  • 1. Data: 2003-10-03 18:04:30
    Temat: Re: jednoosobowa dg i umowa-zlecenie
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od PawełJ -----###
> [...]
    > października będę miał umowę-zlecenie od której będą odprowadzane wszystkie
    > składki ZUS. Kwota - 800 zł. Czy taka umowa zwolni mnie z płacenia ZUS z DG?
    > Że zdrowotne będę płacił to wiem, ale chodzi o społeczne. Wydaje mi się że
    > kiedyś był taki przepis że musiałbym pracować na umowę o pracę a nie na
    > zlecenie, ale pani w ZUS twierdzi, że teraz mogę sobie wybrać z którego
    > zakresu będę płacił składki. Pani podała nr dziennika, ale ja się tam
    > doczytać nie mogę nic. Może ktoś to przerabiał ostatnio. Dziennik ustaw,
    > który podała to nr 241 poz. 2074 z 2002r.

    z urzędu obowiązkowo podlegasz (przy DG i UZ) z tytułu który powstał
    wcześniej, kolejny jest dobrowolny, jeśli chcesz to możesz zmienić tytuł...

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 2. Data: 2003-10-03 18:23:00
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    > Właśnie tego nie rozumiem "jeżeli chcesz to możesz zmienic tytuł". Mniej
    > więcej to samo usłyszałem w ZUS. tzn., że mogę wybrać, z którego ub. będą
    > odprowadzane składki. Podobno jest jakiś zapis, że "płatnik decyduje sam".
    > Ja nie znalazłem, pani z ZUS nie chciała mi tego dać bo to ich wewnętrzne
    > wyjaśnienie :-(

    słabo szukałeś ;-)

    art. 9 ust. 2 ustawy o sus:
    Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami
    emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, o których mowa w art. 6 ust. 1
    pkt 2, 4-6 i 10, jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu,
    który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój
    wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z
    pozostałych, wszystkich lub wybranych tytułów lub zmienić tytuł
    ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 7.

    ust. 7:
    Duchowni spełniający warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami
    emerytalnym i rentowymi z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności
    gospodarczej podlegają ubezpieczeniom z tytułu tej działalności.

  • 3. Data: 2003-10-03 19:26:46
    Od: "Czarek" <c...@s...onet.pl>

    : Czyli rozumiem, że mogę mająć umowę zlecenie na 800 zł (czy to ma
    : znaczenie?) co miesiąc nie płacić składek nas społeczne i fundusz pracy?
    : Tylko czy mogę mieć taką powtarzającą się co miesiąc umowę zlecenie?
    (NIE), TAK, TAK

    Polecam opracowanie ZUSu:
    UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE I UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE
    OSÓB PROWADZĄCYCH POZAROLNICZĄ DZIAŁALNOŚĆ I OSÓB Z NIMI WSPÓŁPRACUJĄCYCH
    Prowadzenie pozarolniczej działalności lub współpraca przy niej i umowa
    zlecenia

    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-04.htm

    Tam znajdziesz odpowiedzi na różne sytuacje.

    Pozdrawiam
    Czarek

  • 4. Data: 2003-10-03 19:37:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Oct 2003, PawełJ wrote:

> [...]
    >+ > tytuł...
    >+
    >+ Właśnie tego nie rozumiem "jeżeli chcesz to możesz zmienic tytuł".

    Normalnie. Jakby ustawa pozwalała sobie zmienić tytuł
    z magazyniera dyplomowanego na sternika podwodnego to
    też byś mógł ;) - na szczęście takiego przepisy chyba
    nie ma :)
    Ale na "podleganie" jest:
    +++++
    Rozdział 2
    Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym
    Art. 6. 1. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym
    podlegają...osoby...które są:
    5) osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami
    z nimi współpracującymi
    Art. 9. 1. Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 [ii tu dużo
    o korelacji z pracą...]
    2. Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo
[...]
    tytuł ubezpieczeń [...i odesłanie z wyjątkiem duchownych...]
    ----

> [...]
    >+ odprowadzane składki. Podobno jest jakiś zapis, że "płatnik decyduje sam".

    A gdzie szukałeś ?
    Bo to wyżej to z ustawy o SUS (korekta, nie poprawiać !!), którą
    zdaje się właśnie mam ściągniętą ze strony ZUSu !
    (oczywiście na isip.sejm.gov.pl jest, ale w @^@%$@$# .PDFie !)

    >+ pani z ZUS nie chciała mi tego dać bo to ich wewnętrzne
    >+ wyjaśnienie :-(

    A to ustawowe jest złe ??
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-10-03 19:38:30
    Temat: OT: Przepraszam za zły czas
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Oct 2003, PawełJ wrote:

    >+ ... Nie mogę się dogadać z serwerem od pewnego czasu.

    ...to przejdź na kwarc i hejnał ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-10-03 19:53:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Oct 2003, PawełJ wrote:
    [...]
    >+ Tylko czy mogę mieć taką powtarzającą się co miesiąc umowę zlecenie?

    Umowę zlecenia możesz mieć ciągłą, przeszkód nie widać :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-10-03 20:18:45
    Temat: jednoosobowa dg i umowa-zlecenie
    Od: "PawełJ" <pawel_jajko@wytnij_to.poczta.onet.pl>

    Witam.
[...]

    pozdrawiam i proszę o pomoc

    --
    PawełJ

  • 8. Data: 2003-10-03 22:12:11
    Od: "PawełJ" <pawel_jajko@wytnij_to.poczta.onet.pl>

  • 9. Data: 2003-10-03 22:28:53
    Od: "ewa" <e...@W...pl>

    Czy ktoś może mi powiedzieć czy ma znaczenie to czy działalność jest
    jednoosobowa ? Czy osoba prowadzaca DG i zatrudniająca jednego procownika ma
    również prawo w podobnej sytuacji wybrać tytuł ubezpieczenia ?

  • 10. Data: 2003-10-04 06:53:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Oct 2003, ewa wrote:

    >+ Czy ktoś może mi powiedzieć czy ma znaczenie to czy działalność jest
    >+ jednoosobowa ? Czy osoba prowadzaca DG i zatrudniająca jednego procownika ma
    >+ również prawo w podobnej sytuacji wybrać tytuł ubezpieczenia ?

    A mogłabyś się pofatygować i przeczytać cytaty z przepisów które
    poszły na listę (co najmniej dwa) ? ;)
    Nie widać przeciwskazań ! :)

    wKF - podanie: jakbyś tak odpowiadała pod cytatem...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)