  • 1. Data: 2009-05-29 10:35:10
    Temat: odszkodowanie z poczty
    Od: "adam" <k...@o...pl>

    Klient zakupił towar za 45,50 zł plus koszty przesyłki 4,50 zł, czyli
    łącznie zapłacił 50,00 zł.
    Przesyłka - list polecony - zginął na poczcie. Czy mogę wystąpić o
    maksymalne (ustawowe) odszkodowanie w wysokości około 110 zł , czy tylko na
    kwotę 50,00zł.
    Jeżeli tylko na 50,00 zł, które zresztą oddam klientowi, to jak skorygować
    ewidencję przychodów i uproszczoną ewidencję VAT.
    A jak postąpić, gdy otrzymam odszkodowanie w wysokości 110 zł, 50,00 zł
    oddaję klientowi , a nadwyżkę 60,00 zł
    jak ująć w ewidencjach które prowadzę - jaka stawka procentowa?, jaki
    dokument wystawić? Rozliczam się ryczałtem ewidencjonowanym bez VAT

    Ewentualnie jak to wygląda przy KPIR - może coś na podstawie tego zaadoptuję
    na swoje potrzeby.
    adam

  • 2. Data: 2009-05-29 10:36:40
    Temat: Re: odszkodowanie z poczty
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    adam pisze:
> [...]
    > Przesyłka - list polecony - zginął na poczcie. Czy mogę wystąpić o
    > maksymalne (ustawowe) odszkodowanie w wysokości około 110 zł , czy tylko na

    Możesz żądać 110zł plus koszt nadania. To jest odszkodowanie za
    zagubiony list polecony, a nie odszkodowanie za produkty, które były w
    tym liście przewożone.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-05-29 11:04:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 May 2009, adam wrote:

    > Przesyłka - list polecony - zginął na poczcie.
    [...]
    > Ewentualnie jak to wygląda przy KPIR

    Odszkodowanie jest przychodem ubocznym, nie "sprzedażą" - wymienione
    jest w art.14.2 (a nie art.14.1), na takie przychody jest osobna
    kolumna w KPiR.
    Co do stawki ryczałtu to przecież odpowiedź jest prosta - czytasz
    w art.12.1.3.i tu:

    ...i dalej patrzysz do art.14.2.12:

    ...co tu jest niejasne? ;)

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT...)

  • 4. Data: 2009-05-29 11:07:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > kolumna w KPiR.
    > Co do stawki ryczałtu to przecież odpowiedź jest prosta - czytasz

    A jak ktoś jest na VATcie, to takie odszkodowanie jakoś ovatowuje,
    czy nie?

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-05-29 11:48:27
    Od: "adam" <k...@o...pl>

> [...]
    > kolumna w KPiR.
    > Co do stawki ryczałtu to przecież odpowiedź jest prosta - czytasz

    Dzięki sprawa już jest jasna.........prawie jasna -:)
    Wnioskuję z tego że *mogę* -ja jako firma- pocztę "skubnąć" na ustawowe
    maximum , a owe 60zł nadwyżki *wartości towaru do wielkości odszkodowania*
    opodatkować 8,5% . A VATem sie nie martwić.

  • 6. Data: 2009-05-29 12:25:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 May 2009, Liwiusz wrote:

    > A jak ktoś jest na VATcie, to takie odszkodowanie jakoś ovatowuje, czy nie?

    AFAIK, AFAIR & AFA* :) odszkodowania nie podlegają pod VAT.
    A jako że nie są "sprzedażą", w ogóle nie wchodzą do jakichkolwiek
    rozliczeń VAT (jak proporcje), mniej więcej tak jak odsetki bankowe.

    Z tego powodu u VATowca wymiar szkody (o ile odszkodowanie podlega
    wymiarowi) obejmuje tylko kwotę netto, a w przypadku ST/wyposażenia
    (i innych szkód dla wydatków których poniesienie podlega proporcjom)
    u rozliczającego się proporcją - wg proporcji.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-05-29 12:31:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 May 2009, adam wrote:

    > Wnioskuję z tego że *mogę* -ja jako firma- pocztę "skubnąć" na ustawowe
    > maximum ,

    Do tego się nie wtykam, ale "na zdrowy rozum" argument Liwiusza
    jest nie do odparcia - przecież nie miałby sensu proces z pocztą
    o to że wartość przesłanej kartki papieru (w przypadku korespondencji)
    to 20 groszy ;)

    > a owe 60zł nadwyżki *wartości towaru do wielkości odszkodowania*
    > opodatkować 8,5%

    Nie widzę podstaw, przykro mi, z czego to wywiodłeś?
    Wskaż w przepisie!
    Przepis jest IMVHO jasny - CAŁE odszkodowanie podlega opodatkowaniu
    wskazaną stawką.
    Na KPiR owszem, wystąpi "korekta różnicy", ale to z tego powodu
    że wartość zakupu poszła w koszt, za to całość jest opodatkowana
    od 18% wzwyż - a u Ciebie kosztu nie ma, za to stawka jest na
    poziomie 8,5%

    > A VATem sie nie martwić.

    Najwyraźniej :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-05-29 12:53:08
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 29 May 2009 14:31:17 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Nie widzę podstaw, przykro mi, z czego to wywiodłeś? Wskaż w
    > przepisie!
    > Przepis jest IMVHO jasny - CAŁE odszkodowanie podlega opodatkowaniu
    > wskazaną stawką.

    Ale chyba może skorygować wcześniej naliczoną sprzedaż dla klienta (50
    zł) z właściwą stawką podatku.

  • 9. Data: 2009-05-29 13:11:50
    Od: "adam" <k...@o...pl>

    > On Fri, 29 May 2009, adam wrote:
    >

    > Nie widzę podstaw, przykro mi, z czego to wywiodłeś?
    >>
    > pzdr, Gotfryd

    Skoro kontrahent kupił i zapłacił 50zł to opodatkowałem 3% , poczta oddała
    110zł , ja oddałem kontrachentowi 50zł , zostało mi 60zł .Gdybym opodatkował
    całe 110zł wielkością 8,5% to owe 50zł byłoby opodatkowane dwa razy raz 3% a
    drugi raz 8,5%
    pozdrawiam
    adam

  • 10. Data: 2009-05-29 13:44:47
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    adam pisze:
> [...]
    > całe 110zł wielkością 8,5% to owe 50zł byłoby opodatkowane dwa razy raz 3% a

    O ile Twoje rozumowanie jest logicznie poprawne o tyle jest niepoprawne
    podatkowo.

    Jeżeli oddałeś kontrahentowi pieniądze, do sprzedaży nie doszło, to
    trzeba było wystawić korektę.
    Oczywiście należało ją wystawić zanim kasę oddałeś, bo teraz nie masz
    żadnej możliwości nacisku na kontrahenta, żeby korektę ci podpisał.
    Możesz liczyć na jego dobra wolę.
    Podwójne opodatkowanie dokonuje sie tutaj na skutek Twojej niewiedzy a
    nie wadliwych przepisów podatkowych. One w tej części są akurat spójne.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813