  • 1. Data: 2008-10-06 11:57:52
    Temat: nigdy nieplacona skaldka zdrowotna w ZUS
    Od: Marras <m...@g...pl>

    witam

    Chcialbym sie poradzic ws skladek na ubezpieczenie zdrowotne.

    Temat dotyczy osoby, ktora od wielu lat byla zatrudniona na umowe o prace.
    Rownolegle od poczatku lat 90 prowadzi dzialalnosc gospodarcza.

    Problem jest nastepujacy. Nigdy nie byla placona skladka zdrowotna dla
    ZUS. W latach 90 nie bylo takiego obowiazku, jesli skladki byly placone
    przez innego pracodawce.

    Teraz osoba rozwiazala stosunek parcy ze swoim pracodawca i w ZUSie
    chciala zaczac oplacac pelne skladki (zdrowotne i spoleczne).
    Pani w ZUSie stwierdzila, ze nie figuruje taki NIP w bazie danych.

    Z tego tez wzgledu ZUS nie wyslal monitu ws niezaplaconych skladek.

    Pytanie mam nastepujace.
    Czy w obecnej sytuacji poprostu zignorowac fakt nie zaplaconych skladek
    i np. zlikwidowac dzialalnosc i spokonie czekac na emeryture (brakuje
    jeszcze kilka lat).

    Czy tez grzecznie sie przyznac i zaplacic kilkadziesiat tysiecy za
    skladki i odsetki?

    Czy przy wyliczaniu emerytury ZUS jest w stanie dotrzec do jakis
    dokumentow o dzialalnosci i niezaplaconych skladakach i wtedy do
    placenie bedzie jeszcze wiecej + grzywna.

    Bede wdzieczny za wszelkie sensowne przemyslenia
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-10-06 20:03:06
    Temat: Re: nigdy nieplacona skaldka zdrowotna w ZUS
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Pytanie mam nastepujace.

    Ukrywanie się nic nie da, przeciez sam piszesz:
    "pani w ZUS stwierdzila, że nie figuruje taki NIP..."
    więc oni juz wiedzą.

    Policz na spokojnie ile to składek i
    z jakimi odsetkami - zawsze można uzgodnić jakis układ
    ratalny. Na pocieszenie pozostanie fakt, że sporą częśc można
    odpisać od podatku i jak zrobi się korekty za ostatnie dopuszczane lata, to
    troche można odzyskać.

    Rozumiem, że to problem wydumany, bo nie wydaje mi się
    prawdopodobne, żeby ktos, kto prowadzi działalność, przegapił
    zmiany w ubezpieczeniach z 1998/1999 roku
    oraz przez 10 lat nawet nie usłyszał/nie przeczytał nic w mediach, co
    skłoniłoby go działania
    czy wyjaśnienia swego statusu (o internecie nie wspomnę)
    To pewnie jakiś temat na seminarium z podstaw przedsiębiorczości.
    Jesli tak, to spytaj prowadzącego jaka była wysokość wynagrodzenia w ramach
    tego etatu,
    bo może było za mało i trzeba dopłacić też spoleczne za te 10 lat.
    To może znacznie urozmaicić zajęcia, bo społeczne też są odliczalne, ale z
    kolei od dochodu.

    Jesli to realna sytuacja, to nie liczyłbym, że sprawa przyschnie -
    zwłaszcza, ze ZUS juz wie. Proponowałbym na początek ustalić co i kiedy sie
    przedawnia-
    nie wiem od kiedy jest 10 lat dla składek ZUS, wcześniej było krócej i
    przeliczyć
    jakie to wydatki.

  • 3. Data: 2008-10-06 20:11:47
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    cef pisze:
    > ratalny. Na pocieszenie pozostanie fakt, że sporą częśc można
    > odpisać od podatku i jak zrobi się korekty za ostatnie dopuszczane lata,
    > to troche można odzyskać.
    Zaraz, odliczeniu od podatku podlegają chyba składki zapłacone w danym
    roku, a nie należne. Więc jeśli już, to będzie je można odliczyć w tym i
    ewentualnie następnych latach, kiedy będą płacone.
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 4. Data: 2008-10-06 21:16:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    ajt wrote:

    > Zaraz, odliczeniu od podatku podlegają chyba składki zapłacone w danym
    > roku, a nie należne. Więc jeśli już, to będzie je można odliczyć w
    > tym i ewentualnie następnych latach, kiedy będą płacone.

    A to i owszem prawda, która komplikuje sprawę.
    Można się ratować generując odpowiednio wysoki dochód/podatek
    w roku obecnym (opłacenia składek)

    :-)

  • 5. Data: 2008-10-06 21:34:34
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 06 październik 2008 22:03
    (autor cef
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <gcdr0v$sbb$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

    > Rozumiem, że to problem wydumany, bo nie wydaje mi się
    > prawdopodobne, żeby ktos, kto prowadzi działalność, przegapił
    > zmiany w ubezpieczeniach z 1998/1999 roku

    Nie wszyscy są specjalistami... Prawo jest zawiłe, nieprzyjazne, a
    prowadzący DG dostają po dupie... A że to była DG dodatkowa, to całkiem
    możliwe, że ten ktoś nie studiował ekonomii i nauk o ubezpieczeniach.

    --
    Tristan

  • 6. Data: 2008-10-06 21:45:45
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    cef w <news:gcdvn4$jjt$1@nemesis.news.neostrada.pl>:

    > A to i owszem prawda, która komplikuje sprawę.
    > Można się ratować generując odpowiednio wysoki dochód/podatek
    > w roku obecnym (opłacenia składek)

    > :-)

    Przestań!

    1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w
    pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie
    zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
    świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
    (Dz.U. Nr 210, poz. 2135):

    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    ^^^^^^^^^
    przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    ^^^^^^^^^^
    publicznych,

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2008-10-06 22:16:44
    Od: aw <w...@w...pl>

    ajt pisze:
    > Zaraz, odliczeniu od podatku
    podlegają chyba składki zapłacone w danym roku,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    a nie należne. Więc jeśli już, to będzie je można odliczyć w tym i
    > ewentualnie następnych latach, kiedy będą płacone.

    Przecież zapłaci w danym roku :)

  • 8. Data: 2008-10-06 22:21:51
    Od: aw <w...@w...pl>

    'Tom N' pisze:
> [...]
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^
    > przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków

    Zapłaci w roku podatkowym, uwzględni do odliczenia wysokość zgodnie z
    przepisami.

  • 9. Data: 2008-10-07 05:17:59
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    'Tom N' wrote:

> [...]
    > ^^^^^^^^^
    > przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków

    Nie wiem o co chodzi.
    Przecież zapłaci bezpośrednio podatnik i nie myslisz chyba, że zapłaci
    niezgodnie
    z przepisami jeśli zapłaci za zaległe lata?

  • 10. Data: 2008-10-07 06:41:51
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    aw w <news:gce350$hau$1@atlantis.news.neostrada.pl>:

    > Zapłaci w roku podatkowym, uwzględni do odliczenia wysokość zgodnie z
    > przepisami.

    Zgodnie z przepisami to jest w terminie do 10 dnia następnego
    miesiąca.

    Właśnie miałem kontrolę odliczeń w PIT rocznym, pan się szeroko
    uśmiechnął gdy zobaczył daty na przelewach (ostatni roboczy dzień
    miesiąca), mina mu zrzedła gdy doczytał tytuły przelewów...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]