło i ew. VAT-u.
    Przepisy o VAT w połączeniu z klasyfikacją PKWiU zachęcały do
    kombinowania na co niższy VAT: na "musztardę gotową" czy "gotową
    musztardę". Mniej kontrowersyjny był (jest?) przykład "mieszalnika
    uniwersalnego" i betoniarki.
    Ryczałtowcom - vatowcom w ciekawy sposób obliczenia podatków
    komplikują dochody kapitałowe z odsetek bankowych (zwykle grosze)
    z konta firmowego.
    Konieczność śledzenia zmieniających się kilka razy w roku wysokości
    składek ZUS (chyba uzależnionych od zmiennych parametrów ekonomicznych).
    Zmiana należności zależna od miejsca siedziby podmiotu na rzecz
    którego były wykonywane usługi - wielkość miejscowości nie tylko
    usługodawcy ale też usługobiorcy (czy dalej to jest?)
    I legendarne:
    "Wzót Lisaka" dot. klasyfikacji samochodów. Teraz ma być inaczej...
    Przepis pozwalający opdatkować "zysk" z wykorzystania bezpłatnego
    Linuxa w firmie (wycenianego jak Windows).

    Darujcie nieścisłości - niektóre z w/w próbowali mi tłumaczyć
    znajomi. Podziwiam ich.

    Arek

  • 5. Data: 2005-02-27 21:08:22
    Od: "m" <m...@g...pl>

    super...dzieki!

    o takie cos mi chodzi:)
    przyznam, ze jak takie cos czyta, to wlos mi sie jezy
    masakra z tymi ustwami

    czekam na wiecej przykladow
    na pewno mi sie przydadza

  • 6. Data: 2005-02-27 23:55:22
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    m napisał(a) w wiadomości: <6...@n...onet.pl>...
    >super...dzieki!
    >
    >o takie cos mi chodzi:)
    >przyznam, ze jak takie cos czyta, to wlos mi sie jezy
    >masakra z tymi ustwami
    >
    >czekam na wiecej przykladow
    >na pewno mi sie przydadza

    Potraktuj to tylko jako źródło wyrazów-kluczy do wklepania w
    wyszukiwarkę. Archiwum tej grupy da pojęcie o tym, co sprawia
    problemy. Do tego polecam archiwum np. Gazety Prawnej. I zajrzyj
    na strony Min. finansów i ZUS.

    Arek

  • 7. Data: 2005-02-28 17:12:45
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    Przytoczone przykłady to raczej _uciążliwości_. Mniej uciążliwą, a raczej
    kuriozalną sytuacją jest kwestia kontroli podatkowych.
    Przychodzi do podatnika osoba A z urzędu B. Przeprowadza kontrolę. Załóżmy
    wszystko ok dla podatnika: ewidencje rzetelne, poprawne formalnie.
    Po jakimś czasie do podatnika przychodzi inna kontrola: osoba C z B.
    Kontroluje ten sam podatek, za ten sam okres. I twierdzi, iż coś jest nie
    rzetelne, źle formalnie lub inaczej interpretuje przepisy. Maluje
    odpowiedni protokoł.
    TEN SAM KIEROWNIK URZĘDU _B_ W WYNIKU KONTROLI TYCH SAMYCH DOKUMENTÓW
    WYDAJE DWIE RÓŻNE DECYZJE.
    By nie wspomnieć, że do tego samego podatnika, w sprawie tego samego
    podatku, za ten sam okres może przyjść osoba D z urzędu E i przeprowadzić
    nową kontrolę z zupełnie innymi wnioskami.

    Przy chwili czasu mogę popisać więcej.
    Pozdrawiam
    Darek

  • 8. Data: 2005-02-28 18:04:15
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Użytkownik "m" <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zestawienie o zapisach w ustawach, ktore zamiast pomagac, blokuje i
    > przeszkadzaja w dzialalnosci przedsiebiorcow.

    wydaje mi się że podchodzisz do sprawy ze złej strony
    absurdów to my mamy na kilogramy, zaś postawienie na głowie jednego problemu
    powoduje konieczność postawienia na głowie przepisów związanych
    przykład - ostatnia dyskusja w sprawie spółek cywilnych:::
    nowelizacja kodeksu cywilnego odbierająca sc podmiotowości spowodowała
    problemy z określeniem jej zdolności prawnej, więc wyniknął problem z nazwą
    spółki na gruncie ustawy o działalności, czy s c jest podatnikiem na gruncie
    ustaw podatkowych, czy jest pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy i ustaw
    zusowskich itd....

    temat twojej pracy ma raczej fundamenty psycho-socjologiczne a jej głównym
    problemem jest sprawowanie władzy przez układ polityczno-urzędniczy o
    mentalności homo-sovieticus przyzwyczajony do grabienia tych co mają i
    rozdawania biednym (czyli sobie)
    polecał bym ci bardziej wybór jednego, konkretnego przypadku absurdu i
    analizę historyczną jego powstawania i rozwoju
    doskonałym przykładem jest brak możliwości odliczenia vat od samochodów
    osobowych wykorzystywanych w firmie
    kiedy wprowadzano ustawę o vat (1993r.) problem ten nie istniał, gdyż
    pierwszy tekst ustawy vat był najbliższy ideałowi ( czyli "przepisany" z
    ustawy niemieckiej z uwzględnieniem wyroków ETS i dyrektyw unijnych) - potem
    nasi "fachowcy" wzięli się za "poprawianie" :))
    jedną z pierwszych poprawek było właśnie zablokowanie zwrotu vat od
    samochodów osobowych - urzędnicy ministra finansów tłumaczyli to tak:
    1. budżet ma dziurę, a tak możne zaoszczędzić pare groszy zwrotu vat
    2. ci beszczelni prywaciarze jeżdżą sobie z panienkami na imprezki do kumpli
    albo w niedzielę do kościoła z rodziną a potem fakturę za paliwo wpisują w
    koszty firmy i wołają o zwrot vat!!!
    Oczywiście w tych rozważaniach moralno-etycznych zapomnieli o ministrach i
    dyrektorach departamentów , którzy też jeżdżą na imprezki służbowymi
    samochodami w dodatku z kierowcą i wchodzi to w koszty ministerstwa (
    oczywiście z naszych podatków ), ale przecież oni są wybrańcami narodu i
    mogą jeździć limuzyną i nie będzie im drogi zajeżdzał swoim mercem jakiś
    Kowalski - piekarz z Pcimia Dolnego - więc tak naprawdę chodzi tylko o kasę
    i poczucie władzy
    dlatego też w 1994 wprowadzono zakaz zwrotu od osobowych na podstawie dowodu
    rejestracyjnego
    oczywiście właściciele firm zaraz zwrócili uwagę, że istnieją samochody
    dostawcze, czyli osobowe z powiększoną przestrzenią bagażową i zgodnie z
    prawem zarejestrowali je jako ciężarowe
    na to urzędnicy w 1996r. walnęli "siatkami" - właściciele zaś przeliczyli,
    że wydatek 2-3 tyś. i tak się kalkuluje
    no to urzędnicy w 1999r. walnęli "homologacją" - ten problem rozwiązały
    firmy samochodowe, którym zależy na sprzedaży
    no to urzędnicy w 2002r. walneli "wzorem Lisaka" - też daliśmy radę ale już
    szykują nowego potworka prawnego - coś o odległości mierzonej od do

    najweselsze jest w tej zabawie, że w normalnych krajach unii europejskiej
    problem ten NIE ISTNIEJE !!! Poprostu tam organa podatkowe nie zawracają
    sobie i nam głowy pierdołami i ważne żeby właściciel zarabiał i płacił
    podatki ( bo i tak w tym czy innym miejscu podatek zostanie zapłacony) ale
    na taki sposób myślenia trzeba lat tradycji i wykształcenia ( a u nas
    niestety profesorowie ekonomii zaliczali z "ekonomi politycznej socjalizmu"
    i tak im w główkach zostało do dzisiaj)

  • 9. Data: 2005-02-28 18:39:58
    Od: "m" <m...@g...pl>

    > podatku, za ten sam okres może przyjść osoba D z urzędu E i przeprowadzić
    > nową kontrolę z zupełnie innymi wnioskami.

> [...]

    bede zobowiazany
    m.

  • 10. Data: 2005-03-01 06:53:04
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > bede zobowiazany
    Sam możesz również się wykazać.
    Archiwum grupy Twoim przyjacielem. Jestem cienki bolek, ale
    przestudiowanie wątków z udziałem Maddy i Gotfryda (inni nie mniej
    kompetentni proszę się nie obrażać, tylko podłączyć do wątku) to powinno
    dostarczyć Ci sporo materiałów.
    Polecam przestudiowanie problemu p. Kluski i firmy JTT (ogólnie problem
    dotyczący decyzji i procedur odwoławczych).
    Polecam również Dobrą Firmę z IV-V 2004. Masz wspaniałą możliwość
    przekonania się na ile różnych sposobów można zinterpretować zjawisko
    sprzedaży komisowej i jej skutki podatkowe.
    Nowe rozwiązania dotyczące opakowań zwrotnych.

    Pozdrawiam
    Darek