  • 1. Data: 2006-05-24 13:32:52
    Temat: podatek od pozyczki, darowizny etc
    Od: "Grzegorz Gronkiewicz" <G...@i...pl>

    Mam mieszkanko do kupienia a
    kase na nie bede mial ze sprzedazy domu po babci, polowa domu nalezy sie
    wlasnie mojej Rodzicielce i uznala ze te pieniazki pojda na mieszkanie dla
    syna. Chodzi o to ze mieszkanie ma byc kupione na mnie wiec trzeba sie
    zabezpieczyc przed pytankiem US'u:"Skad masz chlopcze na to
    pieniazki?";-)Darowizna jak wiemy moglabybyc do niecalych 10tysi zeby bylo
    bez podatku, a chodzi o kwote 50tysi wiec msyle coby tu wykolowac zeby
    zaplacic jak najmniej chytrej bestii(US). Moze ktos ma takie doswiadczenie i
    cos by doradzil. z tego co patrzylem to lepiej by bylo zrobic to jako
    pozyczke wtedy placi sie 2% od kwoty powyzej tej kwoty wolnej czyli
    (50tysi-ok 10tys)*2% tylko ze z tego co wyczytalem to obowiazek jest na obu
    stronach czyli wychodziloby ze w sumie to 4% trzeba zaplacic. jeszcze sie
    zastanawialem czy nie lepiej zorbic tak ze 25tys niby pozyczyc od taty a
    druga polowe od mamy wtedy obie kwoty sie pomniejszaja o ta kwote wolna od
    podatku. napiszcie prosze co mi byscie doradzili w tej sytuacji.

  • 2. Data: 2006-05-24 20:34:33
    Temat: Re: podatek od pozyczki, darowizny etc
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Grzegorz Gronkiewicz wrote:
> [...]
    > druga polowe od mamy wtedy obie kwoty sie pomniejszaja o ta kwote wolna od
    > podatku. napiszcie prosze co mi byscie doradzili w tej sytuacji.

    Pelno jest moich odpowiedzi na tej grupie na ten temat.
    9637 zl jest zwolnione z definicji.
    drugie 9637 zl jest zwolnione jesli przeznaczysz to na cele mieszkaniowe.
    Pozyczka w wysokosci 9637 tez jest zwolniona z tych 2%

    Pozostalo ci 20 tys, to juz sobie policz, czy ci sie oplaca pozyczyc to
    na 2%, czy tez dostac w opodatkowanej darowiznie. Opdowiednie tableki sa
    w ustawie o podatku od spadkow i darowizn.
    Uwaga. Pozyczki trzeba bedzie fizycznie oddac i miec na to dowod, bo US
    moze to za kilka lat sprawdzic, czy oddajesz zgodnie z umowa.

  • 3. Data: 2006-05-24 21:04:19
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

> [...]
    > Uwaga. Pozyczki trzeba bedzie fizycznie oddac i miec na to dowod, bo US
    > moze to za kilka lat sprawdzic, czy oddajesz zgodnie z umowa.

    Albo pomysleć o wekslu, zamiast płacić 2%. Temat był ze 2 tygodnie temu
    poruszany.