  • 1. Data: 2003-09-09 22:31:10
    Temat: kupione mieszkanie - wspomogli rodzice
    Od: "news" <color@{wytnijto}.gazeta.pl>

    Wprawdzie nikt mnie jeszcze nie wzywal do US w celu udokumentowania dochodow
    z poprzednich lat, ale poniewaz moze mnie to spotkac (w zwiazku z kupnem
    mieszkania) to zapytam...
    - czy US uzna moje wyjasnienia ze mieszkanie kupilem w wiekszosci ze srodkow
    udostepnionych (uzyczonych) przez rodzicow ?
    - czy istnieje cos takiego jak uzyczenie lub udostepnienie srodkow
    pienieznych ?
    - czy jesli mialaby to byc normalna pozyczka, to taka pozyczka (od rodzicow)
    podlega opodatkowaniu ?

    Jakie najlepiej zajac stanowisko na taka ewentualnosc ?
    Nadmieniam, ze nie jestem w stanie udokumentowac az takich dochodow, by stac
    mnie bylo na samodzielne kupienie mieszkania. P/S mieszkanie sp.wlasn.
    kupione na rynku wtornym (jesli ma to znaczenie) za ok 150 Kpln
    Z gory dzieki za wskazowki.

    --
    Serwery wirtualne - http://www.komrel.net - fachowa samoobsluga!

  • 2. Data: 2003-09-10 10:20:43
    Temat: Re: kupione mieszkanie - wspomogli rodzice
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

> [...]
    > pienieznych ?
    > - czy jesli mialaby to byc normalna pozyczka, to taka pozyczka (od rodzicow)

    Z tego co pamietam to od rodzicow mozna dostac okolo 9 tys bez podatku
    pod warunkiem ze wydasz na cele mieszkaniowe. Jesli wiec to
    przekroczyles, to trzeba bylo wowczas spisac umowe pozyczki, albo
    darowizny i oplacic podatek. Po kupnie mieszkania troche juz za pozno,
    ale ew. mozna sprobowac zrobic to z data wsteczna i teraz oplacic, ale
    pewnie bedzie sie wiazac to z proba ukarania cie przez US. Ale lepiej
    chyba zrobic tak, niz czekac az sami to wykryja, bo kara wtedy bedzie
    duuuuzo wyzsza.

  • 3. Data: 2003-09-10 11:56:14
    Od: "Zosia Samosia" <f...@s...com>

    A ja bym sie tym nie martwil.
    Prawdopodobienstwo ze to wykryja jest bardzo, bardzo male.

  • 4. Data: 2003-09-10 13:14:43
    Od: "Zosia Samosia" <f...@s...com>

    > ...a post Lateta widział[a/e]ś

    Widzialem, ale to chyba wyjatek, moze korzystal z ulgi remontowej albo cos w
    tym stylu, bo inaczej US nie bylby w stanie sie polapac

    >(coś mi twoja ksywa do tekstu
    > nie pasuje, ale trudno :)) ?

    bo ja jestem pan (facet) Zosia Samosia

    Pozdrowinia

  • 5. Data: 2003-09-10 13:14:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Sep 2003, Zosia Samosia wrote:

    >+ A ja bym sie tym nie martwil.
    >+ Prawdopodobienstwo ze to wykryja jest bardzo, bardzo male.

    ...a post Lateta widział[a/e]ś (coś mi twoja ksywa do tekstu
    nie pasuje, ale trudno :)) ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-09-10 15:15:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ Widzialem, ale to chyba wyjatek, moze korzystal z ulgi remontowej albo cos w
    >+ tym stylu, bo inaczej US nie bylby w stanie sie polapac

    Informację o zakupie US przecież ma (od notariusza, w postaci
    PCC czy opłaty skarbowej).
    A "u mnie" to US potrafił się sprężyć - i np. sprawdzał 100%
    tych co dostali "dodatek ekologiczny" (z okazji przejścia
    z opalania węglowego na gaz lyb olej, sam się załapałem
    na kontrolę :)) - widać ktoś się pofatygował żeby dane
    zebrać :) i wyłapać tych co zwrócony dodatek zaliczyli
    w ulgę.
    Znaczy: sądzę że aż tak niemożliwe to nie jest.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-09-10 15:17:09
    Od: "latet" <N...@p...onet.pl>

    > Widzialem, ale to chyba wyjatek, moze korzystal z ulgi remontowej albo cos
    > tym stylu, bo inaczej US nie bylby w stanie sie polapac

    Nie korzystalem z ulgi budowalenej ani remontowej.
    Odliczalem natomiast odsetki od kredytu mieszkaniowego.
    Mysle jednak, ze US ma informacje o transakacjach mieszakniowych
    prosto od notariusza, wiec nawet gdybym z zadnych odliczen nie
    korzystal, to i tak by sie czepiali.

    P.S.
    Wprawdzie mnie nikt nie wspomogl darowizna, ani pozyczką,
    ale tez jestem bardzo ciekawy jak to jest z opodatkowaniem
    pozyczek (nie darowizn!) wewnątrzrodzinnych.
    I nie koniecznie takich, ktore są zwiazane z jakims wiekszym zakupem.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 8. Data: 2003-09-10 15:53:53
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > Mysle jednak, ze US ma informacje o transakacjach mieszakniowych
    > prosto od notariusza, wiec nawet gdybym z zadnych odliczen nie

    US weryfikuje wszystkie transakcje w których wydatkowano ponad 50
    000zł.....Notariusze przekazują do US-ów wszystkie akty notarialne i umowy
    sprzedaży potwierdzane notarialnie

> [...]
    > pozyczek (nie darowizn!) wewnątrzrodzinnych.
    > I nie koniecznie takich, ktore są zwiazane z jakims wiekszym zakupem.

    przy pożyczce w I-szej grupie pokrewieństwa jest kwota wolna od podatku taka
    jak przy darowiźnie, raz na 5 lat 9637zł., od wszystkiego ponad podatek 2%,
    cel pożyczki jest nieistotny.

  • 9. Data: 2003-09-10 17:46:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Sep 2003, latet wrote:
    [...]
    >+ P.S.
    >+ Wprawdzie mnie nikt nie wspomogl darowizna, ani pozyczką,
    >+ ale tez jestem bardzo ciekawy jak to jest z opodatkowaniem
    >+ pozyczek (nie darowizn!) wewnątrzrodzinnych.

    ...a nie masz chęci na obejrzenie ustawy ?
    Zapodam ci nazwę na zachęte:
    Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych
    Były nowelizacje, powinien być tekst ujednolicony... :)
    Przykładowe pozycje DU:
    z 2002 r.: Nr 121, poz. 1031, Nr 199, poz. 1672

    A OT - to w zalezności od lat zdarzenia przewijały się
    AFAIR wątki:
    - "depozyt nieprawidłowy"
    - weksel (dokładniej: sprzedaż weksla własnego)
    - moment opodatkowania darowizny (Slayer chyba to był,
    co mnie zażył :))

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-09-10 19:01:59
    Od: "news" <color@{wytnijto}.gazeta.pl>

    ezjan.zabrze.pl...
    > On Wed, 10 Sep 2003, Zosia Samosia wrote:

    No dobrze dzieki za info, ale powiedzcie mi czy nie ma czegos takiego jak
    uzyczenie/udostepnienie pieniedzy ? Wezmy np. doslowny przypadek, ze ojciec
    po prostu oddaje gotowke w dyspozycje synowi i ten kupuje sobie mieszkanie.
    Rownie dobrze ojciec by miec np. wyzsze oprocentowanie lokaty - lokuje
    pieniadze na koncie syna w innym banku - czy to jest pozyczka do ktorej
    nalezy sporzadzic umowe i odprowadzic odsetki ?

    Drugie pytanie (bo rozumiem, ze matka i ojciec mogli jednakowa dopuszczalna
    przepisami kwote podarowac synowi) - czy darowizna dla wnukow (nieletnich)
    zwieksza dopuszczalny limit darowizny (w tym przpadku dzieciom syna, a z
    lacznej darowizny zostalo kupione mieszkanie) ? Czyli matka daruje 9700
    swojemu synowi, jednemu wnukowi i drugiemu wnukowi, ojciec robi to samo i
    powstaje kwota x 6...
    Skoro darowizna moze byc przyznana raz na piec lat, czy mozliwe jest
    uznanie, ze np. 6 lat temu ojciec i matka podarowali synowi okreslona
    dopuszczalna kwote, ktora ten odkladal na przyszle mieszkanie, po czym w tym
    roku (po okresie 5 lat) znow dostal darowizne w dopuszczalnej wysokosci i w
    ten sposob zgromadzil potrzebna wysokosc na mieszkanie ?

    Z gory dzieki za ponowne sugestie.

    --
    http://www.komrel.net - Twoj Serwer Sukcesu!