  • 1. Data: 2007-10-21 02:03:19
    Temat: najem mieszkania
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    Jakie formalności musi dopełnić osoba fizyczna - pracownik etatowy, chcąc
    wynając mieszkanie firmie i opodatkować dochody z tego tytułu w formie
    ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Kojarzę trzy:

    1. złożenie w US deklaracji dot. sposobu opodatkowania (ryczałt) i
    opcjonalnie wskazanie tylko jednego małżonka jako osoby zobowiązanej do
    uiszczania podatku
    2. uiszczanie podatku dochodowego raz na miesiąc lub raz na kwartał,
    zależnie od decyzji, do 20 dnia mca następującego po mcu / kwartale
    przychodu (za grudzień do 30. kwietnia). Deklaracje miesieczne zbędne
    3. Zeznanie roczne (ryczałt) - PIT-28, do 31. stycznia roku następnego

    Teraz pytania:
    1. czy jest coś więcej poza ww. 3 punktami?
    2. czy można (i czy warto) załatwić punkt 1 korespondencyjnie, bez
    osobistego stawiennictwa w US?
    3. czy można załatwić punkt 1 przed podpisaniem umowy najmu, czy trzeba iść
    do US z kopią umowy?
    4. Czy można nie prowadzić ewidencji, jeśli wysokość czynszu wynika wprost z
    umowy najmu awartej w formie pisemnej? Czy o braku prowadzenia ewidencji
    trzeba US jakoś powiadomić?
    5. Do tego dochodzi VAT, ale podobno jest opcja żeby uzyskać zwolnienie -
    jeszcze nie badałem. Czy warto to zrobić, jak to zrobić i czy nie będzie to
    przeszkadzało najemcy - płatnikowi VAT (wynajmujący nie jest płatnikiem
    VAT)?
    6. Przypuszczam, że PCC nie dotyczy, bo umowy najmu nie ma w katalogu
    czynności objętych tym podatkiem - natomiast jest odpłatne użytkowanie. Czy
    ktoś może potwierdzić, że najem nie mieści się w odpłatnym użytkowaniu w tym
    kontekście?

    Jeśli jest coś jeszcze do wzięcia pod uwagę, będę wdzięczny za wskazanie.

    Pozdrawiam,
    strach

  • 2. Data: 2007-10-21 07:31:15
    Temat: Re: najem mieszkania
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    Odnośnie VATu wygooglałem, że jeśli przewidywany roczny przychód nie
    przekracza 10 000 EUR a lokal jest wynajmowany na cele mieszkalne,
    przysługuje zwolnienie - należy wtedy złożyć formularz VAT6 - "oświadczenie
    o wyborze zwolnienia".
    http://linia.com.pl/indeks.php?d=24&w=197&p=00
    Tak było w roku 2002, nie wiem czy to aktualne - również prośba o
    potwierdzenie.

    Pozostaje też pytanie, czy wynajmująca mieszkanie firma zgodzi się na
    otrzymywanie faktur z zerowym VATem - jak dla mnie powinna, bo choć nie może
    go odliczać to również go nie płaci, ale może są aspekty o których nie wiem.

    Z góry dzięki za odpowiedzi.
    strach

  • 3. Data: 2007-10-21 13:27:24
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 21 Oct 2007 09:31:15 +0200, w <ffevjb$9tl$1@nemesis.news.tpi.pl>, "strach"
    <s...@g...pl> napisał(-a):

> [...]
    > go odliczać to również go nie płaci, ale może są aspekty o których nie wiem.

    Nie z zerowym VAT-em, a ze stawką zw. I to pod warunkiem, że na cele mieszkalne
    (zwolnienie podmiotowe).

    --
    IVRP Reaktywacja :) http://pl.youtube.com/watch?v=ExKWyLATNz0

  • 4. Data: 2007-10-22 06:31:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Oct 2007, strach wrote:

    > Odnośnie VATu wygooglałem, że jeśli przewidywany roczny przychód nie
    > przekracza 10 000 EUR a lokal jest wynajmowany na cele mieszkalne,
    > przysługuje zwolnienie

    Pomieszałeś.
    To są dwa RÓŻNE i ODRĘBNE zwolnienia.
    Sam piszesz że nie idzie o "cele mieszkalne", prawda? Czyli pozostaje
    wyłącznie zwolnienie podmiotowe.

    > Pozostaje też pytanie, czy wynajmująca mieszkanie firma zgodzi się na
    > otrzymywanie faktur z zerowym VATem

    Przy zwolnenieniu *podmiotowym* (tym "do 10kUE) nie wystawia się faktur!

    > - jak dla mnie powinna, bo choć nie może
    > go odliczać to również go nie płaci, ale może są aspekty o których nie wiem.

    Jest jeden aspekt: głupota :)
    Są tacy co "chcą fakturę" i nie przetłumaczysz po dobroci że akurat ma
    być rachunek :]

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-10-22 10:16:47
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    > Pomieszałeś.
    > To są dwa RÓŻNE i ODRĘBNE zwolnienia.
    > Sam piszesz że nie idzie o "cele mieszkalne", prawda? Czyli pozostaje
    > wyłącznie zwolnienie podmiotowe.

    Firma ma wynająć od osoby fizycznej mieszkanie na cele mieszkalne. Czyli
    rozumiem że samo to wystarcza, żeby osoba fizyczna mogła wystąpić o
    zwolnienie z VATu, niezależnie od kwoty przychodu z tego tytułu? Wcześniej
    znalazłem inaczej, ale nie mogę teraz znaleźć źródła.

    strach

  • 6. Data: 2007-10-22 20:58:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Oct 2007, strach wrote:

    > Firma ma wynająć od osoby fizycznej mieszkanie na cele mieszkalne.

    A to co innego. Fakt wynajęcia przez firmę mnie zmylił.

    > Czyli
    > rozumiem że samo to wystarcza, żeby osoba fizyczna mogła wystąpić
    > o zwolnienie z VATu, niezależnie od kwoty przychodu z tego tytułu?

    Nie widzę w ogóle potrzeby występowania.

    Może ktoś skomentuje, ale:
    - podatnik wybiera zwolnienie z VAT (po polsku: wystawianie rachunków
    a nie faktur) co NIE wymaga zgłoszenia
    - ma spokój, bo czyta powoli i dokładnie art.113.2:
    +++
    2. Do wartoœci sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej
    dostawy towarów oraz odpłatnego œwiadczenia usług zwolnionych od podatku,
    a także [...]
    ---

    > Wcześniej
    > znalazłem inaczej, ale nie mogę teraz znaleźć źródła.

    Szukaj źródła w PRZEPISACH :)
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-10-22 21:37:30
    Od: "Dyzmund" <d...@t...pl>

    Użytkownik "strach" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kontekście?
    >
    > Jeśli jest coś jeszcze do wzięcia pod uwagę, będę wdzięczny za wskazanie.

    Wskazać jednego małżonka do przychodu owszem można ale ode mnie zarządali
    oświaczenia, że przychód będzie wyłacznym dochodem żony i nie będę czerpał z
    tego przychodu korzyści (sic!). Pamiętaj też że ryczałt z najmu objęty jest
    stawką 8,5 ale tylko do 4 tys. Euro (kurs jest chyba dość korzystny bo z
    zeszłego roku).

  • 8. Data: 2007-10-22 23:22:02
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    > Szukaj źródła w PRZEPISACH :)

    Niby tak, ale... Laikom łatwiej wygooglać interpretację/opinię niż płodzić
    ją samemu w bólach, dłużej i niekoniecznie dobrze, przynajmniej w niektórych
    wypadkach. Tak, to nie po bożemu, ale własna interpretacja laika obarczona
    jest błędem większym, niż kompetentnych doradców (nie chodzi o lenistwo w
    używaniu mózgu). Znalazłem więc opinię (niestety z 2002 r.) opisującą
    zwolnienie przedmiotowe, podpisaną przez doradcę podatkowego z centrum im.
    A. Smitha:
    http://linia.com.pl/indeks.php?d=24&w=197&p=00
    "Osoba fizyczna wynajmująca nieruchomość mieszkalną na cele mieszkalne nie
    podlega VAT z tego tytułu. Nie musi prowadzić ewidencji obrotu, ani składać
    deklaracji podatkowych w zakresie VAT."
    Ale jest też w niej opisane zwolnienie podmiotowe:
    "Wynajmujący można wybrać zwolnienie od VAT. Przysługuje ono, jeśli
    przewidywana kwota czynszu z najmu w skali roku nie przekroczy 10 tys. euro
    (obecnie 39 800 złotych). Wówczas wynajmujący składa w urzędzie skarbowym
    formularz VAT6 "oświadczenie o wyborze zwolnienia". Jeżeli wybierze
    zwolnienie, nie trzeba będzie płacić podatku, składać deklaracji VAT,
    wystawiać faktur VAT. Jednak trzeba prowadzić ewidencję wpływów z czynszu "

    Rozumiem zatem, że kiedy ma zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, wybór
    zwolnienia podmiotowego jest... bezprzedmiotowy ;) VAT nie dotyczy, nie
    trzeba informować o tym US. Gdyby natomiast zwolnienia przedmiotowego nie
    było (mieszkanie wynajmowane na cele niemieszkalne), wtedy obowiązek
    podatkowy istniałby, i dopiero wtedy miałoby sens składać VAT6 w celu wyboru
    zwolnienia z tytułu nieprzekraczania limitu przychodów 10 000 EUR. Przyznam
    że nie do końca wydaje mi się to spójne - w pierwszym przypadku jestem
    zwolniony i nie muszę informować US, w drugi też jestem zwolniony ale muszę
    informować.

    Znasz może odpowiedzi na któreś z pozostałych pytań z pierwszego posta?

    Pozdrawiam,
    strach

  • 9. Data: 2007-10-22 23:51:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Oct 2007, strach wrote:

    > Niby tak, ale...

    Y tam ;)

    > Rozumiem zatem, że kiedy ma zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, wybór
    > zwolnienia podmiotowego jest... bezprzedmiotowy ;)

    Obejrzałeś cytat który zapodałem?
    Właśnie tego dowodzi :)

    > VAT nie dotyczy,

    ...dotyczy :P, zwolniony :)
    Może śmieszne, ale z różnych przyczyn rozróżnia się przypadki "nie
    dotyczy" od zwolniony", czasem ma to skutki uboczne.

    > nie
    > trzeba informować o tym US. Gdyby natomiast zwolnienia przedmiotowego nie
    > było (mieszkanie wynajmowane na cele niemieszkalne), wtedy obowiązek
    > podatkowy istniałby,

    ...tak...

    > i dopiero wtedy miałoby sens składać VAT6 w celu wyboru
    > zwolnienia z tytułu nieprzekraczania limitu przychodów 10 000 EUR.

    ...nie.
    Weźże i przynajmniej ten art.113 przeczytaj :]
    "zwalnia się".
    Zwalnia się i już. Z urzędu, z mocy prawa.
    Tylko ewidencję VAT (uproszczoną!) muszą prowadzić.
    Wybór zarejestrowanego zwolnionego jest AFAIR po prawdzie możliwy, ale...
    po co?
    No i wybór "niezwolnienia" jest możliwy, ale to inna sprawa.

> [...]
    > zwolniony i nie muszę informować US, w drugi też jestem zwolniony ale muszę

    W tym drugim nie masz racji - trzeba informować, jak się chce być
    "zarejestrowanym" (czyli koniecznie wystawiać f-ry).

    > Znasz może odpowiedzi na któreś z pozostałych pytań z pierwszego posta?

    Do ryczałtu się nie wetknąłem, akurat nie mam koncepcji a sam prowadzę
    KPiR :) (DG nie najem).

    pzdr, Gtofryd

  • 10. Data: 2007-10-23 00:30:34
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    > Obejrzałeś cytat który zapodałem?
    > Właśnie tego dowodzi :)
    Tak tylko parafrazuję :)

    > Weźże i przynajmniej ten art.113 przeczytaj :]
    > "zwalnia się".
    > Zwalnia się i już. Z urzędu, z mocy prawa.
    Czytałem - widzisz, brak obycia jednak utrudnia zrozumiemie :)

    Dzięki za pomoc, dobrej nocy
    strach