  • 1. Data: 2005-01-10 12:10:49
    Temat: podatek - darowizna na cele mieszkaniowe.
    Od: "greg_77<nospam>@onet.pl" <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    W 2004r. otrzymałem 30 000zł darowizny od obojga rodziców (2 x 15 000), które
    zostały przeznaczone na zakup mieszkania.
    Bezpośrednio po tym dowiadywałem się w US czy muszę od tego zapłacić podatek i
    otrzymałem informację, że nie. Natomiast ostatnio przeglądałem rozporządzenia w
    tej sprawie
    I wynika z nich, że jednak nie jestem zwolniony opłacenia podatku. Do
    zapłacenia pozostaje podatek ponad od kwoty powyżej 2x 9 000zł.
    To jak to jest z tym podatkiem muszę coś zapłacić czy też nie ?
    Jeżeli nadwyżka od kwoty 2 x 9 000zł byłaby oznaczona jako pożyczka od rodziców
    to czy wtedy również jest coś do zapłacenia ?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2005-01-10 15:46:34
    Temat: Re: podatek - darowizna na cele mieszkaniowe.
    Od: "Slayer" <n...@m...meila>

    Użytkownik "greg_77<nospam>@onet.pl" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości

> [...]
    > zostały przeznaczone na zakup mieszkania.
    > Bezpośrednio po tym dowiadywałem się w US czy muszę od tego zapłacić

    zgadza się, pod warunkiem że w ciągu ostatnich 5 lat od rodziców darowizn
    nie było i pieniądze zostały wykorzystane na zakup mieszkania

    > Jeżeli nadwyżka od kwoty 2 x 9 000zł byłaby oznaczona jako pożyczka od
    > rodziców
    > to czy wtedy również jest coś do zapłacenia ?

    pożyczka w pierwszej grupie raz na 5 lat jest niezależna od darowizny i nie
    podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych

  • 3. Data: 2005-01-11 00:47:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Jan 2005, greg_77<nospam>@onet.pl wrote:

> [...]
    >+ I wynika z nich, że jednak nie jestem zwolniony opłacenia podatku. Do
    >+ zapłacenia pozostaje podatek ponad od kwoty powyżej 2x 9 000zł.

    Jakeś to wyliczył ???
    IMHO:
    - 19200 zł zwolnione z opodatkowania z tytułu "pierwszego mieszkania".
    Tak czy nie ?
    Pozostaje 10800 zł.
    Od dwu osób.
    Czyli po 5400 zł "od osoby".
    Patrzymy do skali: "do 9600 zł w I grupie ZWOLNIENIE"

    >+ To jak to jest z tym podatkiem muszę coś zapłacić czy też nie ?

    Ustawę musisz przeczytać, nie rozporządzenia :)
    I POWOLI !!
    www.podatki.pl (leży w hateemelu)

    >+ Jeżeli nadwyżka od kwoty 2 x 9 000zł byłaby oznaczona jako pożyczka od rodziców
    >+ to czy wtedy również jest coś do zapłacenia ?

    IMHO *również* nie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-01-11 13:13:42
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Gotfryd,

    W Twoim liście datowanym 11 stycznia 2005 (01:47:38) można przeczytać:

    GSn> IMHO *również* nie.

    Ostatno z tym walczyłem i wg mnie jest tak:
    założenie: nie było innych darowizn w okresie 5 lat.

    Bez podatku na mieszkanie można otrzymać od I grupy (rodziców):
    1. na podstawie zwolnienia o którym mowa w art.4 ust.1 pkt 4
    kwotę max 19.274 zł
    2. na podstawie art.9 ust.1 - 2 x 9.637 zł = 19.274 zł
    3. no i pożyczkę od rodziców również w kwocie 19.274 zł (na
    podstaiwe ustawy PCC).

    Jednakże trzeba te czynności zgłosić do US.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 5. Data: 2005-01-11 13:57:16
    Od: "Slayer" <n...@m...meila>

    Użytkownik "Lipas" <k...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Jednakże trzeba te czynności zgłosić do US.

    dlaczego??

  • 6. Data: 2005-01-12 14:09:51
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Slayer,

    W Twoim liście datowanym 11 stycznia 2005 (14:57:16) można przeczytać:
    S> dlaczego??

    jest takie rozporządzenie, to chyba z tego wynika obowiązek,
    ale nie jestem pewien, nie studiowałem tego:
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
    z dnia 4 maja 2001 r.
    w sprawie obowiązku składania zeznań podatkowych
    przez podatników podatku od spadków i darowizn.
    Dz.U.2001.40.462
    zmiany:
    2003-01-01 Dz.U.2002.234.1967 § 1
    2003-09-01 Dz.U.2003.146.1418 § 1

    a zgłosić dlatego, żeby rozliczyć
    te darowizny, bo jak na przykład nie kupisz mieszkania to
    wtedy zliczasz te darowizny i płacisz podatek. Pożyczkę
    zwolnioną też trzeba zarejetrować w US.

    Na tej samej zasadzie, jak sprzedajesz mieszkanie przed
    upływem 5 lat to musisz
    zgłosić że pieniądze przeznaczysz na inne.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 7. Data: 2005-01-26 08:45:00
    Od: "Slayer" <s...@W...gazeta.pl>

    k...@t...pl (Lipas) napisał(a):

> [...]
    >
    > Na tej samej zasadzie, jak sprzedajesz mieszkanie przed
    > upływem 5 lat to musisz
    > zgłosić że pieniądze przeznaczysz na inne.

    ups, wątek mi troszkę umknął, ale może nie jest za późno
    polecam http://sip.mf.gov.pl/sip/drukuj.php?
    p=1&i_smpp_s_dok_nr_sek=24294&i_smpp_s_strona=1

    ;-)

  • 8. Data: 2005-01-26 09:43:39
    Od: "Slayer" <s...@W...gazeta.pl>

    Slayer <s...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    /ciach/

    sorki
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?
    p=1&i_smpp_s_dok_nr_sek=24294&i_smpp_s_strona=1