  • 1. Data: 2003-07-21 07:30:43
    Temat: jakie koszty uzyskania
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

    Jakie, wg Was, koszty uzyskania przychodu powinna zastosować osoba, która
    dokonuje tłumaczeń instrukcji, listów, pism.

    Czy ma tu znaczenie, jak jest zatrudniona, etat, umowa zlecenie, umowa o
    dzieło.

    pozdrawiam
    fart

    kurdelebele gorąco

  • 2. Data: 2003-07-21 20:11:17
    Temat: Re: jakie koszty uzyskania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jul 2003, fart wrote:

    >+ Jakie, wg Was, koszty uzyskania przychodu powinna zastosować osoba, która
    >+ dokonuje tłumaczeń instrukcji, listów, pism.
    >+
    >+ Czy ma tu znaczenie, jak jest zatrudniona,

    Nie, bo jak zatrudniona to na umowę o pracę (...i znowu
    podpadłem fartowi ;]! - ale tłumaczy mnie że mi samemu to
    kiedyś wytknięto :))

    >+ etat,

    Standardowe koszty/miesiąc pracy, chyba że na bilety imienne
    wydano więcej...

    >+ umowa zlecenie, umowa o dzieło.

    A. Zależy od kwoty. Poniżej stokilkadziesiąt_ileś/umowę :]
    - ryczałt 20% przychodu
    Powyżej - do wyboru:
    - albo 20% przychodu, chyba że tłumaczenie jest "autorskie"
    (bo *nie* musi być, jak ktoś tłumaczy np. przepisy !)
    wtedy można się załapać na 50% KUP :)
    - albo rzeczywiste poniesione koszty na podstawie "kwitków",
    z uwzględnieniem ZUS zapłaconego przy UZ.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-07-21 22:54:32
    Temat: Re[2]: jakie koszty uzyskania
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 21 lipca 2003 o godzinie (22:11:17) napisano:

    GSn> Nie, bo jak zatrudniona to na umowę o pracę (...i znowu
    GSn> podpadłem fartowi ;]! - ale tłumaczy mnie że mi samemu to
    GSn> kiedyś wytknięto :))

    Gotfrydzie, jak mogles sie tak dac podpuscic ;) Pomijam nawet potoczne
    rozumienie "zatrudnienia" (IMO sluszniejsze od durnych zalozen prawa
    pracy), ale mamy przeciez art. 2 KP:
    "Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę,
    powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę."
    A jesli tego malo, to przeciez mozna byc i zatrudnionym na umowe o
    dzielo i zlecenie, o czym mowa w art. 22:
    "§ 1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do
    wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego
    kierownictwem, a pracodawca do zatrudniania pracownika za
    wynagrodzeniem.
    § 11. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na
    podstawie stosunku pracy, _bez względu na nazwę_ zawartej przez strony
    umowy." :)))

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 4. Data: 2003-07-22 05:31:53
    Temat: Re: Re[2]: jakie koszty uzyskania
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > § 11. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na
    > podstawie stosunku pracy, _bez względu na nazwę_ zawartej przez strony

    Autor pytania oczekiwał dokładnie takiej odpowiedzi, jaka została mi
    udzielona przez G.S. ( chyba nie będzie zły, bo nie wymieniam jego imienia
    nadaremno? :)))
    Odpowiedź ta upewniła mnie w dalszym postępowaniu .......
    Wszelkie podteksty i międzywiersze są czczym wymysłem interpretatorów.
    :))))))))

    Serdecznie dziękuję za odpowiedź.

    Nie mam w tej chwili czasu i możliwości pokopania się na temat poruszony
    przez poprzednika .... ale niech poprzednik uważa boooooooooo mówiąc krótko
    ....... mija się z prawdą ...... i tyle. :)))))))))))))

    pozdrawiam
    fart

    kurdebalansssss jeszcze cieplej ..... topie się już
    że o pozostałości po mózgu nie wspomnę.

  • 5. Data: 2003-07-22 08:16:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ GSn> Nie, bo jak zatrudniona to na umowę o pracę
    [...]
    >+ "Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę,
    >+ powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę."

    ...dobrze dobrze. Będziemy "mianować" i "powoływać" ;), wnoszę
    żebyś zawsze dołączał listę jak zapomnę !

    >+ A jesli tego malo, to przeciez mozna byc i zatrudnionym na umowe
    >+ o dzielo i zlecenie,

    Nie można, nie odpuszczę :), naciągasz:

    >+ o czym mowa w art. 22:
    [...]
    >+ § 11. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na
    >+ podstawie stosunku pracy, _bez względu na nazwę_ zawartej przez strony
    >+ umowy." :)))

    Tłumacząc na polski jest to rozwinięcie zapisu z K.C.:
    ++++++++
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel
    umowy, aniżeli opierać się jej dosłownym brzmieniu.
    --------
    ...który to zapis był (nim wprowadzono 1.1 do KP) interpretowany
    przy procesach "o nawiązanie stosunku" przez SN w duchu: "bez względu
    na tytuł umowy faktycznie *jest to umowa o pracę*" - co z kolei
    streszczam zazwyczaj tak: "nie liczy się tytuł a cel wynikający
    z treści"; oczywiście istotne są również warunki realizacji (po
    formalnemu: "zmiana treści umowy przez dorozumienie") - jeśli mimo
    zapisu że "wykonanie będzie samodzielne" w rzeczywistości odbywa
    się "pod kierownictwem" to pod uwagę brany był fakt, nie zapis.
    To tak profilaktycznie żebyś się nie przyczepił dla odmiany
    sformułowania że "nie tytuł a treść" :)

    Reasumując: podważam z użyciem łomu pt. "wyroki SN" tezę jakoby
    można było nawiązać zatrudnienie za pomocą umowy zlecenia, gdyż
    błąd tkwi w niewłaściwym nazwaniu umowy; to NIE BĘDZIE w myśl
    KC "umowa zlecenia", mimo że tak ktoś napisał w nagłówku; podobnie
    jak ktoś przepisze/skseruje/wydrukuje treść z banknotu NBP - to
    otrzymany "papier" *nie będzie* banknotem mimo iż tam jest taki
    zapis :> !

    >+ Serdecznie pozdrawiam,

    Wzajem :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-07-22 12:29:35
    Temat: Re[3]: jakie koszty uzyskania
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    GSn> ...dobrze dobrze. Będziemy "mianować" i "powoływać" ;), wnoszę
    GSn> żebyś zawsze dołączał listę jak zapomnę !

    ROTFL

    GSn> Nie można, nie odpuszczę :), naciągasz:

    Pewnie ze naciagam. Gdybym nie naciagal, to bym na koncu wypowiedzi
    nie dopisal -> :))) Idzmy jednak dalej tym tropem... ;)

    GSn> Tłumacząc na polski jest to rozwinięcie zapisu z K.C.:

    Raczej wyrazne zastapienie tego przepisu. W KC jest mowa o zamiarze
    stron i celu umowy (i badaniu!), a w KP masz scisle okreslone warunki
    nawiazania stosunku pracy, niezaleznie od zamiaru i celu umowy.

    GSn> ++++++++
    GSn> § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel
    GSn> umowy, aniżeli opierać się jej dosłownym brzmieniu.

    Pomijam fakt, ze KC tutaj sie nie stosuje - to i tak oznacza to tylko
    tyle, ze do czasu zbadania przez kompetentny organ, ktore wskaze
    inaczej, domniemywa sie, ze umowa jest w porzadku.

    GSn> ...który to zapis był (nim wprowadzono 1.1 do KP) interpretowany
    GSn> przy procesach "o nawiązanie stosunku" przez SN w duchu: (...)

    Juz tak nie jest. Nie stosuje sie tu KC.

    GSn> Reasumując: podważam z użyciem łomu pt. "wyroki SN" tezę jakoby
    GSn> można było nawiązać zatrudnienie za pomocą umowy zlecenia, gdyż
    GSn> błąd tkwi w niewłaściwym nazwaniu umowy;

    To jest teoria, jak najbardziej poprawna*. A teraz praktyka: jesli
    czlowiek zawarl umowe zlecenia, ale przyszedl PIP i uznal, ze zostal
    nawiazany stosunek pracy (nie umowa o prace! - ją moze PIP co najwyzej
    nakazac zawrzec) to w jakiej formie odbylo sie zatrudnienie? IMVHO
    mozna smialo powiedziec, ze zostal zatrudniony (nawiazany stosunek
    pracy) przez umowe zlecenia. Taki byl stan faktyczny. :)

    GSn> to NIE BĘDZIE w myśl KC "umowa zlecenia"

    Ale to nie KC reguluje ta sprawe - kiedys tak, teraz juz nie. Pamietaj
    w ferworze dyskusji, ze fart zapytal w ten sposob:

    >Czy ma tu znaczenie, jak jest zatrudniona, etat, umowa zlecenie, umowa o
    >dzieło.

    Na tak postawione pytanie jest oczywiscie odpowiedz, ze tak, ma to
    znaczenie. Bo "na etat" bedzie zatrudniony zgodnie z przepisami, a
    na umowe zlecenia i o dzielo - nie.

    Wiem, ze intencje farta byly inne, ale jak byk jest napisane, ze
    chodzilo mu o zatrudnienie przez umowe zlecenia/o dzielo. Czytaj: ma
    ochote zatrudnic kogos przez umowe zlecenia i czekac, az PIP mu
    potwierdzi, ze jest to stosunek pracy :))))))

    *przypomina mi sie takie powiedzenie, ze teoria niczym sie nie rozni
    od praktyki, ale tylko w teorii :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 7. Data: 2003-07-22 16:07:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ GSn> Nie można, nie odpuszczę :), naciągasz:
    >+
    >+ Pewnie ze naciagam.

    :)
    [...]
> [...]
    >+ stron i celu umowy (i badaniu!), a w KP masz scisle okreslone warunki
    >+ nawiazania stosunku pracy, niezaleznie od zamiaru i celu umowy.

    ...ale efekt ten sam: niezależnie od zastosowanego przepisu :)
    [...]
    >+ Pomijam fakt, ze KC tutaj sie nie stosuje - to i tak oznacza to tylko
    >+ tyle, ze do czasu zbadania przez kompetentny organ, ktore wskaze
    >+ inaczej, domniemywa sie, ze umowa jest w porzadku.

    No, z tym domniemaniem niestety :] prawda :)
    Jeśli realizacja umowy odbiega od "zapisków" to należy uznać że
    umowa jest wadliwa (jak wspominałem - dorozumienie to też umowa,
    ale wymaga się żeby umowę "na piśmie" zmienić co najmniej równie
    ważną formą :)). Przyznam bez bicia że nie wgłębiałem się czy
    można stosować klasyfikację (określenie typu umowy) to tej
    części która ma wadę :)

    >+ GSn> ...który to zapis był (nim wprowadzono 1.1 do KP) interpretowany
    >+ GSn> przy procesach "o nawiązanie stosunku" przez SN w duchu: (...)
    >+
    >+ Juz tak nie jest. Nie stosuje sie tu KC.

    Nie to: miałem na celu powołanie autorytetu SN do interpretacji,
    a nie KC do stanu faktycznego przepisów:

    >+ GSn> Reasumując: podważam z użyciem łomu pt. "wyroki SN" tezę jakoby

    :)
    [...]
> [...]
    >+ mozna smialo powiedziec, ze zostal zatrudniony (nawiazany stosunek
    >+ pracy) przez umowe zlecenia. Taki byl stan faktyczny. :)

    Errrmmm :)
    Poddaję, bo elektrony nam się zużyją do cna :]

    [...]
    >+ Wiem, ze intencje farta byly inne, ale jak byk jest napisane, ze
    >+ chodzilo mu o zatrudnienie przez umowe zlecenia/o dzielo.

    Znaczy: przynajmniej zasady że pierwszeństwo ma wykładnia
    językowa nie podważasz :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-07-23 22:17:57
    Temat: Re[4]: jakie koszty uzyskania
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    GSn> Znaczy: przynajmniej zasady że pierwszeństwo ma wykładnia
    GSn> językowa nie podważasz :)

    Oczywiscie, ze nie. Ale to oznacza, ze Ty tej zasady sie nie trzymales
    czytajac farta ;)
    Poza tym pieknie zilustrowales moja poprzednia teze - ze mozna
    stosowac _jednoczesnie_ wykladnie A, generujaca norme X oraz wykladnia
    B generujaca norme Y, pod warunkiem, ze norma X nie jest sprzeczna z
    Y.

    A na koniec tej nieco zartobliwej dyskusji chcialbym zadac pytanie
    twierdzacym, ze zatrudnienie moze byc tylko na umowe o prace*, gdzie
    to jest napisane w przepisach, bo ja na razie tego nie znalazlem :)

    Pracownikiem mozna byc tylko na podstawie tych form zatrudnienia, co
    wymienione. Ale skoro ustawodawca wymienil liste zamknieta form
    zatrudnien, to przyznal tez, ze sa inne, ktorych uwzgledniac nie
    chcial. Ale, o tym, ze zatrudnionym na umowe zlecenia nie mozna byc,
    mowy w tym przepisie nie ma, bo to definicja pracownika. Sa inne
    przepisy?

    *uwzgledniajac mianowanie, wybor, itd.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 9. Data: 2003-07-26 19:17:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

> [...]
    >+ GSn> językowa nie podważasz :)
    >+
    >+ Oczywiscie, ze nie. Ale to oznacza, ze Ty tej zasady sie nie trzymales

    Farta chyba nie da się do NSA zaskarżyć/złożyć nań zażalenie :)
    Ale jak komunikacja tak przebiegnie... to chyba i owszem :]

> [...]
    >+ stosowac _jednoczesnie_ wykladnie A, generujaca norme X oraz wykladnia
    >+ B generujaca norme Y, pod warunkiem, ze norma X nie jest sprzeczna z

    J.w. !
    Staram się traktować wypowiedzi tak jak na to zasługują - np.
    wypowiedź rzecznika M.F. jako rzecznika M.F. a nie oficjalnej
    wykładni ministra :] (to pod adresem istniejącego w uoPDoOF
    wykładni co *nie jest* DG :>).

    >+ A na koniec tej nieco zartobliwej dyskusji chcialbym zadac pytanie
    >+ twierdzacym, ze zatrudnienie moze byc tylko na umowe o prace*, gdzie
    >+ to jest napisane w przepisach, bo ja na razie tego nie znalazlem :)

    Należałoby odszukać post, w którym ktoś na *.prawo udzielił
    mi pouczenia że się mylę podejrzewając jakoby słowo "zatrudnienie"
    było dopuszczalne w odniesieniu do niepracownika :)
    [...]
    >+ mowy w tym przepisie nie ma, bo to definicja pracownika. Sa inne
    >+ przepisy?

    Trzeba by poszukać.
    *ZATRUDNISZ* google'a ?? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd