    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: moment potrącenia kosztów
    Date: Tue, 25 Oct 2005 08:36:35 +0200

    On Sat, 22 Oct 2005, Kalina wrote:

    > mówiąc szczerze, wątpliwości mam cały czas........ bo zobaczcie - w księdze
    > mam przy memoriale dokonywać zapisów chronologicznie, czy tak? No tak, ale
    > przecież..... jest kolumna 16 w której (zgodnie z rozporządzeniem w sprawie
    > kpir) mogę między innymi ujmować koszty odnoszące się do przychodów MIESIĄCA
    > LUB ROKU NASTĘPNEGO !!!!!!!

    No OK.
    Na ten punkt programu (czyli wpisanie "do 16.") KUP z "przyszłych"
    przychodów wypadałoby się zgodzić.
    Natomiast sprawa "późniejszego ujęcia" KUP dla którego nie ma przepisów
    szczegółowych sprowadza się do pytania: "a co jak nie wpiszę wcześniej" ?
    Bo o ile przepisy szczegółowe *są* - a są, na przykład materiały
    podstawowe i towary handlowe muszą być wpisane pod datą przyjęcia
    - to oczywiście trzeba.
    We wszystkich pozostałych przypadkach pozostaje pytanie - a co lub
    kto zabrania późniejszego uznania za KUP ?

    > (więc cholercia. chyba jednak jest w kpir mowa
    > o współmierności kosztów i przychodów).

    Stanowczo się sprzeciwiam :)
    Jak dla mnie "współmierność" oznacza konieczność podzielenia wszystkich
    kosztów współmiernie do przychodów, w tym KUP "ogólnych".
    A IMO mowa jest jedynie o *przypisaniu* KUP do przychodu.
    I IMO wygląda to tak:
    - jak KUP można przypisać do konkretnego kosztu to należy go
    ująć *jako KUP* z datą owego przychodu, CHYBA że istnieje
    przepis szczegółowy - tak jak przy zakupie towarów
    - jak KUP *nie* można przypisać do konkretnego przychodu, to
    nie ma potrzeby nic dzielić "współmiernie".
    Do drugiego przypadku zaliczają się IMHO wydatki które skutkują
    przyniesieniem kilku przychodów jak i np. straty wynikłej z faktu
    że przychodu nie udało się przynieść ! (ale zgodnie z orzecznictwem
    "były realne szanse" na to że się uda).

    > No więc czy nie powinnam tych usług
    > podwykonawczych ująć właśnie w tej kolumnie i jednak czekać na osiągnięcie
    > przychodu z tym związanego?

    IMHO - można.
    Spytam tak: a jak NIE ujmiesz - ujmiesz dopiero
    po uzyskaniu przychodu - to co ?

    > Bo to nie są przecież towary handlowe, które
    > należy ewidencjonować w dacie otrzymania towaru ! (chociaż sprzedaż nastąpi
    > później)

    Nie są.

    > Ale jak ma się do tego wówczas zapis, że przy działalności
    > usługowej przy remanecie produkcję niezakończoną wycenia się według kosztów
    > wytworzenia (a koszty wytworzenia to wszelkie koszty związane bezpośrednio i
    > pośrednio między innymi z wykonaniem usług), z tym że nie może to być
    > wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zuzytych do produkcji
    > niezakończonej....? Czy nie byłoby racjonalne postępowanie w ten sposób, że
    > przy przyjęciu metody kasowej (jakkolwie rozumianej - jako data zapłąty czy
    > otrzymania dokumentu)

    Takie hasło sprowadza się do dyskusji o tym czym jest metoda kasowa :]

    > ujmuje w ciagu roku koszty usług podwykonawczych wg
    > którejś z tych dat, a w remanencie ujmuję wg zasad określonych powyżej (tzn
    > albo ujnując koszty usług albo nie - do wyboru),

    Przy metodzie kasowej ?
    Powiem tak: nic nie powiem :)

    > a przy memoriale koszty
    > takie księgować w kol. 16, nie ujmować w remanecie i ująć w kosztach np w
    > styczniu roku nastepnego, jeśli wtedy osiagnięty zostanie przychód?

    IMHO tak by można było :)
    Niemniej powrócę z pytaniem: a jeśli NIE ujmiemy przed zaliczeniem
    owej usługi za KUP... to co ?

    > Bo czy
    > ujmowanie w memoriale kosztów usług podwykonawczych w koszty w dacie faktury
    > a potem korygowanie tego dopiero w remanecie końcowym nie byłoby uznane za
    > lekkie naduzycie?

    ....dlatego też (kiedyś) nie ująłem :)

    > Błagam, pomocy, bo problem przyznacie - moze być rozumiany
    > zupełnie dwojako !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Pomińmy "kasę" - chyba trzeba by usciślić:
    jak może "dwojako" być rozumiany przy memoriale ?
    Mi się pomysł wrzucania w KUP wydatku przypisanego do konkretnego
    przychodu w roku innym niż ten przychód wystąpi nie podoba :[
    Sprawa wpisania do KPiR sprowadza się dla mnie do pytania o KONIECZNOŚĆ
    ujęcia takiego wydatku. IMVHO .... niekoniecznie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)