  • 1. Data: 2008-04-13 18:40:02
    Temat: podatek od sprzedaży mieszkania albo darowizna dla dzieci
    Od: plusz <p...@g...com>

    znajomi wykupili mieszkanie od AMW (agencja mienia wojskowego) w maju
    2003
    obecnie spłacili 5 ratę i chcą mieszkanie sprzedać

    z tego co wyczytałem, jeśli zrobią to przed końcem 2008 to będą
    musieli zapłacić podatek 10% od kwoty sprzedaży

    ich dzieci mają jakieś kredyty mieszkaniowe

    czy można uniknąć tego podatku jeśli
    a) zrobią darowiznę na dzieci (kwota oczywiście mniejsza niż 1 mln zł)
    b) dzieci sprzedadzą mieszkanie i złożą oświadczenie, że przeznaczą
    pieniądze na cele mieszkaniowe (spłatę kredytu lub zakup nowego
    mieszkania). Czy ma tutaj znaczenie, jeśli będą kupować np drugie
    mieszkanie?

    --
    plusz

  • 2. Data: 2008-04-13 18:45:56
    Od: plusz <p...@g...com>

    On 13 Kwi, 20:40, plusz <p...@g...com> wrote:
    > czy można uniknąć tego podatku jeśli ....

    jeszcze jeden pomysł
    a czy jeśli dzieci są zameldowane w mieszkaniu od co najmniej 5 lat to
    będzie je w ogóle obowiązywał podatek od sprzedaży?

    --
    plusz

  • 3. Data: 2008-04-14 11:26:21
    Od: "glizda" <h...@o...pl>

    Użytkownik "plusz" napisał

    > jeszcze jeden pomysł
    > a czy jeśli dzieci są zameldowane w mieszkaniu od co najmniej 5 lat to
    > będzie je w ogóle obowiązywał podatek od sprzedaży?

    Będzie. Warunkiem ulgi meldunkowej jest aby właściciele byli zameldowani co
    najmniej rok. W tym przypadku tak nie jest o ile dobrze rozumiem, więc ulgi
    nie będzie.

  • 4. Data: 2008-04-14 11:35:57
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    glizda pisze:
> [...]
    > najmniej rok. W tym przypadku tak nie jest o ile dobrze rozumiem, więc ulgi

    A może jednak nie?

    http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&dzial=609&
    id=114665&typ=news

    Minister Finansów jest zdania że okres zameldowania przed nabyciem
    nieruchomości też sie liczy.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2008-04-14 11:36:49
    Od: "glizda" <h...@o...pl>

    Użytkownik "plusz" napisał

> [...]

    > z tego co wyczytałem, jeśli zrobią to przed końcem 2008 to będą
    > musieli zapłacić podatek 10% od kwoty sprzedaży

    Nie wiem co ma do tego 2008 rok?

> [...]
    > pieniądze na cele mieszkaniowe (spłatę kredytu lub zakup nowego
    > mieszkania). Czy ma tutaj znaczenie, jeśli będą kupować np drugie

    Wg mnie w takim przypadku dzieci nabędą mieszkanie w 2008 roku, czyli już
    nie bedzie ulgi z tytułu przeznaczenie środków na cele mieszkaniowe
    obowiązującej dla mieszkań nabytych przed 2007 rokiem. Nie bedzie też 10%
    podatku od wartości, ale 19% od zysku, a skoro uzyskali mieszkanie z
    darowizny to podatek 19% liczony byłby od całej wartości mieszkania. Opcja
    zupełnie nieopłacalna, to już lepiej niech sprzedadzą to mieszkanie wprost
    rodzice - zapłacą wówczas stare "dobre"10%.

    Jest jeszcze inna opcja (bo jak rozumiem niestety właściciele mieszkania nie
    są w nim zameldowani, co byłoby najprostsze)
    Otóż niech rodzice sprzedadzą mieszkanie i zadeklarują przeznaczenie
    uzyskanych tak środków na cele mieszkaniowe - wówczas podatku nie bedzie.
    Oczywiście z delkaracji należy się wywiązać - zatem muszą potem np. kupić
    inne mieszkanie, które już bezpodatkowo mogą przekazać dzieciom w
    darowiźnie.

    Nie jestem prawnikiem, ale zderzyłem się z podobnym problemem stąd mniej
    więcej wiem jak to jest. Jesli napisałem bzdury to przepraszam.

  • 6. Data: 2008-04-14 11:38:02
    Od: "glizda" <h...@o...pl>

> [...]
    id=114665&typ=news

    > Minister Finansów jest zdania że okres zameldowania przed nabyciem

    Hmmm w takim razie spotkałem się z inną interpretacją.

  • 7. Data: 2008-04-14 11:44:07
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "glizda" <h...@o...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > Oczywiście z delkaracji należy się wywiązać - zatem muszą potem np. kupić
    > inne mieszkanie, które już bezpodatkowo mogą przekazać dzieciom w

    I zapłacić dwa razy notariuszowi.
    Może darowizna dzieciom srodków na nowe mieszkanie też by ten temat
    załatwiła?

  • 8. Data: 2008-04-14 11:52:50
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    glizda pisze:
    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

    id=114665&typ=news

    > Hmmm w takim razie spotkałem się z inną interpretacją.

    Świeższej niż ta MF nie wydał.
    Fakt, w zeszłym roku mówili inaczej ale parę wyroków sądowych przyznało
    racje podatnikom (w ustawie nie ma dodatkowego wymogu, że zameldowanie
    liczy się od momentu nabycia, jest powiedziane że 12 miesięcy przez
    sprzedażą) i MF się opamiętał.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2008-04-14 13:09:33
    Od: plusz <p...@g...com>

    On Apr 14, 1:26 pm, "glizda" <h...@o...pl> wrote:

    > Będzie. Warunkiem ulgi meldunkowej jest aby właściciele byli zameldowani co
    > najmniej rok. W tym przypadku tak nie jest o ile dobrze rozumiem, więc ulgi
    > nie będzie.

    ale właśnie dzieci, które otrzymają darowiznę są w mieszkaniu
    zameldowane od bardzo dawna.
    nie były właścicielami, no ale właśnie darowizna jest po to, aby stały
    się właścicielami "po roku 2007"

    a jeśli już będą właścicielami z długim stażem zameldowania to mogą
    skorzystać z ulgi (oczywiście zgodnie z interpretacją MF z 19 lutego
    2008)

    mylę się?

    --
    plusz