  • 1. Data: 2007-03-04 12:04:18
    Temat: księgowa
    Od: "x" <y...@o...pl>

    Witam,
    jak to jest z tymi księgowymi? jesli mam podpisaną umowę na prowadzenie
    księgowości (kpir) z biurem rachunkowym, to naprawdę nigdy żaden księgowy
    nie odpowiada za ewentualne (swoje) błędy w prowadzeniu np. mojej
    księgowości?
    Księgowa oddaje mi Vat i Pity do podpisania bo "sama nie mogę" - czyli ja
    swoim podpisem zaświadczam, to co ona wykonała, niejako biorąc to na
    siebie...
    po co informuje się US o miejscu prowadzenia ksiegowości (w razie kontroli
    wiedzą gdzie mają sie udać, to jedno, a jakies inne powody?)... trochę nie
    mieści mi się w głowie, bo przeciez żeby być ksiegowym, trzeba mieć wiedzę i
    doświadczenie, to tak jak z lekarzem, adwokatem... lekarzem bez papierów nie
    można być, a przedsiębiorca bez znajomości prawa podatkowego MUSI dobrze
    prowadzić księgowość...

    pozdrawiam,

  • 2. Data: 2007-03-04 12:24:11
    Temat: Re: księgowa
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 04.03.2007 x <y...@o...pl> napisał/a:
> [...]
    > Księgowa oddaje mi Vat i Pity do podpisania bo "sama nie mogę" - czyli ja
    > swoim podpisem zaświadczam, to co ona wykonała, niejako biorąc to na

    Ależ oczywiście, przecież to Ty jesteś podatnikiem i to Ty odpowiadasz
    przed organami skarbowymi. Jeśli biuro się pomyli, to wysądzisz od nich
    odszkodowanie. Brakuje u nas mozliwości wyznaczenia odpowiedzialnego za
    podatki w przedsiębiorstwach - czy to biura rachunkowego, czy konkretnego
    pracownika. W ten sposób właściciel kiosku powinien się na tym znać na
    tyle, żeby kontrolować biuro, podobnie jak prezes spółki zoo kontrolować
    księgową, bo w razie problemów to beknie ona, ale niestety zarząd razem z
    nią.

    A temat podpisywania to od dawna spór - ja tam uważam, że przy udzieleniu
    pełnomocnictwa pracownikowi biura, to działa on w imieniu podatnika i może
    się za niego podpisywać.

    > po co informuje się US o miejscu prowadzenia ksiegowości (w razie kontroli
    > wiedzą gdzie mają sie udać, to jedno, a jakies inne powody?)...

    No, bo tam Ci tę księgowość prowadzą, prawda? Musisz wskazać, gdzie
    trzymasz papiery, żeby urząd nie musiał ich szukać po całym mieście. :)
    Ale jak to u nas - praktyka jest zupełnie inna i znane mi biura rachunkowe
    trzymają tylko bieżący rok, ten już rozliczony zwracając klientowi. Nie
    muszą w ten sposób utrzymywać pomieszczenia na dodatkowe stosy segregatorów
    i zmniejszają skalę problemu w przypadku kradzieży/pożaru.

    Wszystko to się trzyma na ostrzu noża, bo skoro w urzędzie zadeklarowałeś,
    że papiery są w biurze, to... mają tam być. Co prawda pani Krysia z biura
    rachunkowego jest na ty ze wszystkimi paniami Haniami i panami Wojtkami z
    urzędu i jedni drugim starają się nie robić zbędnych problemów, ale jak się
    kiedyś pokłócą... ;)

> [...]
    > można być, a przedsiębiorca bez znajomości prawa podatkowego MUSI dobrze

    Pamiętaj: przedsiębiorca to jedyna grupa społeczna w Polsce, która nie
    podlega *jakiejkolwiek* ochronie. W razie czego dostaniesz w dupę z każdej
    strony. Na pocieszenie, to jak już będziesz z firmy wyjmował tak >50tys
    rocznie, to masz 19% podatek liniowy i względnie niski, stały ZUS ;-) Na
    tym przywileje się kończą.
    --
    Samotnik

  • 3. Data: 2007-03-04 19:06:30
    Od: "x" <y...@o...pl>

    > A temat podpisywania to od dawna spór - ja tam uważam, że przy udzieleniu
    > pełnomocnictwa pracownikowi biura, to działa on w imieniu podatnika i może
    > się za niego podpisywać.

    czyli de facto, mogę dać księgowej pełnomocnictwo do podpisywania i
    wysyłania deklaracji?
    czy musi to być pełnomocnictwo potwierdzone przez notariusza? tak samo z
    deklaracjami Zus-owskimi, też moze to robić ona po otrzymaniu
    pełnomocnictwa?

    pozdrawiam,

  • 4. Data: 2007-03-04 19:13:33
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    > czyli de facto, mogę dać księgowej pełnomocnictwo do podpisywania i
    > wysyłania deklaracji?

    Moim zdaniem tak, ale zdania tego nie podziela wiele biur rachunkowych.
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2007-03-05 09:04:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Mar 2007, Samotnik wrote:

> [...]
    > Ale jak to u nas - praktyka jest zupełnie inna i znane mi biura rachunkowe
    > trzymają tylko bieżący rok, ten już rozliczony zwracając klientowi.
    [...]
    > Wszystko to się trzyma na ostrzu noża, bo skoro w urzędzie zadeklarowałeś,
    > że papiery są w biurze, to... mają tam być.

    Moment, moment.

    Możesz wskazać przepis z ktorego wynika, że deklaruje się iż "papiery"
    są w biurze i z którego wynika że mają tam być również archiwa?
    W szczególności dlaczego biuro z którym ktoś zawarł dopiero co umowę
    ma brać w swoje posiadanie (i odpowiedzialność) stos zeszłorocznych
    "papierów", rozliczony przez inne biuro??

    IMO powiadomienie US dotyczy WYŁĄCZNIE faktu prowadzenia księgi
    "oraz dowodów związanych z JEJ PROWADZENIEM"!
    Czyli jak księga przestaje być "prowadzona" (z dniem rozliczenia
    deklaracji podatkowej za rok), to miejsce jej przechowywania może być
    dowolnie uregulowane umową.

    Par.8 tu (rozp. o KPiR):
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1

    Wniosek z tego, iż pozostałe "papiery" będą leżeć:
    - te o których powiedziano gdzie tam gdzie mają (ewidencje sprzedaży
    na przykład muszą leżeć w miejscu gdzie jest prowadzona sprzedaż,
    włącznie w wożeniem ze sobą takiej ewidencji w ruchomym p-cie
    sprzedaży)

    BTW:
    Przecież jak US dostanie w garść KPiR podatnika, to bez znaczenia
    jest czy dokumenty źródłowe dorwie "natychmiast" czy pojutrze.
    Grunt że ma zapiski, jakie są potrzebne - podatnik po pokazaniu
    ewidencji lub KPiR już się nie wykpi że "tam co innego pisało".
    Jak jest wpis o fakturze nr 19432/15322 od podatnika o NIP
    123-456-7890-1234 to taka faktura ma być i tyle.

    Praktyki mam mało (jako mały podatnik z jedną KPiR), ale pokrywa się
    ona z tym co wynika z przepisów - US nie choruje na natychmiastowe
    dorwanie "źródeł", nawet przy kontroli.
    "To na kiedy się umówimy żeby przejrzeć faktury"? :)
    A w ramach czynności sprawdzających wystarczy za parę dni przytargać
    wybrane papierki i też jest dobrze.

    Teraz do poprzednika:

    Ktoś Ci broni, żeby przed rozpoczęciem DG zdać państwowy egzamin
    na doradcę podatkowego czy jak???
    To nie tak.
    Lekarz musi mieć "papiery" na ekm... manualną obsługę pacjenta ;)
    Podobnie jak kierowca na obsługę skrzyni biegow, hamulca i kierownicy.
    Cel? - aby nie szkodzili INNYM.
    Ale NIKOGO nie zwalnia to z prawa znajomości prawa o medycynie ani
    prawa o ruchu drogowym! Nie możesz się tłumaczyć, ze nie wiesz iż
    nie każdy może sprzedawać leki, bo przecież nie znasz przepisów...
    Przy DG możesz zaszkodzić przede wszystkim SOBIE, a to przecież
    TWOJA sprawa :]

    I działa to na takiej zasadzie: jeśli nie *zabroniono* jakiejś
    czynnosci, aby wykonywać ją bez "papierów", to znaczy że każdy
    może.
    Czyli każdy może wziąć rower i wjechać na drogę - również jak nie
    ma prawa jazdy. Ale podlega TYM SAMYM PRZEPISOM co inni!
    Każdy może otworzyć DG. Z zastrzeżeniem jak wyżej.
    Jak uważasz, że do prowadzenia DG potrzebne jest zaliczenie
    "papieru" na doradcę, to weźże i zalicz... :>

    > Pamiętaj: przedsiębiorca to jedyna grupa społeczna w Polsce, która nie
    > podlega *jakiejkolwiek* ochronie. W razie czego dostaniesz w dupę z każdej
    > strony.

    Ano :]

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-03-05 09:35:25
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 05.03.2007 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

> [...]
    > Czyli jak księga przestaje być "prowadzona" (z dniem rozliczenia
    > deklaracji podatkowej za rok), to miejsce jej przechowywania może być

    W sumie to może i masz rację..
    --
    Samotnik

  • 7. Data: 2007-03-07 08:01:01
    Od: "x" <y...@o...pl>

    > Ktoś Ci broni, żeby przed rozpoczęciem DG zdać państwowy egzamin
    > na doradcę podatkowego czy jak???

    Trochę przesadzasz, to tak jakbyś każdego człowieka pytał "kto ci zabronił
    zdawać na akademie medyczną, skoro narzekasz na służbę zdrowia?", tak samo z
    adwokatami i tysiącem innych profesji. Rozumiem, że gdyby studia trwały
    tydzień, można się dziwić że ktoś nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie
    prawa gosp., cywilnego, ekonomi, medycyny itd., ale nie w sytuacji, kiedy
    trwają 5 lat, a i tak w dużej mierze wiedzę zdobywasz w praktyce (też
    kilkuletniej).
    Jeśli ktoś kładzie Ci kafelki w łazience, a Ty mu za to płacisz, to chyba
    spodziewasz się, ze zrobi to dobrze, jesli nie - nie mówisz "przepraszam, ja
    sam powinnienem umieć skoro mam dom", prawda?
    Super być alfą i omegą. Marzenie każdego człowieka.
    A co do księgowej. Jestem po rachunkowości i finansach, ale nie mam czasu na
    prowadzenie sobie księgowości.

    pozdrawiam,