  • 1. Data: 2004-09-30 14:20:35
    Temat: najem vat a stoen-energia
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Witam,

    czy ktoś może mi podpowiedzieć, dzisiaj dzwoniłem po urzędach, ale nie
    uzyskałem jednorodnej konkretnej odpowiedzi.

    Właściciel kamienicy, dochody z tytułu najmu, podatnik vat.
    20% powierzchni kamienicy jest wynajmowana firmie - reszta to jego prywatne
    mieszkanie.

    Pytanie dotyczy prawa do odliczenia VAT z faktury za energię elektryczną:
    faktura dotyczy całego budynku (100% powierzchni).

    Podatnik ma refakturować koszty energii najemcy, czy w takim razie ma prawo
    do odliczenia części VAT (20%) z faktury za całość budynku? Czy może 100%?
    Czy może nic?

    proszę o pomoc,

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 2. Data: 2004-09-30 17:44:40
    Temat: Re: najem vat a stoen-energia
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > do odliczenia części VAT (20%) z faktury za całość budynku? Czy może 100%?

    A probowales sam dokonać interpretacji ustawy o VAT w tym zakresie ?
    Jeżeli tak, to zaprezentuj swoje stanowisko i uzasadnij je odpowiednim
    przepisem.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 3. Data: 2004-09-30 23:06:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Sep 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Pytanie dotyczy prawa do odliczenia VAT z faktury za energię elektryczną:
    >+ faktura dotyczy całego budynku (100% powierzchni).

    Kto jest stroną umowy "z elektrownią": podatnik OSOBIŚCIE czy
    podatnik "prowadzący DG" (znaczy: firma :)) ?
    Czy "podatnik osobiście" może świadczy najem, czy z tego tytułu
    jest podatnikiem VAT (czy wykazuje i odprowadza VAT od najmu) ?

    >+ Podatnik ma refakturować koszty energii najemcy, czy w takim razie ma prawo
    >+ do odliczenia części VAT (20%) z faktury za całość budynku? Czy może 100%?

    Też przychylam się do "propozycji Karola" :) nie chciałbym zaraz
    ci zasugerować za dużo bo a nuż widelec nie tak... :) acz koncept
    mam... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-10-01 06:35:44
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]

    [...]
    Właściciel kamienicy, dochody z tytułu najmu, podatnik vat.
    [..]
    ...czyli dokładnie miałem na myśli: osoba fizyczna osobiście świadcząca
    najem i będąca z tego tytułu podatnikiem VAT (wprawdzie prowadzi DG, ale
    najem nie leży w zakresie prowadzonej działalności)

    > Też przychylam się do "propozycji Karola" :) nie chciałbym zaraz
    > ci zasugerować za dużo bo a nuż widelec nie tak... :) acz koncept
    > mam... ;)
    Coż za asekuracyjność!
    ;-)))

    Ach! Leniuszki...

    Niektórzy to mogą na grupie zadać pytanie: jak opodatkowywać usługi
    internetowe i czy odliczamy vat od paliwa od samochodów ciężarowych...?
    Natomiast moje pytania coraz to częściej muszą przyjmować formę: "Czy
    zasadnym jest, przy świadczeniu usług [...], stosowanie zwolnienia
    opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. ....z
    zastrzeżeniem ust. ....?"
    ;-))))

    OK: jako pierwsze wymieniłem 'prawo do odliczenia części VAT - 20% z całości
    faktury' i ku temu bym się skłaniał.

    niestety nie jestem tego w stanie ustawowo udowodnić: czytam rozdział 2
    'odliczanie częściowe podatku...' ale: albo tam tego nie ma, albo mam
    problemy ze znalezieniem lub przede wszystkim intepretacją.

    To co być może zawiera odpowiedź na moje pytanie brzmi (art 90): 'w stosunku
    do [...] usług wykorzystywanych przez podatnika do czynności opodatk i zwoln
    [...] podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku...'
    - podatnik czynności opodatkowane świadczy (*refaktura* usług), ale czy
    świadczy sam sobie usługi zwolnione? Mógłbym się zgodzić, że tak.... (to
    napisałem z dużą dozą niepewności... ;-)

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 5. Data: 2004-10-01 07:46:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Oct 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ Ach! Leniuszki...

    A nie nie... masz dość doświadczenia żeby jakiś dynamit
    wynaleźć, to co się mamy wychylać :)
    W końcu niewiele ponad to co się naczytasz w komentarzach
    nie ryzykujesz :)

    >+ Niektórzy to mogą na grupie zadać pytanie: jak opodatkowywać usługi
    >+ internetowe i czy odliczamy vat od paliwa od samochodów ciężarowych...?

    Mogą. Poczytaj co poczytali napisawszy że ich samochód z powodu
    zmiany ustawy VAT przestał być ciężarowy... ;>

    >+ Natomiast moje pytania coraz to częściej muszą przyjmować formę: "Czy
    >+ zasadnym jest, przy świadczeniu usług [...]

    No toć pisanie pytań do US będziesz miał obcykane przy okazji :)
    [...]
> [...]
    >+ 'odliczanie częściowe podatku...' ale: albo tam tego nie ma, albo mam
    >+ problemy ze znalezieniem lub przede wszystkim intepretacją.

    Jak na mój gust pierwsza teza: NIE MA.
    [UWAGA: ograniczam rozważania do czynności dokonywanych w obrocie
    krajowym, bo dostawa UE i eksport/import mogą kryć pułapki
    w które nie chciałbym się wpuszczać :)]

    Musisz się zdecydować: jako nabywca występujesz:
    - jako podatnik VAT który chce skorzystać z prawa do odliczenia
    - jako podatnik VAT który nie chce skorzystać
    - jako osoba nie będąca podatnikiem która nie ma prawa do odliczeń.

    Załóżmy: idziesz do sklepu, kupujesz trochę osprzętu elektrycznego.
    Chyba bez problemu przymierzysz się do ww. możliwości ? :)

> [...]
    >+ [...] podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku...'

    IMHO nie.

    >+ - podatnik czynności opodatkowane świadczy (*refaktura* usług),

    O, brzmi zachęcająco... Załóżmy że kupiłeś już owego osprzętu
    "na firmę". I chcesz kilka elementów (nowych, "prosto z zakupu")
    odsprzedać sąsiadowi.
    Co zrobisz ?
    A teraz naszło cię aby ze dwa wyłączniki "wziąć z firmy" do
    uzytku osobistego... co robisz ? :)

    >+ ale czy świadczy sam sobie usługi zwolnione?

    IMO - *NIJAK*.
    Tu trzeba zastrzec: użyłeś określenia "świadczenie usług", to
    jest pojęcie z K.C., na .prawo parę dni temu broniłem podatnika
    przed językologiem stosowanym, który powiadał że usług się nie
    sprzedaje bo się je właśnie "świadczy". Cóż, kiedy ustawodawca
    w VAT przewidział właśnie "sprzedaż usług" :) I owa "sprzedaż
    w rozumieniu VAT" ma najmniej dwie formy w rozumieniu prawa
    cywilnego: "świadczenie" i "pośrednictwo".
    IMO oczywiście (ew. konstruktywna krytyka mile widziana).
    Krótko mówiąc: "sprzedając" usługę (w rozumieniu VAT) niekoniecznie
    się ją "swiadczy" (w rozumieniu KC), bo może to być "pośrednictwo
    w dostawie" (rozbijając na umowy nazwane wg KC).

    >+ Mógłbym się zgodzić, że tak.... (to napisałem z dużą dozą
    >+ niepewności... ;-)

    I słusznie, IMHO :)
    Powiedzmy iż podatnik idzie do "magazynu w rozumieniu podatkowym",
    konfiskuje stamtąd trochę towaru handlowego jak wyżej (na cele
    osobiste) - no i wiemy (owszem, kilka razy mnie tu przeturlali nim
    się ostatecznie zgodziłem :)) że dochodowo nie dzieje się "nic".

    Wiemy co z VATem, prawda ? :)
    Co stoi na przeszkodzie żeby podatnik TAK SAMO potraktował usługę ?

    Jak już tyle popisałem to odbiorę ci przyjemność ;] - pewnie
    czytałeś gdzieś przy końcu ustawy kombinując z *odliczaniem*
    podatku, a ja bym łupnął z samym początkiem. Z określeniem
    podatku *należnego* wg. art. 7.2... !

    Ktoś przeciw ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-10-01 09:20:24
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    > Ach! Leniuszki...

    Przepraszam, ale ostatnio wylaczylem sie z intensywnego studiowania przepisów
    podatkowych, dlatego chcialem mieć "podkładkę" do dyskusji.

    > OK: jako pierwsze wymieniłem 'prawo do odliczenia części VAT - 20% z całości
    > faktury' i ku temu bym się skłaniał.

    Ja też. I oparlbym się na literalnym brzmieniu art. 86 ust.1.
    Odliczenie 100% uważam za zbyt ryzykowne.

    Oczywiscie zakładam (nie widzę teraz Twojego posta), że te 20% wynika z
    faktycznego zużycia wg "podlicznika" u Twojego odbiorcy.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 7. Data: 2004-10-01 09:53:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Oct 2004, Karol wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > faktury' i ku temu bym się skłaniał.
    >+
    >+ Ja też. I oparlbym się na literalnym brzmieniu art. 86 ust.1.

    Hm... muszę odszczekać że nie da się tak zinterpretować.

    >+ Odliczenie 100% uważam za zbyt ryzykowne.

    A co w momencie naliczenia VAT przy FW ??
    Cała sprzedaż (w rozumieniu VAT) "opodatkowana"....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-10-01 10:44:24
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    > A co w momencie naliczenia VAT przy FW ??
    > Cała sprzedaż (w rozumieniu VAT) "opodatkowana"....

    Czy FW = faktura wewnetrzna ??

    Jezeli mialoby to byc jakies przekazanie (na wlasne potrzeby), to moznaby i
    100%. Tylko czy ma sens przekazywanie sobie samemu. Nie wiem. Nie bardzo czuję
    potrzebę takiego przekazania.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 9. Data: 2004-10-01 12:25:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Oct 2004, Karol wrote:

> [...]
    >+ >
    >+ > A co w momencie naliczenia VAT przy FW ??
    >+ > Cała sprzedaż (w rozumieniu VAT) "opodatkowana"....

    Tak.

    >+ Jezeli mialoby to byc jakies przekazanie (na wlasne potrzeby), to moznaby i
    >+ 100%. Tylko czy ma sens przekazywanie sobie samemu. Nie wiem. Nie bardzo czuję
    >+ potrzebę takiego przekazania.

    Hm... usiłowałem zaprezentować porównanie z towarem handlowym ("normalnie
    już zaksięgowanym jako zakup z odliczonym VATem") :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-10-01 12:40:32
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Fri, 1 Oct 2004, Karol wrote:
    > [...]
    >
    > Hm... muszę odszczekać że nie da się tak zinterpretować.

    HA!
    czyli IMO ;-) generalnie możemy się zgodzić, że na 'chłopski rozum' powinno
    być odliczenie 20% kwoty VAT i tzw. *refaktura* wraz z naliczeniem tych
    20% - na całej operacji 'rozrachunki' vatowe się zerują.

    Ale że podstawą do tego jest art 86, to już bym polemizował, dlatego też
    przeszedłem od razu do art. 90:

    Moja dywagacja:

    art 86 ust.1 "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do
    wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi [...] przysługuje prawo do
    obniżenia..." - - - i tu wszystko gra: "W ZAKRESIE" rozumiem w taki
    sposób, iż powstaje swego rodzaju rozgraniczenie na 'część' związaną z
    usługami opodatkowanymi i 'część' związaną z usługami nieopodatkowanymi (tu
    się każdy ze mną zgodzi), ale ... => w takim razie ów rozgraniczenie IMO
    można byłoby zastosować do pojedyńczej faktury - trochę dziwne, ale da się
    wybronić.

    wątpliwości jednak budzi:
    ust. 2 pkt 1 "kwotę podatku naliczonego stanowi [...] SUMA kwot podatku
    określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika...'
    SUMA to SUMA - nie ma mowy o proporcjach, nie ma mowy o odniesieniu do ust.1
    (zakresu) => czyli MUSIMY (?) odliczyć całość VAT.

    A co Wy na to?
    :-)

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński