  • 1. Data: 2002-07-16 19:13:35
    Temat: podatek od nieruchomości a działalność gosp. w domu
    Od: Kastor Elamita <k...@g...pl>

    Witam serdecznie!
    Niedawno zarejestrowałem nową działalność gospodarczą i zarejestrowałem
    ją w domu.
    Zaraz z gminy dostałem na razie nieoficjalne zaproszenie do złożenie
    jakiejś deklaracji w sprawiem podatku od nieruchomości.

    Proszę mi pomóc w zmaganiach z urzędasami.
    Jaka jest w takim wypadku praktyka, ceny, podstawa prawna.
    Lub też: gdzie jest FAQ grupy

    Pozdrowienia

  • 2. Data: 2002-07-16 22:21:57
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Kastor Elamita <k...@g...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@g...pl...
> [...]
    >
    > Proszę mi pomóc w zmaganiach z urzędasami.
    > Jaka jest w takim wypadku praktyka, ceny, podstawa prawna.

    Jeżeli prowadzisz w domu DG to podatek od nieruchomości za ten
    dom/mieszkanie będzie zwiększony. Nie jest to już lokal mieszkalny ale
    wykorzystywany do prowadzenia DG. I inne są stawki za metr kwadratowy. Ile?
    To zalezy od gminy. W różnych miastach/gminach różnie zalezy chyba od
    wartości odtworzeniowej metra kw. w danym rejonie.
    Na deklaracji możesz wykazać ile faktycznie metrów kw. wykorzystujesz na DG
    (czyli np. jeden pokój) i płacić więcej za ten pokój.
    Nie musisz się zmagać z urzędasami bo to ogólnie stosowana praktyka w całej
    Polsce z tym że różnie wygląda "wykrywalność" prowadzenia DG w mieszkaniu.
    Po prostu składasz deklarację, za jakiś czas dostajesz decyzję ustalającą
    wysokość podatku od nieruchomości.

    pozdrawiam
    WS

  • 3. Data: 2002-07-17 06:46:25
    Od: "ML" <m...@i...pl>

    We Wrocławiu w mojej spółdzielni - urzędzie miejskim (małej więc mam
    bezpośrednie informacje)
    powiedzieli, że jak na działalność wykorzystuję poniżej 10m2 to nie muszę
    płacić
    zwiększonego podatku, ale nie wiem jaka jest podstawa prawna.

  • 4. Data: 2002-07-17 06:55:23
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Wojciech Suszycki (Brick B.) napisał:
> [...]
    > prowadzenia DG w mieszkaniu. Po prostu składasz deklarację, za
    > jakiś czas dostajesz decyzję ustalającą wysokość podatku od
    Drobna uwaga. Wystarczy zgłosić w gminie że żaden fragmen powierzchni
    mieszkanie nie ma chrakteru wyłacznie gospodarczego.
    Sam fakt porwadzenia DG w mieszkaniu nie implikuje podniesienia
    podatku od nieruchomości. Potrzebne jest jeszcz jednoznaczne
    przekazanie (faktyczne, nie na papierze) kokretnej powierzchni na cele
    dzialalności gospodarczej.
    Jeżeli działalnośc prowadzona jest na powierzchni która mimo to nie
    ustraciła swojego charakteru mieszkalnego, to nie ma podstaw do
    zwiększenia stawki podatku od niruchomności.
    Poza tym sam fakt zarejestrowania gdzies działalności nie znaczy że
    jest ona w tym konkretnym miejscu prowadzona.
    Znajmomy ma w mieszkaniu zarejestrowane trzy firmy (swoja, zony i
    spółkę z o.o. swoja i kolegi). Gmina przyjęła do wiadomości że cała
    powierzchnia mieszkania jest mieszkalna i jednoczesnie wykorzystywana
    do dzialaności. Żadnej zwyżki podatku z tego tytułu nie ma.
    Liczy sie stan faktyczny.
    Jeżeli moja firma w mieszkaniu zajmuje 4 m kw (biurko, regał) ale
    jednocześnie jest to częśc pokoju mieszkalnego to na propozycję
    zwiększenia podatku od nieruchomości moge tylko urzędnika zabić śmiechem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-07-17 09:23:43
    Od: "Michał" <p...@w...pl>

    Widzę, że masz sporą wiedzę w tym temacie - gratulacje !

    Ale, trochę teoretycznie, zapytuje, moze wiesz, czy osoba fizyczna moze w
    zgloszeniu do EDG podac miejsce prowadzenia dzialalności nie zwiazane z
    zadnym konkretnym adresem, np.
    miejsce prowadzenia dzialalnosci : u klientów, albo : caly kraj, ...albo
    rózne miejsa z w zwiazku z zamówieniami, itp,
    a ewentualnie wskazac do tego jakis adres do korespondencji

    nie chodzi przy tym o handel obwoźny.

    pozdrowienia :-)

  • 6. Data: 2002-07-17 10:01:39
    Od: "Tomasz L." <a...@p...com>

    Michał wrote:
> [...]
    > rózne miejsa z w zwiazku z zamówieniami, itp,
    > a ewentualnie wskazac do tego jakis adres do korespondencji

    Ja mam "usługi informatyczne" i jako miejsce wykonywania "wg zleceń"

    Tomek

  • 7. Data: 2002-07-17 10:38:10
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Michał napisał:

> [...]
    > rózne miejsa z w zwiazku z zamówieniami, itp,
    > a ewentualnie wskazac do tego jakis adres do korespondencji
    Widziałam juz różne wpisy do ewidencji, ale każdy miał obok opisowo
    określonych miejsc działalności (właśnie tylu "u klientów" czy też
    "budowy na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej") jakis adres konkretny -
    sidziby. Musisz mieć jakąś siedzibę, w której przechowujesz dokumenty.
    Niestety nie możasz ich wozić w samochodzi, nawet teoretycznie.
    A skoro gdzies przechowujesz dokumety związane z DG to poniekąd
    prowadzisz tam działalność.
    Chociaż można by spróbować - a nuż by przeszlo. O ile wydaje mi się,
    że Urząd Gminy by to przepuścił, o tyle myslę że US już nie.
    Prawo dzialalności gospodarczej nie mówi że przedsiębiorca musi mieć
    siedzibę. Nakazuje jedynie oznaczenie za zewnątrz "zakładu głównego,
    oddziału oraz innych stałych miejsc wykonywania przez przedsiębiorcę
    działalności gospodarczej".
    Natomiast na zgloszeniu NIP trzeba podac sidzibę firmy. I powinna byc
    ona zgodna z wpisem do ewidencji.
    Na dwoje babka wróżyła.

    Gdybyś chciał zaryzykowac, to bardzo proszę potem o info jak to się
    skończyło. Sama jestem ciekawa. :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2002-07-17 14:17:22
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Tomasz L. <a...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@p...com...

    > Ja mam "usługi informatyczne" i jako miejsce wykonywania "wg zleceń"
    >
    > Tomek

    Nie zapomnij że do US musi być zgłoszone dokładne miejsce przechow.
    dokumentów. Ale nie musi być tożsame z miejscem prowadz. DG.

    pozdr
    WS

  • 9. Data: 2002-07-18 04:53:35
    Od: Kastor Elamita <k...@g...pl>

    Maddy wrote:
> [...]
    > jednocześnie jest to częśc pokoju mieszkalnego to na propozycję
    > zwiększenia podatku od nieruchomości moge tylko urzędnika zabić śmiechem.

    Ale jaka jest podstawa prawna?
    Mieszkam w gminie Białowieża a urzędnicy tutaj są bardzo łasi na pieniądze.
    Jak będę miał podstawę prawną to ich po prostu "zabiję śmiechem"
    albo pójdę do sondu żeby zarozumialcom utrzeć nosa.
    Pozdrowienia
    i dzięki za wszystkie odpowiedzi
    Kas

  • 10. Data: 2002-07-18 21:34:25
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

> [...]
    > i dzięki za wszystkie odpowiedzi
    > Kas

    "albo pójdę do sondu żeby zarozumialcom utrzeć nosa."

    Mój Boże...w Polsce żyjemy, nie zapominaj! W Sądzie możesz co najwyżej
    wybulić na adwokata, koszty sądowe i latami chodzić na odraczane i
    przekładane rozprawy z powodu niestawienia się strony, braków formalnych,
    itp...
    Może Maddy poda Ci podstawę prawną bo ja nie znam ale lepiej nie "zabijaj
    śmiechem". Po prostu przedstaw swoje racje, a jak nie pomoże to odwołaj się
    na piśmie.

    powodzenia
    WS