  • 1. Data: 2002-05-19 06:03:03
    Temat: najem a obowiązek zgloszenia do US
    Od: "kazimierz" <j...@i...pl>

    witam serdecznie w niedziele

    wynajmuje mieszkanie innej osobie na cele mieszkalne, bede uzyskiwal z tego
    tytuli przychody
    1. Czy mam obowiazek rejestrowac sie w Urzedzie skarbowym lub w innym
    miejscu
    2. Czy jezeli pracuje na umowe o prace i korzystam z ulgi w podatku ,
    pierwszy PIT 5 bede mogl zlozych po przekroczeniu dochodu z najmu w kwocie
    2700 zl

    kazik

  • 2. Data: 2002-05-19 22:31:53
    Temat: Re: najem a obowiązek zgloszenia do US
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik kazimierz <j...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ac8vbm$ckv$...@n...tpi.pl...
> [...]
    tego
    > tytuli przychody
    > 1. Czy mam obowiazek rejestrowac sie w Urzedzie skarbowym lub w innym

    W związku z taką umową nic się nie rejestruje.

    > 2. Czy jezeli pracuje na umowe o prace i korzystam z ulgi w podatku ,
    > pierwszy PIT 5 bede mogl zlozych po przekroczeniu dochodu z najmu w kwocie
    > 2700 zl

    Jeżeli odliczasz ulgę w przychodach z pracy to nie możesz jej drugi raz
    odliczyć w PIT-5. Zatem składasz pierwszy PIT-5 w następnym miesiącu po
    uzyskaniu pierwszego przychodu. Podatek obliczasz bez odejmowania kwoty
    wolnej.

    WS

  • 3. Data: 2002-05-20 10:45:24
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:ac997p$lhp$1@sunsite.icm.edu.pl...

> [...]
    > odliczyć w PIT-5. Zatem składasz pierwszy PIT-5 w następnym miesiącu po
    > uzyskaniu pierwszego przychodu. Podatek obliczasz bez odejmowania kwoty
    Wojtku nie wiem czy masz racje z tym PIT-5 w kwesti stosowania ulgi.Mnie w
    ubiegłym roku w trakcie pierwszego w trakcie roku wypełnionego PIT-5 US
    kazał poprawić PIT na uwzględniający ulgę mimo że miałam stosowaną w pracy
    więc musiałam w pracy zmienić stosowanie ulgi .Nie sprawdzałam jak się to ma
    do przepisów ale dostosowałam się US i ulga miałam stosowaną w PIT-5 a nie w
    pracy.
    Jolka

  • 4. Data: 2002-05-20 11:03:33
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Wiola Pikorska napisał:
> [...]

    > do przepisów ale dostosowałam się US i ulga miałam stosowaną w PIT-5 a nie w
    Miałam taka samą sytuację. I rówież trzeba było poprawiać PIT-5 na
    liczony z ulgą.
    A podstawą prawną jest sama tabela podatkowa.
    W pit-5 mamy wyliczyc podatek wg skali z art 27 ust.1. A odliczenie w
    kwocie 518,16 jest integralna częścią skali podatkowej. A więc
    nieodliczanie oznacza że podatek został wyliczony nieprawidłowo.
    Druga sprawa, to że "panienka z okienka" wyjśniła mi, że ich program
    sprawdza, czy podatek został poprawnie wyliczony, i jeżeli nie, to
    piszczy (tu nastapiła prezentacja dzwiękowa :-))) i nie chce przyjąc
    wpisu.
    A więc, chcąc nie chcąc, trzeba cos zrobic, żeby "w pracy" ulgi nie
    odliczali.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-05-20 12:07:54
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Maddy <m...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@i...pl...

    > A więc, chcąc nie chcąc, trzeba cos zrobic, żeby "w pracy" ulgi nie
    > odliczali.

    ----------
    Przepisy updf są jednoznaczne:
    - kwotę "ulgi" uwzględnia się przy sporządzaniu PIT 5
    - osoby osiągające przychody z tyt. których obowiązani są odprowadzać
    zaliczki na pdof (DG, najem, dzierżawa) MUSZĄ zawiadomić pracodawcę, że nie
    spełniają warunków uwzględniania przez pracodawcę kwoty "ulgi".

    Orka

  • 6. Data: 2002-05-21 08:23:09
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Orka <o...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...vogel.pl...

> [...]
    nie
    > spełniają warunków uwzględniania przez pracodawcę kwoty "ulgi".

    O w mordę, nic nie rozumiem.
    Składam już od dwóch lat PIT-5 bez odejmowania ulgi. Nikt się nigdy nie
    czepiał.
    W moim programie księgowym jest opcja "czy odliczać ulgę czy nie". Czemu tak
    zrobili jak nie wolno?
    Pewnie macie rację i trzeba zawiadomić pracodawcę żeby ulgi nie odliczał.
    Ale jak rozliczałem znajomego (emerytura, najem) to złozyliśmy pismo do ZUS,
    a oni i tak dalej odliczali ulgę.

    WS

  • 7. Data: 2002-06-04 07:04:54
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

    Użytkownik "Orka" <o...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    że nie
    > spełniają warunków uwzględniania przez pracodawcę kwoty "ulgi".

    Miałem podobną sytuację do opisanej w pierwszym pytaniu w wątku, z
    tym że wynajmowanie rozpocząłem bodaj w pażdzierniku. Telefonicznie w US
    uzyskałem informację, żeby w bieżącym roku już nic nie zmieniać, nie
    składać PIT-5 (bo dochody z najmu liczone tylko z tego źródła nie
    przekroczą kwoty zwolnionej z podatku), rozliczyć się za cały rok na
    zasadach ogólnych na PIT-3X, a od nowego roku powiadomić pracodawcę,
    żeby nie odliczał ulgi podatkowej.
    Poza tym - o ile się nic nie zmieniło - US należy zawiadomić o
    wynajmowaniu mieszkania, z kopią umowy jako załącznikiem. Jeżeli
    mieszkanie wynajmowane jest na cele mieszkalne przez osobę fizyczną, to
    zgłoszenie wolne jest od opłat skarbowych.

    --
    Lejak
    j...@p...onet.pl