  • 1. Data: 2006-09-07 15:36:46
    Temat: pierwszy PIT w życiu
    Od: "M. \"SeP\"" <s...@U...pl>

    Witam
    Wydawało mi się, że w przypadku gdy zarobki
    w ciągu roku nie przekroczą pewnej kwoty nie jest konieczne wypełnianie
    PIT-ów.
    Jednak "dobry" kolega wzbudził we mnie wątpliwości,
    więc nie znalazłszy nic w googlach pytam Was mądre głowy:
    1). Moja "praca" (to to można nazwać pracą :))) to rozdawanie ulotek,
    jestem zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej - a dokładniej umowy
    zlecenia.
    Czy będę musiał się rozliczać?
    2). Czy państwo informuje w sposób listowny
    osoby które nigdy nie wypełniały PIT-u o konieczności
    dokonania tego, czy może natychmiast wali pałą i nakłada karę??
    3). Nie mam NIP-u - czy mogę bez przeszkód podpisywać kolejne umowy
    (na razie mam 3 za sobą), czy może przy którejś kolejnej konieczne będzie
    jego wyrobienie
    Przepraszam za zbyt proste pytanie

  • 2. Data: 2006-09-07 17:27:47
    Temat: Re: pierwszy PIT w życiu
    Od: <g...@n...pl>

    Użytkownik "M. "SeP"" <s...@U...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 3). Nie mam NIP-u - czy mogę bez przeszkód podpisywać kolejne umowy
    > (na razie mam 3 za sobą), czy może przy którejś kolejnej konieczne będzie

    Jesli z tytułu wykonywanej pracy zapłaciłeś jakis podatek to nie tylko
    musisz sie rozliczyc ale mozesz takze go odzyskac. No ale to dopiero na
    koniec roku.

  • 3. Data: 2006-09-07 18:43:36
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    > Witam
    > Wydawało mi się, że w przypadku gdy zarobki
    > w ciągu roku nie przekroczą pewnej kwoty nie jest konieczne

    Jeżeli tylko została zapłacona zaliczka na podatek, to należy złożyć
    odpowiedni pit (najczęściej PIT-37) w urzędzie skarbowym bez względu
    na zarobioną kwotę. Możesz otrzymać zwrot podatku nawet do ok. 500 zł
    (o ile tyle zapłaciłeś).

> [...]
    ulotek,
    > jestem zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej - a dokładniej

    Tak, do końca kwietnia 2007 r., chyba PIT-37, na podstawie PIT-8B,
    który otrzymasz od zleceniodawcy (chyba do końca lutego 2007 r.).

    > 2). Czy państwo informuje w sposób listowny
    > osoby które nigdy nie wypełniały PIT-u o konieczności
    > dokonania tego, czy może natychmiast wali pałą i nakłada karę??

    Pierwsze nie, ale kara za nierozliczenie się jest nakładana.
    Jeżeli nie rozliczyłeś się jeszcze z dochodów w 2005 r., to termin
    minął 2.05.2006 r., ale lepiej późno niż wcale, więc szybko złóż
    PIT-37 wraz z pismem błagalnym do US o darowanie przewinienia.

    > 3). Nie mam NIP-u - czy mogę bez przeszkód podpisywać kolejne umowy
    > (na razie mam 3 za sobą), czy może przy którejś kolejnej konieczne
    będzie
    > jego wyrobienie

    Umowy zlecenia możesz podpisywać, ale idź do urzędu skarbowego i złóż
    wniosek (na zielonym druku NIP-3) o nadanie NIP (podobno w niektórych
    Urz. Skarb. trzeba okazać umowę zlecenia, o dzieło, o pracę itp.).
    Po prawdzie, to zleceniodawca jako płatnik, wypłacając Ci pierwsze
    wynagrodzenie, winien był dać Ci do wypełnienia druk NIP-3 i wysłać go
    do urzędu skarbowego odpowiedniego dla Twojego miejsca zamieszkania.

    wa

  • 4. Data: 2006-09-08 00:06:45
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    M. "SeP" wrote:
    > Witam
    > Wydawało mi się, że w przypadku gdy zarobki
    > w ciągu roku nie przekroczą pewnej kwoty nie jest konieczne wypełnianie
    > PIT-ów.

    Nie ma czegoś takiego.

    > 1). Moja "praca" (to to można nazwać pracą :))) to rozdawanie ulotek,
    > jestem zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej - a dokładniej umowy
    > zlecenia.
    > Czy będę musiał się rozliczać?
    tak

    > 2). Czy państwo informuje w sposób listowny
    > osoby które nigdy nie wypełniały PIT-u o konieczności
    > dokonania tego, czy może natychmiast wali pałą i nakłada karę??
    wersja nr 2.

    Firma z którą podpisałeś umowę zlecenie, przyśle ci druk pit11/8b, jak
    nie od razu po zakońćzeniu zlecenia to na pewno do końca lutego
    przyszłego roku.
    Musi to zrobić, a ty musisz pamiętać w jakich firmach pracowałeś/ miałeś
    umowy w danym roku/ i pilnować czy masz już wszystkie pit11/8b.
    Niewysłanie ci pit11/8b jest karane i jak firma się stawia to wystarczy
    napisać do ich US, że ci nie przysłali. US już sobie z nimi poradzi.
    Pamiętaj zbieraj wszystkie umowy-zlecenia podpisane przez firmę. Nic na
    gębę.
    Do końca kwietnia na podstawie pozbieranych pit11/8b będziesz musiał
    wypełnić pit-37 i albo dopłacić, albo dostaniesz zwrot pobranego przez
    zleceniodawcę podatku.

    > 3). Nie mam NIP-u - czy mogę bez przeszkód podpisywać kolejne umowy
    > (na razie mam 3 za sobą), czy może przy którejś kolejnej konieczne będzie
    > jego wyrobienie

    Wypełniasz druk NIP-3 i dajesz to tej firmie, która podpisała z tobą
    umowę zlecenie aby wysłała do twojego US. Możesz wysłać też sam, ale jak
    pójdzie z pieczątką firmy na kopercie to będzie lepiej. bez wnikania w
    szczególy dlaczego.
    NIP przyjdzie do ciebie do domu.

  • 5. Data: 2006-09-08 05:09:06
    Od: "M. \"SeP\"" <s...@U...pl>

    dziękuję za odpowiedzi
> [...]
    > Po prawdzie, to zleceniodawca jako płatnik, wypłacając Ci pierwsze
    > wynagrodzenie, winien był dać Ci do wypełnienia druk NIP-3

    ale nie dał
    >i wysłać go
    > do urzędu skarbowego odpowiedniego dla Twojego miejsca zamieszkania.
    ale jeżeli to nieobowiązkowe to mogę chyba poczekać
    i razem z PIT-em złożyć załącznik z wnioskiem o wyrobienie NIP-u??

  • 6. Data: 2006-09-08 09:26:29
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-09-2006 o 07:09:06 M. "SeP" <s...@U...pl> napisał:

    > dzi?kuj? za odpowiedzi
    >
    > ale nie da?
    > ale je?eli to nieobowi?zkowe to mog? chyba poczekaae
    > i razem z PIT-em z?o?yae za??cznik z wnioskiem o wyrobienie NIP-u??

    Jest obowiązkowe

  • 7. Data: 2006-09-08 13:45:31
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    M. "SeP" wrote:
    > dziękuję za odpowiedzi
    >
    > ale nie dał

    To mu go podrzuć wypełniony

  • 8. Data: 2006-09-08 18:51:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Sep 2006, t wrote:

    > Jest obowiązkowe

    Nie bić poproszę, bo ustawę o NIP muszę na nowo ściągnąć, ale dla
    kogo obowiązkowe - nie przypadkiem dla płatnika?
    Bo podatnik musi wystąpić o NIP jak będzie go potrzebował, a będzie
    potrzebował jak zechce złożyć deklarację rozczną.
    Coś pokręciłem?

    pzdr, Gotfryd