  • 1. Data: 2006-04-24 08:56:51
    Temat: podatki: darownizna na rzecz stowarzyszenia
    Od: "Jarek" <J...@n...ghj>

    witam
    w jaki sposob opodatkowac darowizne gminy dokonana na rzecz stowarzyszenia
    nie prowadzacego dzialalnosci gospodarczej, nie bedacego organizacja pozytku
    publicznego.

    jak owe stowarzyszenie ma wykazac ten "dochod"
    - umowa darowizny ?
    jak to udokumentowac ?

    pozdrawiam
    jarek

  • 2. Data: 2006-04-24 09:36:47
    Temat: Re: podatki: darownizna na rzecz stowarzyszenia
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Jarek" <J...@n...ghj> napisał w wiadomości
> [...]
    > w jaki sposob opodatkowac darowizne gminy dokonana na rzecz stowarzyszenia
    > nie prowadzacego dzialalnosci gospodarczej, nie bedacego organizacja

    jeżeli spelniasz warunki wymienione w ustawie, to dochód
    ten jest zwolniony od podatku

    Art. 17. 1.updop

    Wolne od podatku są:

    4)dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest
    działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca
    na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu,
    ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i
    sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,
    dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej
    i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te
    cele.

    1a.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających
    dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie
    dotyczy:

    1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów
    przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego,
    winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o
    zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z
    udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
    zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i
    badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z
    działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

    1a)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków
    trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na
    warunkach określonych w art. 17a-17k,

    2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele
    niż wymienione w tych przepisach.

    1b.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających
    dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma
    zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin -
    wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie
    środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących
    bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków
    niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

    1c. Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

    1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

    2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których
    funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego
    lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

    3)zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających
    osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób
    prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb
    publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów
    i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów
    komunalnych oraz transportu zbiorowego.

    podkreslam -wolny jest dochód, nie przychód

    > jak owe stowarzyszenie ma wykazac ten "dochod"
    > - umowa darowizny ?
    > jak to udokumentowac ?

    martwic powinna sie raczej gmina, nie stowarzyszenie ;)
    jeśli to darowizna pieniężna - wystarczy dokument przelewu, jeśli rzeczowa -
    umowa darowizny z kwota brutto i oswiadczeniem o przyjęciu darowizny

    pozdrawiam