  • 1. Data: 2004-10-26 10:43:23
    Temat: onet: VAT-em we wspólnoty mieszkaniowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    http://podatki.onet.pl/995244,1,0,wiadomosci.html

    Zeznaję że nie wiem z czego wynika, artykułu w "Kurierze"
    nie widziałem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 2. Data: 2004-10-26 11:15:18
    Temat: Re: onet: VAT-em we wspólnoty mieszkaniowe
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 26-10-2004 12:43, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > http://podatki.onet.pl/995244,1,0,wiadomosci.html
    >
    > Zeznaję że nie wiem z czego wynika, artykułu w "Kurierze"
    > nie widziałem.

    Kurier to dziadoska gazeta więc nie liczyłbym na żaden sensowny wywód.
    Co do meritum sprawy - przypuszczam, że ten "pomysł" jest efektem
    obowiązku opodatkowania zaliczek tylko, że wspólnota nie świadczy
    przecież usług na rzecz mieszkańców lecz tylko gromadzi środki, którymi
    płaci wykonawcom remontów - dopiero wtedy pojawia się jakiś VAT do
    zapłacenia.

    --
    xyz

    Inteligo
    story: http://tinyurl.com/43o6f
    finał: uznanie reklamacji
    konkluzja: *nawet* w PKO BP się coś zmienia

  • 3. Data: 2004-10-26 11:17:22
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > http://podatki.onet.pl/995244,1,0,wiadomosci.html
    >
    > Zeznaję że nie wiem z czego wynika, artykułu w "Kurierze"
    > nie widziałem.

    Mam nadzieje, ze Kurier postawil "glupie pytanie".

    Ustawa o VAT mowi:

    Podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót.

    Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę VAT od
    tej sprzedaży. Jest to zatem wartość netto towaru, tzn. bez podatku VAT.

    Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem
    jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym
    charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

    zaliczki, raty
    w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem
    jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat,
    pomniejszona o przypadającą od nich kwotę należnego podatku. Dotyczy to
    również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o
    podobnym charakterze.

    Tak wiec mamy ZALICZKI
    oraz pytanie Kuriera..

    "Czy zaliczki na poczet utrzymania lokali i fundusze remontowe tworzone
    przez wspólnoty mieszkaniowe zostaną od przyszłego roku obłożone
    22-procentowym VAT-em? - stawia pytanie "Kurier Szczeciński" "

    Pytanie czy owe "zaliczki" sa zaliczkami w rozumieniu ustawy o VAT..

    Choc "zdrowy rozum" jest zbyt slabym narzedziem w zderzeniu z ustawami
    odatkowymi to podpowiada on, ze owe "zaliczki" powinny byc zwiazane ze
    SPRZEDAZA. ( Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży"..)

    Fundusz renmontowy to fundusz gromadzony dla ZAKUPU...

    No ale zobaczymy..

    Boguslaw

  • 4. Data: 2004-10-26 19:52:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Oct 2004, Boguslaw Szostak wrote:
    [...]
    >+ Mam nadzieje, ze Kurier postawil "glupie pytanie".

    Ja też.

    >+ Ustawa o VAT mowi:

    Problem w tym że w artykule wyraźnie postawiono kwestię iż
    chodzi o opodatkowanie "od 1.I.2005".
    Czyli z bardziej prawdowpodobnych:
    - przepis ustawy który jescze nie wszedł w życie (nie sądzę)
    - przepis planowanej nowelizacji ustawy o VAT
    - przepis planowanej ustawy o podatku dochodowym powodujący taki
    skutek.

> [...]
    >+
    >+ Pytanie czy owe "zaliczki" sa zaliczkami w rozumieniu ustawy o VAT..

    Pytaniem jest o jaki hak obowiązujący dopiero od 1.I. chodzi...

    >+ Fundusz renmontowy to fundusz gromadzony dla ZAKUPU...

    Ano.
    Powiedziałbym że to depozyt na cele zakupowe :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-10-27 11:11:58
    Temat: Re: onet: VAT-em we wspólnoty mieszkaniowe (długie)
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0410262149150.768@athlon>,

> [...]
    > - przepis planowanej nowelizacji ustawy o VAT
    > - przepis planowanej ustawy o podatku dochodowym powodujący taki

    I możecie sobie zgadywać ad mortem :(

    Cały artykuł niżej (w sieci nie ma, dlatego przeklejam).

    "Domy będą niszczały?
    VAT-em we wspólnoty
    Czy zaliczki na poczet utrzymania lokali i fundusze remontowe tworzone
    przez wspólnoty mieszkaniowe zostaną obłożone 22-procentowym podatkiem
    VAT? - To już nie byłby fiskalizm, to po prostu byłaby głupota - tak
    pomysł wyciągnięcia kolejnych pieniędzy z kieszeni właścicieli mieszkań
    komentują przedstawiciele spółek zarządzających wspólnotami
    mieszkaniowymi w Szczecinie.
    - Pierwszy raz słyszę o takim pomyśle - mówi Roman Juszczak, prezes
    spółki ?Nad Odrą?. - Ale rewolucyjna czujność została we mnie pobudzona
    i będziemy walczyli, żeby do prowadzenia tego podatku nie dopuścić.
    Zaliczki na poczet utrzymania lokali to pieniądze, jakie członkowie
    wspólnot mieszkaniowych muszą płacić co miesiąc, by pokrywać koszty
    bieżących remontów i napraw. Muszą, bo obliguje ich do tego prawo.
    Natomiast tworzenie funduszu remontowego jest już dobrowolne. Dana
    wspólnota może go tworzyć (odrębne konto niż czynsz) lub nie - wszystko
    zależy od dalekowzroczności właścicieli mieszkań. Wiadomo: budynki się
    starzeją, więc w bliższej lub dalszej perspektywie trzeba w nich będzie
    przeprowadzić szereg poważniejszych i - nie ma co ukrywać -
    kosztowniejszych remontów (elewacje, dachy, wymiana instalacji wodnej,
    kanalizacyjnej, c.o.).
    Jeżeli fiskus zabierałby aż 22 procent wpływów z zaliczek na poczet
    utrzymania lokali, to logiczna byłaby konieczność podwyższenia wpływów
    na ten cel. W innym przypadku mogłoby się okazać, że na bieżące remonty
    we wspólnotach mieszkaniowych będzie brakowało pieniędzy. Podobnie rzecz
    się ma z wpływami na fundusz remontowy. Pytanie, czy właścicieli
    mieszkań stać na taką podwyżkę? Zarządcy wspólnot mieszkaniowych
    twierdzą zdecydowanie, że nie.
    - 80 procent członków wspólnot jakimi zarządzam stanowią osoby, które
    supłają grosz do grosza - mówi Bernard Redmer, prezes spółki ?Iradaja?.
    - Do tego mieszkają w starej substancji: przedwojennej albo odbudowanej
    tuż po wojnie. W tych budynkach trzeba sukcesywnie wszystko wymieniać.
    Jeżeli zostanie wprowadzony VAT, to zaczną one ulegać dalszej
    dekapitalizacji, bo wydłuży się okres zbierania pieniędzy przez
    wspólnoty.
    - Fiskus będzie zabierał jedną piątą przychodów z funduszu, czyli... na
    pięć lat ciułania jeden będzie do tyłu? Nie, nie wierzę, że do tego
    dojdzie. To byłaby katastrofalna w skutkach głupota! - stwierdza R.
    Juszczak. Dodajmy: uderzająca przede wszystkim w emerytów, rencistów,
    osoby mniej zarabiające.
    Może się też okazać, że niektóre ze wspólnot w ogóle zrezygnują z
    tworzenia funduszu remontowego, by uniknąć płacenia podatku. Wtedy nie
    będzie skąd czerpać środków na remonty domów. Zaczną się więc sypać?
    Arleta Nalewajko"

    Ja myślę, że raczej chodzi o dzwon.

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 6. Data: 2004-10-27 11:21:18
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 27-10-2004 13:11, Użytkownik Jarek Spirydowicz napisał:

    > Cały artykuł niżej (w sieci nie ma, dlatego przeklejam).

    Dużośmy się dowiedzieli

  • 7. Data: 2004-10-27 13:09:29
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <clo0p2$80o$1@nemesis.news.tpi.pl>, xyz <x...@x...pl> wrote:

    > Dużośmy się dowiedzieli

    Use brain, Luke.

  • 8. Data: 2004-10-27 13:14:20
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 27-10-2004 15:09, Użytkownik Jarek Spirydowicz napisał:

    > Use brain, Luke.

    Nie chrzań. Mnie, a i jak sądzę innych uczestników dyskusji też, nie
    interesuje co sobie myśli prezes spółki Nad Odrą ani czy właścicieli
    lokali stać na podwyżkę funduszu remontowego tylko na czym Kurier
    Szczeciński oparł koncept opodatkowania zaliczek. "Bogactwo" treści
    merytorycznej artykułu sugeruje, że mogły to być przecieki z magla

  • 9. Data: 2004-10-27 13:50:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
    >+ > Pytaniem jest o jaki hak obowiązujący dopiero od 1.I. chodzi...
    >+ >
    >+ Ja myślę, że raczej chodzi o dzwon.

    Może tak. Ale przecież nawet "statystyczny obywatel" powinien sobie
    umieć zadać pytanie - "przecież taka zmiana musi Z CZEGOŚ wynikać,
    nie ?" :]
    Jeśli artykuł jest CAŁY - to widać redaktor jest najwyraźniej
    nieprzeciętnym obywatelem :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-10-28 09:22:54
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0410271548010.1768@athlon>,

> [...]
    > nie ?" :]
    > Jeśli artykuł jest CAŁY - to widać redaktor jest najwyraźniej

    Niestety jest cały. I w wersji autorskiej, tzn. bez poprawek
    nadredaktorów. Ale nieprzeciętnym obywatelem może być również
    nadredaktor, któremu przydzwoniło (o ile w tej historii taki występuje).
    I to chyba jedyna rzecz, która jeszcze przez pewien czas musi zostać
    nierozstrzygnięta.