  • 1. Data: 2006-03-06 20:25:42
    Temat: matka samotnie wychowująca dziecko
    Od: "Xineh" <x...@w...pl>

    Dzien dobry!!

    Chcialam zapytac czy moze tak sie rozliczac matka, ktorej dziecko dostaje
    rentę rodzinną plus pracowalo w wakacje jako opiekun kolonii i zarobilo tam
    ok 1000 zł, i musi sie zlozyc wlasne zeznanie podatkowe, W informatorze do
    PIT 37 jest taki fragment: "jesli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały
    dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty
    rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku
    (2790zł)"
    Chcialabym sie wiec dowiedziec jak to interpretować. Czy moze taka osoba
    rozliczac sie jako matka samotnie wych. dziecko?

    z góry dziękuję za pomoc!

    pozdrawiam
    Justyna

  • 2. Data: 2006-03-06 23:16:51
    Temat: Re: matka samotnie wychowująca dziecko
    Od: "donka" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Xineh" <x...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Chcialabym sie wiec dowiedziec jak to interpretować. Czy moze taka osoba
    > rozliczac sie jako matka samotnie wych. dziecko?

    Witam.

    Kwota 2790 zł to inaczej roczny dochód niepowodujący obowiązku zapłaty
    podatku. Ty powinnaś rozliczyć się na formularzu PIT-36 i wykazać dochody
    małoletnich dzieci (część D.3) ponieważ podatnicy są obowiązani doliczyć do
    swoich dochodów dochody małoletnich dzieci np. z tytułu renty rodzinnej
    (renta rodzinna nie jest zwolniona z podatku, ale są zwonione np. alimenty
    na rzecz dziecka) Przed wypełnieniem części D.3. należy uprzednio wypełnić
    załącznik PIT/M. Kwotę dochodu z poz. 29 załącznika PIT/M należy przenieść
    do poz. 125 zeznania PIT-36. Kwotę zaliczki z poz. 30 załącznika PIT/M
    należy przenieść do poz. 127 zeznania PIT-36.
    Nie łączy się z dochodami podatników dochodów małoletnich dzieci z ich
    pracy. W przypadku uzyskiwania przez małoletnie dziecko tych dochodów rodzic
    składa w imieniu małoletniego dziecka zeznanie podatkowe. Jednakże jeśli
    mowa o kwocie 1000 zl to taki dochód jest zwolniony z opodatkowania.

    Mam nadzieję, że jest już trochę jaśniej. Pozdrawiam.
    Donka

  • 3. Data: 2006-03-06 23:57:27
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    donka wrote:
> [...]
    > składa w imieniu małoletniego dziecka zeznanie podatkowe. Jednakże jeśli
    > mowa o kwocie 1000 zl to taki dochód jest zwolniony z opodatkowania.

    Co nie oznacza, że pit-37 nie należy złożyć.

  • 4. Data: 2006-03-07 09:32:57
    Od: "donka" <d...@w...pl>

    > Co nie oznacza, że pit-37 nie należy złożyć.

    Ale w przypadku tej pani będzie to PIT-36 bo dziecko uzyskuje rentę
    rodzinną.

  • 5. Data: 2006-03-07 11:14:35
    Od: "Xineh" <x...@w...pl>

    Użytkownik "donka" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mowa o kwocie 1000 zl to taki dochód jest zwolniony z opodatkowania.
    >
    > Mam nadzieję, że jest już trochę jaśniej. Pozdrawiam.

    Hm, ale to dziecko nie jest maloletnie , to jestem ja:) mam 22 lata,
    studiuje, dostaje rente, i wlasnie zarobilam 1000 zl w czasie wakacji:) wiec
    w tej sytuacji wydaje mi sie, ze nie powinno sie doliczac mojego dochodu i
    renty skoro ono przychodza na moje nazwisko ?
    Rok temu rozliczalam mame jako samotnie wych dziecko i bylo ok, z tym
    wlasnie wyjatkiem ze nie pracowalam w wakacje
    to chyba nie jest analogiczna sytuacja do tej o ktorej napisalas? co w takim
    razie powinnam zrobic?
    pozdrawiam!!
    Justyna

  • 6. Data: 2006-03-07 23:24:13
    Od: "donka" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Xineh" napisał w wiadomości >

> [...]
    > wlasnie wyjatkiem ze nie pracowalam w wakacje
    > to chyba nie jest analogiczna sytuacja do tej o ktorej napisalas? co w

    Skoro więc nie jesteś małoletnia :) to:
    Z wnioskiem o obliczenie podatku w sposób przewidziany dla osoby samotnie
    wychowującej dzieci może wystąpić osoba, która w roku podatkowym samotnie
    wychowuje dziecko do ukończenia jego 25 lat, uczące się w szkołach, o
    których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach o szkolnictwie
    wyższym lub w przepisach o wyższych szkołach zawodowych (odpowiednio w
    przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym), jeżeli w roku podatkowym dzieci
    te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku
    dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej
    obowiązku zapłaty podatku.
    Ponieważ pojawiły się tutaj jeszcze dodatkowe dochody to wówczas pełnoletnie
    dziecko, które w roku podatkowym uzyskało dochody podlegające opodatkowaniu
    jest obowiązane do samodzielnego złożenia zeznania podatkowego o wysokości
    dochodów osiągniętych od dnia uzyskania pełnoletności (również w sytuacji,
    gdy dochód uzyskany od tego dnia nie przekroczył w 2005 r. kwoty 2.790 zł).
    Reasumując. Twoja mama może rozliczyś się jako matka samotnie wychowująca
    dziecko na formularzu PIT-37. Nie dolicza Twoich dochodów (może to zrobić
    tylko do ukończenia Twoich 18 urodzin, ale to już masz za sobą). Dodatkowo
    Ty rozliczasz sie osobno.

    Pozdrawiam. D.

    ps. myślę, że w każdym urzędzie skarbowym pracownicy będą pomocni w razie
    dodatkowych wątpliwości przy składaniu zeznań rocznych.

  • 7. Data: 2006-03-09 18:06:05
    Od: "Xineh" <x...@w...pl>

> [...]
    >
    > ps. myślę, że w każdym urzędzie skarbowym pracownicy będą pomocni w razie
    > dodatkowych wątpliwości przy składaniu zeznań rocznych.

    Dziekuje slicznie za informację, tak wlasnie zrobilam, i jeszcze dodatkowo
    upewnilam sie w US:)

    pozdrawiam serdecznie!