  • 1. Data: 2005-10-18 14:10:02
    Temat: moment potrącenia kosztów
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    witam serdecznie

    czy przy kpir zdaniem grupowiczów można księgować dokumenty w metodzie
    memoriałowej w następujący sposób:

    Usługa podwykonawcza została wykonana we wrześniu 2005, wtedy też została
    zafakturowana.
    Natomiast jest to jedna składowa część mojej usługi, a więc ja po wykonaniu
    jeszcze kilku rzeczy wystawię fakturę sprzedaży dopiero w październiku. Czy
    zatem w ciągu roku mogę przyjąć zasadę, że koszty będę księgować w dacie
    wystawienia faktury zakupowej, a dopiero na przełomie roku zastanowić się,
    które koszty odnoszą się do danego roku i ewentualne różnice ująć w
    remanencie końcowym? W par. 29.1. Rozporządzenia w sprawie kpir jest mowa o
    tym, że przy działalności usługowej produkję niezakończoną wycenia się
    według kosztów wytworzenia, z tym że nie może to być wartość niższa od
    kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji niezakończonej.
    Zgodnie z tym nawet właściwie na koniec roku chyba nie trzeba byłoby ujmować
    w remanencie wartości usług, choć przy memoriale ja bym to raczej zalecała.
    No a odpowiedni art. UPDOF w memoriale koszty mają się odnosić do danego
    roku podatkowego, nie mówi zaś nic o miesiącu itd....

    Czy ktoś ma wypracowany pogląd na tę sprawę? Ta kpir niby uproszczona, a
    niejasności w niej znacznie więcj niż przy pełnej księgowości....

    Pozdrawiam
    monika

  • 2. Data: 2005-10-21 08:25:13
    Temat: Re: moment potrącenia kosztów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Oct 2005, Kalina wrote:

    > w remanencie wartości usług, choć przy memoriale ja bym to raczej zalecała.

    Jak miałem taki przypadek to zrobiłem inaczej: po prostu koszt ująłem
    w "roku którego dotyczy przychód". Remanent usługi też mi jakoś nie
    podchodzi :], co się ujmuje w remanencie zapisano w rozporządzeniu.
    IMHO w razie:
    - uznania że KUP zalicza się na podstawie uznania że "dotyczy roku"
    - kiedy wyjdzie że załozenie co do KUP było nieprawidłowe bo przychód
    pojawił się jednak dopiero w kolejnym roku
    ...być może trzeba by rozważać korektę KUP.
    Zeznaję ze to czysta dywagacja.

    > No a odpowiedni art. UPDOF w memoriale koszty mają się odnosić do danego
    > roku podatkowego,

    Zakładając memoriał i próbując opisać co to znaczy "odnoszą się"
    (dokładniej w ustawie jest: "dotyczą") mamy opis ustawodawcy
    użyty w tymże zapisie: "dotyczące przychodów roku podatkowego".
    Skoro był wyrok NSA nt. kosztów ogólnych - to wiemy że dzielić
    takich KUP "między lata" nie trzeba (i całe szczęście).
    Ale z kosztami przypisanymi do konkretnego przychodu to rzeczywiście...

    > nie mówi zaś nic o miesiącu itd....

    No tu jest ból :(
    Nawet jakby przyjąć że zasadę stosuje się "odpowiednio" to będzie
    pytaniem czy odpowiednio do roku (i wpisywać na bieżąco) czy
    odpowiednio do okresu uzyskania (miesiąca).
    Zdaje się że już taki kfiatek miałem i wpisałem KUP "na bieżąco"
    czyli uznając że jest to KUP dochodu tego *roku*.
    Ale z chęcią również poczytam argumentów za i przeciw !

    > Czy ktoś ma wypracowany pogląd na tę sprawę?

    J.w.

    > Ta kpir niby uproszczona,

    ...eeeee, przesadzasz....

    > a niejasności w niej znacznie więcj niż przy pełnej księgowości....

    ....eeee, przesadzasz ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-10-21 11:06:20
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > Jak miałem taki przypadek to zrobiłem inaczej: po prostu koszt ująłem
    > w "roku którego dotyczy przychód".

    Dzwoniłam w tej sprawie do 3-ech doradców podatkowych, ponadto do 4-ech
    różnych US ale przede wszystkim do Izby Skarbowej w Warszawie i wszyscy są
    godni co do tego, ze fv za usługi podwykonawcze księguje się w kpir
    bezwzględnie przy metodzie memoriałowej w dacie dokumentu. A Pani z Izby
    Skarbowej to wprost powiedziała, że nie ma po prostu mowy o niczym innym i
    aby własnie ewentualną róznicę odnieść w remanencie !
    Nawiasem mówiąc ja też miałam wcześniej taki przypadek (na przełomie roku) i
    ujęłam właśnie w roku uzyskania przychodu, ale ..... nie jestem pewna, ze
    zrobiłam dobrze :(

    Remanent usługi też mi jakoś nie
    > podchodzi :], co się ujmuje w remanencie zapisano w rozporządzeniu.

    Dokładnie A co powiesz na zapis par. 29. 3 " Przy działalności usługowej i
    budowlanej prosukcję niezakończoną wycenia się według kosztów wytworzenia, z
    tym że nie może to byc wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednich
    zużytych do produkcji niezakończonej" A w par. 3 1 e czytamy: "produkcją
    niezakończoną jest ......... a także wykonane roboty, usługi przed ich
    ukończeniem" , natomiast w par. 3. 4 jest definicja kosztu wytworzenia,
    zgodnie z którą są to wszelkie koszty związane bezpośrednio lub pośrednio
    między innymi z wykonaniem usług.... "

> [...]
    > pojawił się jednak dopiero w kolejnym roku
    > ...być może trzeba by rozważać korektę KUP.

    Wiesz, ja zaczęłam się zastanwiać, czy dobrze pojmuję w ogóle art. 22 ust.5
    i 6 updof..... Bo jeśli wszyscy doradcy podatkwoi mi mówią, ze nawet na
    koniec roku przy memoriale nie mam obowiązku ujmować tych usług w spisie z
    natury, a pewna Pani z US powiedziała, że przy kpir nie mówi się o
    współmierności kosztów i przychodów, to doszłam do wniosku, że być może to
    jest tak:

    Jeśli w kpir nie ma mowy o współmierności kosztów i przychodów, nawet w
    odniesieniu do roku, a sformułowanie art. 22 ust. 5 updof mówiące o tym, że
    nalezy wyodrębnić koszty odnoszące się do danego roku oznacza po prostu, że
    mają to być np. koszty usług wykonanych dla mnie w tym roku , a nie koszty
    które odnoszą się do MOICH przychodów z tego roku. Bo może to chodzi o to,
    ze w ogóle z tego tytułu powstał przychód (ale niekoniecznie u mnie, tylko u
    dostawcy np).
    Bo może my tu trochę mylimy pojęcia z pełną księgowością, gdzie jest mowa o
    współmierności kosztów i przychodów???????
    Ja powiem szczerze mam zamęt w głowie z tego tytułu !!!!!

> [...]
    > Skoro był wyrok NSA nt. kosztów ogólnych - to wiemy że dzielić
    > takich KUP "między lata" nie trzeba (i całe szczęście).

    Taaaa..... tylko nie każdy US jest zgodny co do tego, co to są koszty
    pośrednie. Np wczoraj właśnie Pani z warszawskiej Izby Skarbowej
    powiedziała, że koszty telefonów czy energii należałoby podzielić na
    przełomie roku jeśli księgujesz do 20-go a dokument masz z początku stycznia
    !!!!!!

    Ja oczywiście także !!!!

  • 4. Data: 2005-10-21 12:45:50
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    Wielkie dzięki

    Teraz juz wszystko mi sie rozświetliło

    Pozdr.
    monika

  • 5. Data: 2005-10-21 12:54:48
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Kalina" <d...@s...pl .invalid> napisał w wiadomości

    2004.03.16
    III SA 2248/02 w Warszawie

    U podatników uzyskujących przychody z działalności gospodarczej czynnikiem
    decydującym o podatkowym rozliczeniu kosztów w czasie, w rozumieniu art. 22
    ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), będzie nie moment
    poniesienia kosztu, ale czas uzyskania przychodów, których te koszty
    dotyczą.

    http://www.maza.com.pl/index.php?option=com_content&
    task=view&id=93&Itemid=97

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-10-22 06:10:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Oct 2005, Kalina wrote:

    > A Pani z Izby
    > Skarbowej to wprost powiedziała, że nie ma po prostu mowy o niczym
    > innym i aby własnie ewentualną róznicę odnieść w remanencie !

    Hm...

> [...]
    > tym że nie może to byc wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednich

    OK, czyli wartość *równa* mogłaby być...

    > A w par. 3 1 e czytamy: "produkcją
    > niezakończoną jest ......... a także wykonane roboty, usługi przed ich
    > ukończeniem"

    ...ale to są roboty wykonawcy... hm...

    > natomiast w par. 3. 4 jest definicja kosztu wytworzenia,

    ...którą możemy zgrabnie ominąć korzystając z faktu iż wspomniany 29.3
    nie odwołuje się do "kosztu wytworzenia" tylko do "wyceny" wg ww
    zasad :)

    > Wiesz, ja zaczęłam się zastanwiać, czy dobrze pojmuję w ogóle art. 22

    ...post my way już widziałem :)

    > pewna Pani z US powiedziała, że przy kpir nie mówi się o
    > współmierności kosztów i przychodów

    Bo o współmierności mowy nie ma: jak koszt poniesiony w roku
    X posłużył przychodowi roku X to IMO można go przywalić
    w KUP roku X bez kombinowania - nawet jeśli przyczynił
    się RÓWNIEŻ do uzyskania przychodu w roku X+1.

> [...]
    > powiedziała, że koszty telefonów czy energii należałoby podzielić na
    > przełomie roku jeśli księgujesz do 20-go a dokument masz z początku stycznia

    Wyrażam ostrożne stanowisko że pani mogła mieć na myśli pewien
    inny problem występujacy przy fakturach telekomunikacyjnych, nie
    mający jasnego rozstrzygnięcia i do którego mi kontrola się
    "zdroworozsądkowo" nie przyczepiła :)
    Otóż często mówimy "faktura" a myślimy "koszt".
    JEDEN koszt.
    A na jednej f-rze często jest kilka różnych kosztów i np. takie
    opisy jak "poz 1,3 - towar handlowy, poz 2,4 - do użytku wewnętrznego
    koszt" miewam i jest to zrozumiałe, prawda ?
    Czyli pozycje faktury mogą stanowić kilka OSOBNYCH kosztów.
    No i 'kfiatek' jest taki że na jednej fakturze np. z telekomunikacji
    jest rozliczenie opłat za rozmowy za miesiąc POPRZEDNI oraz
    abonament za miesiąc BIEŻĄCY... dwa różne koszty...

    Jeśli "pani z US" miała na myśli dzielenie kosztów wyliczonych
    "od 15 do 15" to IMO nie ma racji.
    Ale trzeba przyznać że byłoby to dziwne - bo niemal wszyscy
    na przełomie roku wystawiają na f-rach okresów "środkowomięsięcznych"
    (czyli np. od 10. do 10. następnego miesiąca) dwie pozycje (w przykładzie
    od 10. do 31.XII i od 1.I do 10.I) - ze względu na WŁASNĄ wygodę.
    No a wtedy pewnej racji jej argumentowi nie sposób odmówić.

    IMHO przu KUP "telefon i prąd" przy przyjęciu zasady "w każdym roku
    tak samo" domaganie się wydzielania pozycji z abonamentem jest
    drobną przesadą, niemniej... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-10-22 08:56:34
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    mówiąc szczerze, wątpliwości mam cały czas........ bo zobaczcie - w księdze
    mam przy memoriale dokonywać zapisów chronologicznie, czy tak? No tak, ale
    przecież..... jest kolumna 16 w której (zgodnie z rozporządzeniem w sprawie
    kpir) mogę między innymi ujmować koszty odnoszące się do przychodów MIESIĄCA
    LUB ROKU NASTĘPNEGO !!!!!!! (więc cholercia. chyba jednak jest w kpir mowa
    o współmierności kosztów i przychodów). No więc czy nie powinnam tych usług
    podwykonawczych ująć właśnie w tej kolumnie i jednak czekać na osiągnięcie
    przychodu z tym związanego? Bo to nie są przecież towary handlowe, które
    należy ewidencjonować w dacie otrzymania towaru ! (chociaż sprzedaż nastąpi
    później) Ale jak ma się do tego wówczas zapis, że przy działalności
    usługowej przy remanecie produkcję niezakończoną wycenia się według kosztów
    wytworzenia (a koszty wytworzenia to wszelkie koszty związane bezpośrednio i
    pośrednio między innymi z wykonaniem usług), z tym że nie może to być
    wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zuzytych do produkcji
    niezakończonej....? Czy nie byłoby racjonalne postępowanie w ten sposób, że
    przy przyjęciu metody kasowej (jakkolwie rozumianej - jako data zapłąty czy
    otrzymania dokumentu) ujmuje w ciagu roku koszty usług podwykonawczych wg
    którejś z tych dat, a w remanencie ujmuję wg zasad określonych powyżej (tzn
    albo ujnując koszty usług albo nie - do wyboru), a przy memoriale koszty
    takie księgować w kol. 16, nie ujmować w remanecie i ująć w kosztach np w
    styczniu roku nastepnego, jeśli wtedy osiagnięty zostanie przychód? Bo czy
    ujmowanie w memoriale kosztów usług podwykonawczych w koszty w dacie faktury
    a potem korygowanie tego dopiero w remanecie końcowym nie byłoby uznane za
    lekkie naduzycie? Błagam, pomocy, bo problem przyznacie - moze być rozumiany
    zupełnie dwojako !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 8. Data: 2005-10-25 06:36:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Oct 2005, Kalina wrote:

> [...]
    > kpir) mogę między innymi ujmować koszty odnoszące się do przychodów MIESIĄCA

    No OK.
    Na ten punkt programu (czyli wpisanie "do 16.") KUP z "przyszłych"
    przychodów wypadałoby się zgodzić.
    Natomiast sprawa "późniejszego ujęcia" KUP dla którego nie ma przepisów
    szczegółowych sprowadza się do pytania: "a co jak nie wpiszę wcześniej" ?
    Bo o ile przepisy szczegółowe *są* - a są, na przykład materiały
    podstawowe i towary handlowe muszą być wpisane pod datą przyjęcia
    - to oczywiście trzeba.
    We wszystkich pozostałych przypadkach pozostaje pytanie - a co lub
    kto zabrania późniejszego uznania za KUP ?

    > (więc cholercia. chyba jednak jest w kpir mowa
    > o współmierności kosztów i przychodów).

    Stanowczo się sprzeciwiam :)
    Jak dla mnie "współmierność" oznacza konieczność podzielenia wszystkich
    kosztów współmiernie do przychodów, w tym KUP "ogólnych".
    A IMO mowa jest jedynie o *przypisaniu* KUP do przychodu.
    I IMO wygląda to tak:
    - jak KUP można przypisać do konkretnego kosztu to należy go
    ująć *jako KUP* z datą owego przychodu, CHYBA że istnieje
    przepis szczegółowy - tak jak przy zakupie towarów
    - jak KUP *nie* można przypisać do konkretnego przychodu, to
    nie ma potrzeby nic dzielić "współmiernie".
    Do drugiego przypadku zaliczają się IMHO wydatki które skutkują
    przyniesieniem kilku przychodów jak i np. straty wynikłej z faktu
    że przychodu nie udało się przynieść ! (ale zgodnie z orzecznictwem
    "były realne szanse" na to że się uda).

    > No więc czy nie powinnam tych usług
    > podwykonawczych ująć właśnie w tej kolumnie i jednak czekać na osiągnięcie
    > przychodu z tym związanego?

    IMHO - można.
    Spytam tak: a jak NIE ujmiesz - ujmiesz dopiero
    po uzyskaniu przychodu - to co ?

    > Bo to nie są przecież towary handlowe, które
    > należy ewidencjonować w dacie otrzymania towaru ! (chociaż sprzedaż nastąpi
    > później)

    Nie są.

> [...]
    > przy przyjęciu metody kasowej (jakkolwie rozumianej - jako data zapłąty czy

    Takie hasło sprowadza się do dyskusji o tym czym jest metoda kasowa :]

    > ujmuje w ciagu roku koszty usług podwykonawczych wg
    > którejś z tych dat, a w remanencie ujmuję wg zasad określonych powyżej (tzn
    > albo ujnując koszty usług albo nie - do wyboru),

    Przy metodzie kasowej ?
    Powiem tak: nic nie powiem :)

    > a przy memoriale koszty
    > takie księgować w kol. 16, nie ujmować w remanecie i ująć w kosztach np w
    > styczniu roku nastepnego, jeśli wtedy osiagnięty zostanie przychód?

    IMHO tak by można było :)
    Niemniej powrócę z pytaniem: a jeśli NIE ujmiemy przed zaliczeniem
    owej usługi za KUP... to co ?

> [...]
    > a potem korygowanie tego dopiero w remanecie końcowym nie byłoby uznane za

    ....dlatego też (kiedyś) nie ująłem :)

    > Błagam, pomocy, bo problem przyznacie - moze być rozumiany
    > zupełnie dwojako !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Pomińmy "kasę" - chyba trzeba by usciślić:
    jak może "dwojako" być rozumiany przy memoriale ?
    Mi się pomysł wrzucania w KUP wydatku przypisanego do konkretnego
    przychodu w roku innym niż ten przychód wystąpi nie podoba :[
    Sprawa wpisania do KPiR sprowadza się dla mnie do pytania o KONIECZNOŚĆ
    ujęcia takiego wydatku. IMVHO .... niekoniecznie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)