  • 11. Data: 2002-05-27 16:56:21
    Temat: Re: podatek z zagranicy - co chce ode mnie US
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    albo ja sie myle albo Gotfryd

    jesli masz dochody krajowe i zagraniczne z kraju z ktorym jest umowa o
    zapobieganiu podwojnego opodatkowania, postepuje sie ten sposob ze podwyzsza
    sie skale opodatkowania o dochody uzyskane za granica , ale podatek placi
    sie tylko od dochodow krajowych.

    jacek

  • 12. Data: 2002-05-27 17:07:00
    Od: "Bolek LTC" <b...@g...com>

> [...]
    podwyzsza
    > sie skale opodatkowania o dochody uzyskane za granica , ale podatek placi

    to sie nie wyklucza - ja place w UK podatek (rodzaj ichnej zaliczki, ale nie
    całkowicie zwrotnej), a potem w PL

    Bolek

  • 13. Data: 2002-05-27 21:18:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 May 2002, jacek wrote:

> [...]
    >+ zapobieganiu podwojnego opodatkowania, postepuje sie ten sposob ze podwyzsza
    >+ sie skale opodatkowania o dochody uzyskane za granica ,

    A na czym to "podwyższenie skali" ma polegać ?

    >+ ale podatek placi sie tylko od dochodow krajowych.

    To może cytat (ze mnie):
    ++++++
    IMHO siedząc ponad 180+parę (:]) dni w .pl *doliczasz* zarobki
    zagraniczne, również te z krajów "z zapobieganiem podwójnego".
    Później odejmujesz (od wyliczonego podatku) to co zapłaciłeś
    w .pl i krajach "z zapobieganiem".
    ------
    i ze dwa przykłady z zarobkami "spoza .pl". Dla równego rachunku
    przyjmijmy w .pl progi 40000 (30%) i 80000(40%), dalej
    dochód w kraju 40000 oraz zaliczkę 20% ("dla równości", jak
    przy dochodzie z dzieła :))
    Osoba A zarabia w kraju X w którym jest podatek liniowy 10%
    dodatkowe 40000 (po przeliczeniu).
    W .pl zapłaciła 8000 zaliczki, tam równowartość 4000,
    razem 12000. Ma zapłacić 20000 podatku od kwoty 80000,
    dopłaca jeszcze: 20000-12000 -> 8000.
    Osoba B zarabia w kraju Y w którym obowiązuje zaliczka
    40% :> takoż dodatkowe 40000. W .pl zapłaciła 8000, tam
    16000. Ma zapłacić 20000, zapłaciła 24000 - czyli 4000
    "do odzysku" :)

    Co wg ciebie się nie zgadza ? (bo jak na mój gust
    to chyba nie masz nic innego na myśli !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2002-05-27 21:54:50
    Od: k...@v...com.pl (Krzys)

    > A na czym to "podwyższenie skali" ma polegać ?
    [...]
> [...]
    > "do odzysku" :)
    >
    > Co wg ciebie się nie zgadza ? (bo jak na mój gust
    > to chyba nie masz nic innego na myśli !)

    Są dwie metody unikania podwójnego opodatkowania. Jedna, w zasadzie zgodna z
    powyższym przykładem, to opodatkowanie _całości_ dochodów w jednym z państw
    _z_zaliczeniem_podatku_ zapłaconego w drugim państwie. Częściej jednak
    spotykałem się z drugą - w państwie, w którym nie masz miejsca zamieszkania
    płacisz podatek tylko od dochodów _tam_ uzyskanych, natomiast w drugim,
    gdzie ciąży na Tobie nieograniczony obowiązek podatkowy (czyli podatek od
    wszystkich uzyskanych dochodów bez względu na miejsce ich uzyskania) płacisz
    podatek też tylko od dochdów _tu_ uzyskanych ale z zastosowaniem stopy
    procentowej właściwej dla _sumy_wszystkich_dochodów_.
    Np. przyjmując trochę zmodyfikowane założenia:
    Tu:
    do 40000 20%
    do 80000 30%
    pow. 80000 40%
    Tam: nieistotne
    dochód tu i tam po 40000
    Płacisz zaliczki:
    tu 8000
    tam X
    suma dochodów do ustalenia stopy % 80000
    podatek od 80000 wyniósłby 8000+12000=20000
    stopa % = 20000/80000=25%
    podatek należny tu: 25% x 40000=10000
    ostatecznie dopłacasz 10000-8000=2000

    Każdy przypadek trzeba niestety przeanalizować osobno z konkretną umową w
    ręku.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 15. Data: 2002-05-28 12:05:10
    Od: "DarekS" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > ostatecznie dopłacasz 10000-8000=2000
    >
    > Każdy przypadek trzeba niestety przeanalizować osobno z konkretną umową w

    AFAIK generalnie US stoi na stanowisku, że należy stosować ten drugi sposób
    (kiedyś dowiadywałem się w tej sprawie w US ze względu właśnie na pracę
    sezonową w Skandynawii).
    Darek

  • 16. Data: 2002-05-29 20:31:37
    Od: "Bolek LTC" <b...@g...com>

    Dzięki - tak to chcę rozumieć :)

    Rzeczywiście w PL zarobię pewno tylko ok. 5-6 tysięcy, a w UK ok 40. Tylko,
    że w PL będę nawet mniej niż 186 dni.
    Wyjadę we wrześniu lub październiku 2002 , Wrócę w październiku lub wrześniu
    2003. Wiec bedzie to w 2003 max 125 dni w PL czy to cos zmienia? Moze tak,
    jesli zarobie cos w pl od wrzesnia do grudnia. Bo te 5-6 tys. wyżej to
    jeszcze w 2002...

    Powalone troche to jest :)

    Bolek