    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: najem vat a stoen-energia
    Date: Fri, 1 Oct 2004 09:46:32 +0200

    On Fri, 1 Oct 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ Ach! Leniuszki...

    A nie nie... masz dość doświadczenia żeby jakiś dynamit
    wynaleźć, to co się mamy wychylać :)
    W końcu niewiele ponad to co się naczytasz w komentarzach
    nie ryzykujesz :)

    >+ Niektórzy to mogą na grupie zadać pytanie: jak opodatkowywać usługi
    >+ internetowe i czy odliczamy vat od paliwa od samochodów ciężarowych...?

    Mogą. Poczytaj co poczytali napisawszy że ich samochód z powodu
    zmiany ustawy VAT przestał być ciężarowy... ;>

    >+ Natomiast moje pytania coraz to częściej muszą przyjmować formę: "Czy
    >+ zasadnym jest, przy świadczeniu usług [...]

    No toć pisanie pytań do US będziesz miał obcykane przy okazji :)
    [...]
    >+ OK: jako pierwsze wymieniłem 'prawo do odliczenia części VAT - 20% z całości
    >+ faktury' i ku temu bym się skłaniał.
    >+
    >+ niestety nie jestem tego w stanie ustawowo udowodnić: czytam rozdział 2
    >+ 'odliczanie częściowe podatku...' ale: albo tam tego nie ma, albo mam
    >+ problemy ze znalezieniem lub przede wszystkim intepretacją.

    Jak na mój gust pierwsza teza: NIE MA.
    [UWAGA: ograniczam rozważania do czynności dokonywanych w obrocie
    krajowym, bo dostawa UE i eksport/import mogą kryć pułapki
    w które nie chciałbym się wpuszczać :)]

    Musisz się zdecydować: jako nabywca występujesz:
    - jako podatnik VAT który chce skorzystać z prawa do odliczenia
    - jako podatnik VAT który nie chce skorzystać
    - jako osoba nie będąca podatnikiem która nie ma prawa do odliczeń.

    Załóżmy: idziesz do sklepu, kupujesz trochę osprzętu elektrycznego.
    Chyba bez problemu przymierzysz się do ww. możliwości ? :)

    >+ To co być może zawiera odpowiedź na moje pytanie brzmi (art 90): 'w stosunku
    >+ do [...] usług wykorzystywanych przez podatnika do czynności opodatk i zwoln
    >+ [...] podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku...'

    IMHO nie.

    >+ - podatnik czynności opodatkowane świadczy (*refaktura* usług),

    O, brzmi zachęcająco... Załóżmy że kupiłeś już owego osprzętu
    "na firmę". I chcesz kilka elementów (nowych, "prosto z zakupu")
    odsprzedać sąsiadowi.
    Co zrobisz ?
    A teraz naszło cię aby ze dwa wyłączniki "wziąć z firmy" do
    uzytku osobistego... co robisz ? :)

    >+ ale czy świadczy sam sobie usługi zwolnione?

    IMO - *NIJAK*.
    Tu trzeba zastrzec: użyłeś określenia "świadczenie usług", to
    jest pojęcie z K.C., na .prawo parę dni temu broniłem podatnika
    przed językologiem stosowanym, który powiadał że usług się nie
    sprzedaje bo się je właśnie "świadczy". Cóż, kiedy ustawodawca
    w VAT przewidział właśnie "sprzedaż usług" :) I owa "sprzedaż
    w rozumieniu VAT" ma najmniej dwie formy w rozumieniu prawa
    cywilnego: "świadczenie" i "pośrednictwo".
    IMO oczywiście (ew. konstruktywna krytyka mile widziana).
    Krótko mówiąc: "sprzedając" usługę (w rozumieniu VAT) niekoniecznie
    się ją "swiadczy" (w rozumieniu KC), bo może to być "pośrednictwo
    w dostawie" (rozbijając na umowy nazwane wg KC).

    >+ Mógłbym się zgodzić, że tak.... (to napisałem z dużą dozą
    >+ niepewności... ;-)

    I słusznie, IMHO :)
    Powiedzmy iż podatnik idzie do "magazynu w rozumieniu podatkowym",
    konfiskuje stamtąd trochę towaru handlowego jak wyżej (na cele
    osobiste) - no i wiemy (owszem, kilka razy mnie tu przeturlali nim
    się ostatecznie zgodziłem :)) że dochodowo nie dzieje się "nic".

    Wiemy co z VATem, prawda ? :)
    Co stoi na przeszkodzie żeby podatnik TAK SAMO potraktował usługę ?

    Jak już tyle popisałem to odbiorę ci przyjemność ;] - pewnie
    czytałeś gdzieś przy końcu ustawy kombinując z *odliczaniem*
    podatku, a ja bym łupnął z samym początkiem. Z określeniem
    podatku *należnego* wg. art. 7.2... !

    Ktoś przeciw ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd