  • 1. Data: 2005-03-11 10:12:08
    Temat: lamerskie pytanie
    Od: "fiorel" <f...@o...pl>

    W zeszłym roku pierwszy raz pracowałam m.in. na umowę o dzieło - czekam
    tylko na ten PIT, resztę już mam. Pracodawca twierdzi że ma czas do końca
    marca, mi się wydawało że do końca lutego. Kto ma rację? Jeśli ja to czy
    ktoś może podać link do jakiejś ustawy która o tym mówi. I druga rzecz
    związana z tą umową o dzieło - pracowałam w listopadzie i początku grudnia -
    zapłacili mi dopiero w połowie lutego. Czy w związku z tym nie powinnam tej
    umowy rozliczać jako dopiero w PIT za rok 2005?
    Grażyna

  • 2. Data: 2005-03-11 10:50:52
    Temat: Re: lamerskie pytanie
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 3/11/2005 11:12 AM, Użytkownik fiorel napisał:

> [...]
    > marca, mi się wydawało że do końca lutego. Kto ma rację? Jeśli ja to czy
    > ktoś może podać link do jakiejś ustawy która o tym mówi. I druga rzecz

    do końca lutego: ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 42

    > związana z tą umową o dzieło - pracowałam w listopadzie i początku grudnia -
    > zapłacili mi dopiero w połowie lutego. Czy w związku z tym nie powinnam tej
    > umowy rozliczać jako dopiero w PIT za rok 2005?

    w 2005

    --
    gefragt

  • 3. Data: 2005-03-11 12:00:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Mar 2005, fiorel wrote:

> [...]
    >+ zapłacili mi dopiero w połowie lutego. Czy w związku z tym nie powinnam tej
    >+ umowy rozliczać jako dopiero w PIT za rok 2005?

    IMHO masz oczywistą rację. Chyba że zapłata wcześniej czekała (była
    "postawiona do dyspozycji") a to ty nie odebrałaś :) (wątpię :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-03-11 14:28:09
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    du hast mich gefragt wrote:

    > do końca lutego: ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 42

    No nie do końca.
    Wypłata była w lutym 2005 , więc za 2004 żadnego pitu nie dostanie bo
    niby za co. Więc mowa o terminie lutowym jest bezcelowa.

    A skoro wypłata była w lutym, to jaki jest termin na wystawienie pit za
    tą umowę?. Nie do końća marca przypadkiem?

    > w 2005

    zgadza się. Rozliczysz to dopiero na kwiecień 2006.

  • 5. Data: 2005-03-11 15:39:29
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 3/11/2005 3:28 PM, Użytkownik witek napisał:

    > No nie do końca.

    Jeżeli ta druga rzecz faktycznie donosi się do tej pierwszej to
    oczywiście zgoda. Taka odpowiedź jakie pytanie.

    --
    gefragt

  • 6. Data: 2005-03-11 20:10:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Mar 2005, witek wrote:
    [...]
    > + A skoro wypłata była w lutym, to jaki jest termin na wystawienie pit za tą
    > + umowę?. Nie do końća marca przypadkiem?

    IMHO nie :)
    Ano do końca marca (jak już to do 15.) ani z tego tytułu.
    Popatrzmy:
    +++++
    Art. 39. 1. W terminie do końca lutego roku następującego
    po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31,
    art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego
    obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi
    i urzędowi skarbowemu [...]
    -----

    ...no i czytamy:
    ++++++
    Art. 31. Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne
    nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy"
    [...i dalej ładny wykład o przychodach...] ze
    stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego
    stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane
    przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału
    w nadwyżce bilansowej.
    Art. 33. 1. Rolnicze spółdzielnie produkcyjne oraz inne spółdzielnie
    zajmujące się produkcją rolną [...]
    Art. 35. 1. Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane:
    1) osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty
    emerytur i rent z zagranicy [...]
    2) jednostki organizacyjne uczelni, [...]
    od wypłacanych przez nie stypendiów,
    3) organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy,
    3a) biura terenowe Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - od
    świadczeń wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
    4) areszty śledcze oraz zakłady karne - od należności za pracę
    przypadającej tymczasowo aresztowanym oraz skazanym,
    ...itedeitepe...
    ---

    Jak się zwalnia PRACOWNIKA to trzeba :) bo jest podejrzenie że
    pójdzie sobie i tyle go widzieli ;)

    IM*H*O przy umowach osobistych brak podstaw prawnych - inna interpretacja
    musiałaby oznaczać że wykonujący często umowy o dzieło dostają
    po 12 PIT-8B na rok :) - przecież *nie wiadomo* czy /zawrą/wykonają/
    dostaną pieniądze za/... następną umowę :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-03-12 08:30:41
    Od: "fiorel" <f...@o...pl>

    To może jeszcze raz sprecyzuję problem

    Fakty:
    - umowy były dwie z tym pracodawcą [fundacja] - poza tym oczywiście miałam
    jeszcze inne dochody w 2004 roku
    - obie wykonane listopad/początek grudnia
    - za jedną wpłata była koło 20 grudnia 2004, za drugą 15 luty 2005

    Moje stanowisko jest takie że pierwsza umowa zapłacona 20.XII wchodzi do
    dochodu 2004 i PIT powinni przysłać do końca II.2004, druga umowa wchodzi z
    racji zapłacenia 15 lutego do dochodu za 2005 i tu generalnie nie wiem do
    kiedy mają czas.

    Ich stanowisko jest że obie umowy wykonane w 2004 roku, więc wchodzą do
    dochodu 2004 i mają czas do końca marca 2005.

    No i kto ma rację?

    Pozdrawiam
    Grażyna

  • 8. Data: 2005-03-12 23:32:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Mar 2005, fiorel wrote:

> [...]
    >+ racji zapłacenia 15 lutego do dochodu za 2005 i tu generalnie nie wiem do

    IMHO do wtedy do kiedy z poprawek w ustawie wyika, ale za 2005 (czyli
    w 2006).

    IMO (bez "H") - ty.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd