  • 1. Data: 2007-03-04 11:18:10
    Temat: Faktura pro forma - ?
    Od: "Pascal" <p...@g...pl>

    Witam, klient zażyczył sobie fakturę pro formę, ja mam 17 lat, mam
    współpracownika (16 lat). Mamy zrobić stronę do końca miesiąca, za ok
    2.700 PLN. Chce podpisać umowę. Tylko nie wiem czy mam płacić podatki,
    cz nie? Co to jest ta faktura pro forma? Mógłby ktoś to wytłumaczyć po
    ludzku? Najlepiej zeby za nie wywiazanie sie nie bylo zadnej kary.

    P.S Szukałem na google, ale tam wszystko takim oficjalnym, urzędowym
    językiem....

  • 2. Data: 2007-03-04 11:27:30
    Temat: Re: Faktura pro forma - ?
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Pascal" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    Witam, klient zażyczył sobie fakturę pro formę, ja mam 17 lat,

    Dziecko, musisz jeszcze rok poczekac, po czym bedziesz mogl zarejestrowac
    dzialalonosc gospodarcza i wystawiac fakture.
    Czy Twoj "kontrahent" wie, ze ma do czynienia z osoba niepelnoletnia?
    Co do urzedowego jezyka, to w swiecie doroslych trzeba, niestety, do niego
    przywyknac. Jesli nie chcesz sobie zrobic krzywdy, to szczerze napisz
    klientowi, ze nie masz jeszcze 18 lat i nie mozesz wystawic faktury. Mozesz
    natomiast podpisac umowe o dzielo i wystawic do niej rachunek... (nie wiem,
    ja wowczas sprawa wyglada z pro-forma) - w przypadku umowy o dzielo Twoj
    zleceniodawca ("Zamawiajacy") zajmie sie odprowadzeniem podatku (o ile
    prowadzi dzialalnosc)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2007-03-04 11:31:43
    Od: "Pascal" <p...@g...pl>

    On 4 Mar, 12:27, "SDD" <s...@t...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Dziecko, musisz jeszcze rok poczekac, po czym bedziesz mogl zarejestrowac
    > dzialalonosc gospodarcza i wystawiac fakture.

    Tylko nie dziecko :)

    > Czy Twoj "kontrahent" wie, ze ma do czynienia z osoba niepelnoletnia?

    Nie

    > Co do urzedowego jezyka, to w swiecie doroslych trzeba, niestety, do niego
    > przywyknac. Jesli nie chcesz sobie zrobic krzywdy, to szczerze napisz
    > klientowi, ze nie masz jeszcze 18 lat i nie mozesz wystawic faktury.

    Chyba tak zrobie.

> [...]
    > ja wowczas sprawa wyglada z pro-forma) - w przypadku umowy o dzielo Twoj
    > zleceniodawca ("Zamawiajacy") zajmie sie odprowadzeniem podatku (o ile

    Jak mam wystawiac ten rachunek?

  • 4. Data: 2007-03-04 11:36:18
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Pascal" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    s.com...

    Jak mam wystawiac ten rachunek?

    Na formularzu umowy o dzielo (papierowym czy elektronicznym) sa gotowe
    rubryki. Wpisuje sie kwote brutto, podaje stawke kosztow uzyskania
    przychodu - 20% lub 50% w przypadku przekazania autorskich praw majatkowych,
    wylicza 19%-wa zaliczke na podatek.
    Pozniej z takich dochodzow musza sie rozliczyc Twoi rodzice, wypelniajac
    formularz PIT-M (ale to dopiero za rok), no i jeszcze pozostaje kwestia
    NIP-u - ale to niech kto inny sie wypowie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2007-03-04 11:39:13
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Pascal" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    s.com...

    Jesli masz ukonczone 17 lat a nie ukonczone 18, to pamietaj, ze prawa masz
    ograniczone, ale za przestepstwa odpowiadasz jak dorosly, wiec musisz uwazac
    podwojnie :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2007-03-04 18:26:00
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    SDD <s...@t...pl> wrote:

    > przywyknac. Jesli nie chcesz sobie zrobic krzywdy, to szczerze napisz
    > klientowi, ze nie masz jeszcze 18 lat i nie mozesz wystawic faktury.

    Dla wystawienia faktury nie ma znaczenia to, ze jest osoba niepelnoletnia,
    tylko to, ze nie prowadzi dzialalnosci gospodarczej. Dlatego nie musi
    mowic klientowi ile ma lat, tylko ze nie prowadzi dzialalnosci i moze
    podpisac z zamawiajacym umowe o dzielo, a nie wystawi faktury.

    a.

  • 7. Data: 2007-03-04 19:29:27
    Temat: Re: [OT] Faktura pro forma - ?
    Od: "[www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>

> [...]
    > mowic klientowi ile ma lat, tylko ze nie prowadzi dzialalnosci i moze
    > podpisac z zamawiajacym umowe o dzielo, a nie wystawi faktury.

    Trochę OT, ale:
    1. fakturę VAT może też wystawiać osoba *nie prowadząca* działalnosci
    2. fakturę VAT moze też wystawiać wykonujący dzieło
    Oczywiscie nie zawsze, a w specyficznych sytuacjach. W archiwum znajdziesz o
    tym info.

    Bo jeśli dobrze zrozumiałem, Ty zasugerowałes że tylko prowadzący
    działalność może wystawić fakturę. Nie tylko.

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2007-03-05 07:39:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Mar 2007, Wemif wrote:

    > Dla wystawienia faktury nie ma znaczenia to, ze jest osoba niepelnoletnia,

    Dla składania JAKICHKOLWIEK oświadczeń woli ma istotne znaczenie, czy
    składa je osoba niepełnoletnia. Dokument wystawiony przez niepełnoletniego
    tego niepełnoletniego chroni, ale jeśli nie jest poświadczony przez
    opiekuna (osoby niepełnoletniej), to dla drugiej strony może okazać
    się świstkiem papieru.
    Art.18 KC - jeśli oświadczenie jest dowodem umowy, opiekun może post
    factum potwierdzić lub nie jego ważność. Wedle tego jak mu pasuje :>

    > tylko to, ze nie prowadzi dzialalnosci gospodarczej.

    "w rozumieniu VAT".
    DG w rozumieniu VAT to *nie tylko* to co potocznie oraz wg innych
    ustaw jest nazywane DG - wiele czynności nie kojarzonych z DG
    podlega pod VAT.

    > Dlatego nie musi mowic klientowi ile ma lat

    ...to się nazywa "doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia
    mieniem", potocznie bodaj "oszustwem" zwane :>
    Inna sprawa że to "klient" powinien się zainteresować...

    > tylko ze nie prowadzi dzialalnosci i moze
    > podpisac z zamawiajacym umowe o dzielo

    Właśnie w tym podpisaniu jest "hak". Wprowadzenie w błąd (przez
    niepodanie że jest nieletni) powoduje "względną" nieważność umowy
    (patrz ów art.18 KC).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-03-05 07:52:33
    Od: t <r...@o...pl>

    On Mon, 5 Mar 2007 08:39:42 +0100, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

    >"w rozumieniu VAT".
    > DG w rozumieniu VAT to *nie tylko* to co potocznie oraz wg innych
    >ustaw jest nazywane DG - wiele czynności nie kojarzonych z DG
    >podlega pod VAT.

    Nie bluźnij, definicja DG jest jedna - i inne nie obowiązują - a
    przynajmniej ta z Ordynacji - jakiś tydzień temu tak się
    dowiedziałem:)

  • 10. Data: 2007-03-05 13:20:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Mar 2007, t wrote:

    > Nie bluźnij, definicja DG jest jedna - i inne nie obowiązują - a
    > przynajmniej ta z Ordynacji - jakiś tydzień temu tak się
    > dowiedziałem:)

    O!
    Szacunek dla źródła informacji :) - w jakim urzędzie byłeś?
    ;)
    Swoją drogą, jakby tak mogła sobie istnieć jedna definicja DG...
    O ile byłoby prościej. A jakby jeszcze była sensowna... :O

    pzdr, Gotfryd