  • 1. Data: 2007-11-19 11:32:27
    Temat: mały podatnik VAT - zalety i wady
    Od: Marcin <m...@n...nospam>

    Witam

    Niestety niedługo przekrocze limit obortów dla nie-vatowców i będę
    zmuszony zostać vat-owcem... W związku z tym mam do szanownej grupy dwa
    pytanka :

    1. Czy opłaca sie być małym podatnikiem ?... Znam zasady, ale nie wiem
    jak to jest w praktyce... Chciałbym rozliczać się kwartalnie (chyba
    mniej uciążliwe?) ale czy nie ma w tym jakichś kruczków ?

    2. Zakładając ze będe MP , czy skorzystanie z metody kasowej VAT jest
    dobrym pomysłem ? W internecie często widze opinię że powoduje to
    problemy dla kontrahentów, a faktury "VAT MP" mogą działać odstraszająco...

    PS. Moja działalność to prawie wyłącznie usługi (koszty są nieduże...
    zyski średnie... ja z płatnościami nigdy nie zalegam.. natomiast moi
    klienci czasami tak)

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2007-11-19 11:48:03
    Temat: Re: mały podatnik VAT - zalety i wady
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 19-11-2007 o 12:32:27 Marcin <m...@n...nospam> napisał(a):

    > Witam
    >
    > Niestety niedługo przekrocze limit obortów dla nie-vatowców i będę
    > zmuszony zostać vat-owcem... W związku z tym mam do szanownej grupy dwa
    > pytanka :

    Jest koniec listopada, może dasz radę jakoś się doturlać do Sylwestra?

    > 1. Czy opłaca sie być małym podatnikiem ?... Znam zasady, ale nie wiem
    > jak to jest w praktyce... Chciałbym rozliczać się kwartalnie (chyba
    > mniej uciążliwe?) ale czy nie ma w tym jakichś kruczków ?

    Kwartalność jest ql jeśli:
    1) nie wydasz podatku do wpłaty
    2) nie masz zwrotów

    Ad.1 wystarczy założyć lokatę i jeszcze trochę zyskasz.

> [...]
    >

    > PS. Moja działalność to prawie wyłącznie usługi (koszty są nieduże...
    > zyski średnie... ja z płatnościami nigdy nie zalegam.. natomiast moi

    Kasowość jest OK jeśli czekasz dłużej na płatność. Ale jeśli rozliczasz
    się kwartalnie i większość trransakcji zamknie się kwartałami,
    to to nie ma większego znaczenia.
    Natomiast faktury VAT-MP faktycznie mogą odstraszyć - np mnie raz
    odstraszyła,
    bo gość wystawił mi z błędami, jak się okazało od 5 lat tak wystawiał :)
    Co do odliczenia to nie było problemu, bo i tak za wszytsko płacę od razu.

  • 3. Data: 2007-11-19 11:51:36
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 19-11-2007 o 12:48:03 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał(a):

    > Natomiast faktury VAT-MP faktycznie mogą odstraszyć - np mnie raz
    > odstraszyła,

    Dla jasności - nie wystarszyła mnie końcówka "-MP" tylko byki na fakturze.
    Musiałem zerknąć do ustawy i rozporządzeń żeby się upewnić jak takie cos
    potraktować.
    Mogę zgadywać, że gdyby ktoś nie był otwarty na nowości, to by nie przyjął
    takiego "-MP"..

  • 4. Data: 2007-11-19 22:53:11
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    t...@o...pl <t...@o...pl> wrote:

    > Kwartalność jest ql jeśli:
    > 2) nie masz zwrotów

    W czym to przeszkadza? No chyba, ze zwrot jest wiekszy niz sprzedaz
    w miesiacu w ktorym jest zwrot. Ale poza tym to nie bardzo widze
    dlaczego to by przeszkadzalo.

    a.

  • 5. Data: 2007-11-20 07:08:45
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 19-11-2007 o 23:53:11 Wemif <w...@a...pl> napisał(a):

    > W czym to przeszkadza? No chyba, ze zwrot jest wiekszy niz sprzedaz
    > w miesiacu w ktorym jest zwrot. Ale poza tym to nie bardzo widze
    > dlaczego to by przeszkadzalo.

    Czekasz do końca kwartału zanim zacznie się bieg terminu zwrotu
    - czyli do dwóch miesięcy dłużej niż przy rozliczaniu miesięcznym.

  • 6. Data: 2007-11-20 13:02:47
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 19 Nov 2007 12:32:27 +0100, Marcin napisał(a):

    > 2. Zakładając ze będe MP , czy skorzystanie z metody kasowej VAT jest
    > dobrym pomysłem ? W internecie często widze opinię że powoduje to
    > problemy dla kontrahentów, a faktury "VAT MP" mogą działać odstraszająco...

    To jest akurat odwrotnie. Jeśli jesteś MP (czyli wystawiasz faktury
    VAT-MP), to obowiązkowo masz kwartalnie. Jeśli nie jesteś MP (nie
    wystawiasz faktur VAT-MP), to przy niskich obrotach masz wybór kwartalnie
    lub miesięcznie.