  • 1. Data: 2004-01-29 17:14:42
    Temat: niekompletny komputer a odliczanie kosztów
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

    Czy można kupić do firmy komputer po kawałku?
    np.: w styczniu system operacyjny, w lutym karte graficzną,
    w marcu procesor itd.? i odliczać po kolei w każdym
    miesiącu te koszta?
    Proszę o odpowiedź wprost na moje pytanie, tzn.
    Nie proszę o radę, jak mam kupować inaczej, żeby było
    wygodniej i sprawniej.

    Pozdrawiam. Małgorzata

  • 2. Data: 2004-01-29 17:36:46
    Temat: Re: niekompletny komputer a odliczanie kosztów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Jan 2004, masuro wrote:

    >+ Czy można kupić do firmy komputer po kawałku?

    Oczywiście.

    >+ np.: w styczniu system operacyjny,

    Patrz sąsiedni wątek: amortyzacja WNiP które niechcący są
    OEM nie jest "jasna jak słońce".

    >+ w lutym karte graficzną, w marcu procesor itd.?

    Oczywiście.

    >+ i odliczać po kolei w każdym miesiącu te koszta?

    To też oczywiście: oczywiście NIE.
    Komputer łapie się na definicję ŚT, a tego wolno "dać
    na stan" dopiero kiedy jest "kompletny i sprawny" !
    Wtedy go amortyzujesz - być może jednorazowo.
    Oczywiście VAT "odliczasz na bieżąco".

    >+ Proszę o odpowiedź wprost na moje pytanie, tzn.
    >+ Nie proszę o radę, jak mam kupować inaczej, żeby było
    >+ wygodniej i sprawniej.

    Nie to nie ;)
    A 'nieprośba' dotyczy tylko "kupowania inaczej" czy w ogóle
    wskazywania możliwości "kupienia w koszt" ?? :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-01-29 19:49:49
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

    > Patrz sąsiedni wątek: amortyzacja WNiP które niechcący są
    > OEM nie jest "jasna jak słońce".

    nie rozumiem o co chodzi

> [...]

    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

    nieprośba dotyczy tylko kupowania inaczej :-)
    bardzo proszę o wskazanie możliwości ujęcia tych zakupów w
    koszt.

  • 4. Data: 2004-01-30 18:03:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Jan 2004, masuro wrote:

    >+ > Patrz sąsiedni wątek: amortyzacja WNiP które niechcący są
    >+ > OEM nie jest "jasna jak słońce".
    >+
    >+ nie rozumiem o co chodzi

    Wymieniłas "system" jako częsc "zakupów komputera".
    Jesli to jest "system luzem" to nie ma o czym pisać - stanowi
    osobna WNiP. A jesli to OEM to mamy 2 stanowiska do wyboru:
    nadal nie ma o czym mówic (i uznajemy za WNiP) albo jednak
    rozpatrujemy ze to "umowa niezbędna do używania ST", tak
    jak przy OC samochodu :)
    [...]
> [...]
    >+ > wskazywania możliwości "kupienia w koszt" ?? :>
    [...]
    >+ nieprośba dotyczy tylko kupowania inaczej :-)

    No to sprawa ma się tak: *jesli* przypadkiem handlujesz (!)
    sprzętem komputerowym (a jesli nie handlujesz, to co ci szkodzi ?;)
    to kupujesz trochę za dużo. A pózniej, stwierdziwszy że nikt
    kupić nie chce - przeznaczasz na "potrzeby własne", wyksięgowujac
    z kol. "zakupy handlowe". Oczywiscie pojawi się ujemny koszt :>
    - ale jesli JEDNOCZESNIE dokonasz amortyzacji jednorazowej...
    Mi to wyszło "samo z siebie" :), kombinowałem wtedy jak się
    "przeksięgowuje" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-01-30 19:51:25
    Od: Marek<b...@i...pl>

    Komputer "składak" jest tak czy tak środkiem trwałym, chyba,że
    wykażesz, że będziesz użytkowała go przez okres krótszy niż 1 rok.
    Zakupy "na raty" to nic innego, jak budowa środka trwałego. Dopiero
    gdy już komp będzie cały i zdatny do używania podejmiesz decyzje czy
    wprowadzisz go do ewidencji środków trwałych i będziesz go
    amortyzawała, czy wrzucisz go całego bezpośrednio w koszty.W koszty
    możesz go wrzucić tylko wtedy, gdy jego wartość nie przekroczy kwoty
    3500 zł. W koszty możesz go wrzucić również wtedy ( ziezaleznie od
    wartości ) gdy wykażesz, że bedziesz go używała przez okres krótszy
    niż 1 rok. Pamietaj - decyzje podejmujesz dopiero wtedy, gdy
    komputer jest już cały i zdatny do używania!
    pozdrowienia Marek

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-01-31 01:22:14
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

    > Wymieniłas "system" jako częsc "zakupów komputera".
    > Jesli to jest "system luzem" to nie ma o czym pisać -
    stanowi
    > osobna WNiP.

    Czy to będzie głupie, jeśli zapytam co oznacza skrót WNiP?
    przy okazji "M$"? :-) (minister finansów?)

> [...]
    > z kol. "zakupy handlowe". Oczywiscie pojawi się ujemny
    koszt :>
    > - ale jesli JEDNOCZESNIE dokonasz amortyzacji

    to jest logiczne i układa się w całość, ale ja te rzeczy już
    zakupiłam w zeszłym roku (po kawałku co miesiąc) i było
    kupowane po jednej sztuce, a komputer jeszcze z tego się nie
    zmontował, więc proszę o wstrzelenie się z wyjaśnieniami w
    poniższy schemat:
    1.marzec - zakupiłam część do komputera który jest w trakcie
    "budowy"
    2. Wydatek wpisałam w marcu w "inne wydatki",
    (czy miałam prawo wpisać to w wydatki, a jeśli tak, to w
    którą grupę wydatków)
    3. kolejny miesiąc - kolejne zakupy do powstającego powoli
    komputera. Tak samo są wpisane w koszta w kolumnie inne
    wydatki
    4.koniec roku - komputer jeszcze nie złożony, więc nie może
    być wliczony w koszta uzyskania przychodu - tak?
    5....ale zakup kolejnych części był wliczony w koszta w
    miesiącach zakupu, jako zakup na potrzeby własne firmy.
    ... i co teraz zrobić? krok po kroku...

  • 7. Data: 2004-01-31 07:37:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 31 Jan 2004, masuro wrote:
    [...]
    >+ > osobna WNiP.
    >+
    >+ Czy to będzie głupie, jeśli zapytam co oznacza skrót WNiP?

    WartościNiematerialne*i*Prawne, czyli osobna kategoria
    podlegająca jak wiesz amortyzacji - no i jak trzeba
    podkreślić że to *nie* ŚrodkiTtrwałe... :)

    >+ przy okazji "M$"? :-) (minister finansów?)

    A to spotykane tu i ówdzie określenie PewnegoUlubionego
    PrzedsiębiorstwaPrawdopodobnieBędącegoMonopolistąAle
    NieChodzi*o*TPSA :)
    Wzięło się pewnie ze skuteczności w kasowaniu "$" :)
    Chodzi o producenta systemu Windows !

    [...]
> [...]
    >+ zakupiłam w zeszłym roku (po kawałku co miesiąc) i było
    >+ kupowane po jednej sztuce, a komputer jeszcze z tego się nie

    No to niestety... Jak to był towar handlowy to "wleciał
    w przychód" przy remanencie.

> [...]
    >+ "budowy"
    >+ 2. Wydatek wpisałam w marcu w "inne wydatki",
    >+ (czy miałam prawo wpisać to w wydatki, a jeśli tak, to w

    Nie - "ST w budowie" nie podlega pod KUP.
    Chyba że "miałaś zamiar sprzedać", wtedy można popatrzeć
    na to jako na "produkcję w toku" ('plan sprzedaży komputera')
    bądź towary handlowe ('plan sprzedaży częsci'). Sądząc
    z opisu to w to drugie nie wierzę :) - czy to były JEDYNE
    kupione częsci ? W to pierwsze też nie bardzo, bo tylko
    desperat składa PCta "do sprzedaży" cały rok :]

> [...]
    >+ miesiącach zakupu, jako zakup na potrzeby własne firmy.
    >+ ... i co teraz zrobić? krok po kroku...

    Hm...
    Zaproponuj sama, może grupa skomentuje :]
    Mi się wydaje że 'normalnie': korekta wszystkich deklaracji,
    dopłata zaliczki z odsetkami, wyjaśnienie że nie wiedziałaś
    ale już wiesz :] więc korygujesz - i czynny żal z podkreśleniem
    że zaległości już są zapłacone !
    Niemniej... jakby jednak to był "towar" lub "produkcja" - to
    w remanencie musi być wykazana. "Doliczy się" efektywnie do dochodu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-01-31 11:24:38
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

    [...]
> [...]
    > kupione częsci ? W to pierwsze też nie bardzo, bo tylko
    > desperat składa PCta "do sprzedaży" cały rok :]

    eh, no cóż ...
    wniosłam do firmy "fragmenty" komputera swojego prywatnego -
    był nie kompletny. W czasie od marca do października
    (faktycznie desperacja - tak wyszło z pewnych względów)
    zakupiłam do niego twardy dysk, karte graficzną i system
    operac.
    a można tak zrobić: ( ? )
    Prywatne części wniesione wpisać w remanent początkowy, niby
    jako towar handlowy, części dokupione później wpisać również
    jako towar handlowy,
    a w październiku, czy listopadzie kompletny już komputer
    zdjąć ze stanu magazynowego i zaliczyć jako ŚT w firmie.
    i tu mam pytanie:

    Jak towar wpisany wcześniej w KPiR jako handlowy (czyli do
    odsprzedaży), przerzucić w koszta poniesione na zakup środka
    trwałego

    [...]
> [...]
    > dopłata zaliczki z odsetkami, wyjaśnienie że nie
    wiedziałaś
    > ale już wiesz :] więc korygujesz - i czynny żal z

    Deklaracji na szczęście nie muszę korygować, bo jeszcze
    żadnej nie musiałam składać, od początku "jadę" na stratach,
    a pierwszą deklaracje składa się jak ma się pierwszy raz
    dochód i potem już regularnie co miesiąc się składa,
    niezależnie od tego czy był dochód czy też strata.
    Dlatego mogę sobie w książce popoprawiać wszystko, tylko
    chcę się upewnić jak.

  • 9. Data: 2004-01-31 11:42:54
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    masuro wrote:

> [...]
    > (faktycznie desperacja - tak wyszło z pewnych względów)
    > zakupiłam do niego twardy dysk, karte graficzną i system

    Tak poza tym to - dlaczego nie chcecie sprzedac tego komputera ?

    Boguslaw

  • 10. Data: 2004-01-31 11:47:53
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

    > Tak poza tym to - dlaczego nie chcecie sprzedac tego
    komputera ?

    odp.1 A w czym mi to ułatwi sprawę?
    odp.2 Bo potrzebuję ten komputer, usługi które wykonuję to
    praca na komputerze.