    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pierwszy PIT w życiu
    Date: Thu, 7 Sep 2006 20:43:36 +0200

    Użytkownik "M. "SeP"" <s...@U...pl> napisał w wiadomości
    news:edpebv$qm9$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam
    > Wydawało mi się, że w przypadku gdy zarobki
    > w ciągu roku nie przekroczą pewnej kwoty nie jest konieczne
    wypełnianie
    > PIT-ów.

    Jeżeli tylko została zapłacona zaliczka na podatek, to należy złożyć
    odpowiedni pit (najczęściej PIT-37) w urzędzie skarbowym bez względu
    na zarobioną kwotę. Możesz otrzymać zwrot podatku nawet do ok. 500 zł
    (o ile tyle zapłaciłeś).

    > Jednak "dobry" kolega wzbudził we mnie wątpliwości,
    > więc nie znalazłszy nic w googlach pytam Was mądre głowy:
    > 1). Moja "praca" (to to można nazwać pracą :))) to rozdawanie
    ulotek,
    > jestem zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej - a dokładniej
    umowy
    > zlecenia.
    > Czy będę musiał się rozliczać?

    Tak, do końca kwietnia 2007 r., chyba PIT-37, na podstawie PIT-8B,
    który otrzymasz od zleceniodawcy (chyba do końca lutego 2007 r.).

    > 2). Czy państwo informuje w sposób listowny
    > osoby które nigdy nie wypełniały PIT-u o konieczności
    > dokonania tego, czy może natychmiast wali pałą i nakłada karę??

    Pierwsze nie, ale kara za nierozliczenie się jest nakładana.
    Jeżeli nie rozliczyłeś się jeszcze z dochodów w 2005 r., to termin
    minął 2.05.2006 r., ale lepiej późno niż wcale, więc szybko złóż
    PIT-37 wraz z pismem błagalnym do US o darowanie przewinienia.

    > 3). Nie mam NIP-u - czy mogę bez przeszkód podpisywać kolejne umowy
    > (na razie mam 3 za sobą), czy może przy którejś kolejnej konieczne
    będzie
    > jego wyrobienie

    Umowy zlecenia możesz podpisywać, ale idź do urzędu skarbowego i złóż
    wniosek (na zielonym druku NIP-3) o nadanie NIP (podobno w niektórych
    Urz. Skarb. trzeba okazać umowę zlecenia, o dzieło, o pracę itp.).
    Po prawdzie, to zleceniodawca jako płatnik, wypłacając Ci pierwsze
    wynagrodzenie, winien był dać Ci do wypełnienia druk NIP-3 i wysłać go
    do urzędu skarbowego odpowiedniego dla Twojego miejsca zamieszkania.

    wa