  • 1. Data: 2003-02-11 13:38:45
    Temat: podatek od darowizn
    Od: m...@s...pl

    Mam pytanie: W ubiegłym roku kalendarzowym rodzice przenieśli na mnie (umową
    darowizny) własność nieruchomości. Należę do I grupy podatkowej
    (rodzice-dzieci). Z chwilą zawarcia umowy darowizny nie byłam właściecielem
    innego budynku mieszkalnego,
    stanowiącego odrębną nieruchomość (zgodnie z art.16.par.2). Czy biorąc pod
    uwagę fakt, że będę zamieszkiwać w nabytym budynku przez 5 lat, bez
    możliwości wcześniejszej sprzedaży nieruchomości (co jest warunkiem ulgi),
    muszę jednak zapłacić podatek od tej darowizny?
    Mam jeszcze jedno pytanie: wkrótce rodzice chcą przenieść na mnie (również
    umową darowizny) własność rzeczy ruchomych, znajdujących się w domu. Jak
    (aby było najkorzystniej) wartość tych rzeczy wycenić (i czy w ogóle
    muszę?). Czy będę musiała (sumując te dwie darowizny) podać to do Urzędu
    Skarbowego? Czy będę zmuszona do uiszczenia podatku? Dziękuję.

  • 2. Data: 2003-02-11 13:56:37
    Temat: Re: podatek od darowizn
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    <m...@s...pl> wrote in message
> [...]
    > możliwości wcześniejszej sprzedaży nieruchomości (co jest warunkiem ulgi),
    > muszę jednak zapłacić podatek od tej darowizny?

    Jescze pani nie zaplacila ?
    Przeciez notariusz jest platnikiem tego podatku.....

> [...]
    > muszę?). Czy będę musiała (sumując te dwie darowizny) podać to do Urzędu
    > Skarbowego? Czy będę zmuszona do uiszczenia podatku? Dziękuję.

    A potrzebny jestpani akt wlasnosci na meble ?

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-02-11 15:20:09
    Od: m...@s...pl

    > <m...@s...pl> wrote in message
    > (umową
    > właściecielem
    >
    > Jescze pani nie zaplacila ?
    > Przeciez notariusz jest platnikiem tego podatku.....

    > A potrzebny jestpani akt wlasnosci na meble ?
    >
    > Boguslaw
    >
    > Podatku od darowizny notariusz nie odprowadził (w związku z tym, że
    przysługuje mi niby ulga - art.9 i 16), natomiast wszystkie opłaty zostały
    uiszczone. US wprowadził mnie w błąd i stąd te wątpliwości. Ale jest już
    wszystko jasne. Natomiast co do aktu własności na rzeczach ruchomych, to
    niestety jest konieczny. Czy zmuszona jestem odprowadzić podatek od tych
    rzeczy, biorąc pod uwagę w/w warunki (które wg swojego rozeznania spełniam)?
    Chciałabym się upewnić..

  • 4. Data: 2003-02-11 15:21:09
    Od: m...@s...pl

  • 5. Data: 2003-02-12 09:30:59
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    <m...@s...pl> [...]
> [...]
    > uiszczone. US wprowadził mnie w błąd i stąd te wątpliwości. Ale jest już

    Mysle, ze nie niby a normalnie : przysluguje ani ulga.

    Zlozyla pani oswiadczenie notariuszowi ze spelnia warunki...
    wiec jesli US nie kwestionuje tego, ze spelnia Pani warunki to
    jest pani zwolniona... No chyba, ze sprzedalabyPani to mieszkanie i nie
    przeznaczyla
    srodkow na zakup innego.

> [...]
    > niestety jest konieczny. Czy zmuszona jestem odprowadzić podatek od tych
    > rzeczy, biorąc pod uwagę w/w warunki (które wg swojego rozeznania

    Art 9 ust 2 ustawy o podatku od spadkow i darowizn mowi,
    ze przy obliczaniu podstawy opodatkowania
    wartosc darowizn sie sumuje "5 lat wstecz" od ostatniej darowizny.

    Art 11 mowi o tym, ze jesli w przypadku przyjecia darowizny nastepuje
    zwolnieine nabywcy ze zobowiazania wartosc jego dolicza sie do podstawy...

    Art 16 mowi ze NIE WLICZA SIE do podstawy opodatkowania
    wartosci mieszkania do powierzchni 110 m^2

    No wiec jak Pani wszystko sobie zliczy i podliczy wyjdzie ile trzeba
    zaplacic.

    Boguslaw