  • 1. Data: 2002-02-26 09:38:16
    Temat: podatek od pozyczki ???
    Od: amiki <a...@p...hoga.pl>

    Czy jesli ojciec pozyczy dziecku pieniadze na zakup mieszkania (50000zł) to
    czy dziecko musi zaplacic podatek od tej kwoty, jezeli tak to w jakiej
    wysokosci????

  • 2. Data: 2002-02-26 09:54:19
    Temat: Re: podatek od pozyczki ???
    Od: Grzegorz Szyszlo <z...@a...wbc.lublin.pl>

    amiki wrote:

    > Czy jesli ojciec pozyczy dziecku pieniadze na zakup mieszkania (50000zł) to
    > czy dziecko musi zaplacic podatek od tej kwoty, jezeli tak to w jakiej
    > wysokosci????

    podatki sa zdaje sie od odsetek a nie pozyczonej kwoty.
    niech pozyczy na 0.5% :) bo na 0.0% nie moze bo zdaje sie jakas
    ustawa zabrania.

    ale i tak dziecko bedzie mialo problem. prawdopodobnie bedzie chodzilo
    o odpisanie z dochodu na zakup mieszkania, a urzad bedzie sie pytal
    skad dziecko te kase wzielo. itp/itd. no i nie wiem czy kwota
    uzyskana z pozyczki moze stanowic podstawe do odpisania od podatku.
    btw. to juz chyba lepiej tyle ile sie da z tej kwoty zainwestowac
    w materialy, zrobic remont u ojca na niego i odpisac jako ulge
    remontowa.
    w kazdym razie sprawe trzebaby skonsultowac z jakims prawnikiem,
    bo ja nie moge dac gwarancji na ktorakolwiek z opcji.

    --
    /===================================\ oOOo (C) Publikacja tego
    \==============================================/ dziennikarskiej.

  • 3. Data: 2002-02-26 10:04:42
    Od: <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > w kazdym razie sprawe trzebaby skonsultowac z jakims prawnikiem,
    > bo ja nie moge dac gwarancji na ktorakolwiek z opcji.

    Nie chodzi tu o odpisanie z dochodu na zakup mieszkania, tylko o to zeby
    dziecko nie zaplacilo podatku. Mieszkanie bylo kupione w roku 2002.
    Urzad napewno sie bedzie pytal skad te pieniadze, i jezeli dziecko powie ze
    pozyczylo od ojca albo dostalo darowizne do kwoty wolnej od podatku
    (ok.18000zł), to moze nie bedzie musialo zaplacic podatku. Dodam ze dziecko
    pracuje tylko zarobki sa male.

  • 4. Data: 2002-02-26 11:51:27
    Od: Marek Ciesielski <m...@e...net.pl>

> [...]
    >pozyczylo od ojca albo dostalo darowizne do kwoty wolnej od podatku
    >(ok.18000zł), to moze nie bedzie musialo zaplacic podatku. Dodam ze dziecko

    No ale jest jeszcze chyba mama, dziadkowie i inna rodzina - spisac z
    nimi oddzielne darowizny (nie przekraczajac kwot w danej grupie
    pokrewienstwa) i uzbiera sie te 50000 PLN :-)
    --
    Marek Ciesielski

    \ | ___|
    |\/ | | m...@k...chip.pl
    _| _|\____|

  • 5. Data: 2002-02-26 18:01:24
    Od: "Embyrys" <e...@w...pl>

    > No ale jest jeszcze chyba mama, dziadkowie i inna rodzina - spisac z
    > nimi oddzielne darowizny (nie przekraczajac kwot w danej grupie
    > pokrewienstwa) i uzbiera sie te 50000 PLN :-)

    Max kwota darowizny wolna od opodatkowania to 18 tys. z groszami na cele
    mieszkaniowe w ciau 5 lat (np. 9 tys od matki i 9 od ojca)
    Od pozyczki oplacasz oplate za czynnosci cywilnoprawne (jakis % od kwoty,
    nie pamietam ile), a ojciec podatek od dochodu z % z pozyczki.

    Krzysiek