  • 1. Data: 2004-03-12 10:08:06
    Temat: pomocy!!
    Od: "kalamburo" <k...@g...pl>

    sprawa pilna!!!
    czy można określic w umowie przeznaczenie zaliczki - np. wyłacznie na
    sfinansowanie dostaw wymienionych materiałów
    i czy możliwy jest zapis że te materiały z chwila pojawienia sie u wykonawcy
    przechodzą na własność Zleceniodawcy?

  • 2. Data: 2004-03-12 11:14:09
    Temat: Re: pomocy!!
    Od: "rpirog" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kalamburo" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sfinansowanie dostaw wymienionych materiałów
    > i czy możliwy jest zapis że te materiały z chwila pojawienia sie u

    Można. Mamy zasadę swobody umów w k.c.
    Art. 3531. k.c. "Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według
    swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości
    (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego."
    Należy zwrócić uwagę jeszcze na art. 155 par. 2 kk.c. i 349 i n. k.c. -
    czyli przeniesienie własności rzeczy oznaczonych co do gatunku (materiałów)
    następuje z chwilą przeniesienia posiadania, a to może nastąpić poprzez z
    zachowanie rzeczy u dotychczasowego posiadacza (tutaj: wykonawcy) , jeżeli
    strony ustalą np. powierzenie materiałów do wykonania dzieła/robót
    budowlanych.
    W sensie prawnopodatkowym następuje tu sprzedaż (obowiązek faktury) i
    powierzenie materiałów wykonawcy (odpowiednie księgowania).

    R.

  • 3. Data: 2004-03-12 13:18:26
    Od: "kalamburo" <k...@g...pl>

    a co z mozliwościa egzekwowania takiego zapisu:

    kal

  • 4. Data: 2004-03-12 19:11:37
    Od: "rpirog" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kalamburo":
    > a co z mozliwościa egzekwowania takiego zapisu:
    >
    > kal

    Jak każde roszczenie cywilnoprawne - należy dowieść szkodę i przed sądem.
    Naturalnie łatwiej dochodzić by było zastrzegając stosownej wysokości karę
    umowną - za naruszenie tej klauzuli lub w ogóle umowy. i dodatkowo - wpisać
    zastrzeżenie - że zapłata kary umownej nie wyklucza dochodzenia szkody na
    zasadach ogólnych. Na poczet ewentualnych kar umownych pobrać weksel
    niezupełny... Wówczas w praktyce w ciągu nawet ok. 1 miesiąca można uzyskać
    karę przy długoterminowym kontrakcie, albo też - zastrzec, że wartość kary
    lub szkody ma się prawo potrącić z zapłaty. Sposobów jest oczywiście całe
    mnóstwo.

    R.

  • 5. Data: 2004-03-12 23:42:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2004, kalamburo wrote:

    >+ a co z mozliwościa egzekwowania takiego zapisu:
    >+ > > wyłacznie na sfinansowanie dostaw wymienionych materiałów

    Raczej na .prawo niż na .podatki :)
    Niemniej... powiem krótko: "różnie".
    W razie "potraktowania ciebie z buta" brutalnie mówiąc (czyli
    jako kozła ofiarnego bądź też przymusowego pożyczkodawcy) - wcale
    nie masz IMHO lepszej pozycji niż przy braku zapisu.
    Jeśli "dostawca" ci towaru NIE WYDA - to owszem, możesz dochodzić
    dochowania umowy itp ale przed sądem.
    Polski K.C. ma taki ciekawy zapis:
    ++++
    Art. 342. Nie wolno naruszać samowolnie posiadania, chociażby
    posiadacz był w złej wierze.
    ----

    Z faktu że ty "powinieneś być" w myśl umowy właścicielem owego towaru
    jeszcze nic nie wynika: dopóki towar nie został wydany posiadacz
    jest chroniony i "w razie gdyby" to policja ma obowiązek chronić
    jego posiadanie (!), zaś ty... możesz dochodzić prawa przed sądem.
    Oczywiście wygrasz.
    Ale nie jest tak że "zaraz" po dojściu towarów do dostawcy możesz
    iść i je *skutecznie* wyszarpać :[

    Najszybszą chyba (i względnie najskuteczniejszą) metodą powinno
    być podane przez rpiroga zabezpieczenie wekslem. Tylko z weklami
    trzeba uważać - każde słowo ma znaczenie !

    BTW: możesz pisać POD cytatami ?
    Bo tak to komentarze do cytatów się rozłażą, a mam taki:

    >+ Użytkownik "rpirog" <p...@p...onet.pl> napisał
    [...]
    >+ > > czy można określic w umowie przeznaczenie zaliczki - np. wyłacznie na
    >+ > > sfinansowanie dostaw wymienionych materiałów
    [...]
    >+ > Można. Mamy zasadę swobody umów w k.c.

    Dopóki nie wnikamy w skuteczność egzekucji (i czas !) owej umowy
    *w razie wystąpienia "złej wiary"* to rzeczywiście przeszkód nie ma :)

    [...]
> [...]
    >+ > strony ustalą np. powierzenie materiałów do wykonania dzieła/robót

    Hm...
    Nie pomyliłeś przeniesieania własności od przeniesienia posiadania ?
    Przeniesienie posiadania tu nastąpi IMHO dopiero po *wydaniu*
    towaru, w tym układzie "gotowego wyrobu" !
    Posiadacz to jest ten co "faktycznie włada". Załóżmy że chce zniszczyć:
    kto jest w stanie FAKTYCZNIE zniszczyć ów materiał: formalny posiadacz
    który na teren budowy nawet sam wejść nie może czy "wykonawca" ?
    Dla porządku: prawnikiem nie jestem. Ale nie spodobał mi się tak
    przedstawiony pogląd :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-03-13 11:17:08
    Od: "rpirog" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news"
> [...]
    > który na teren budowy nawet sam wejść nie może czy "wykonawca" ?
    > Dla porządku: prawnikiem nie jestem. Ale nie spodobał mi się tak

    Jak napisałem w poście - przeniesienie własności rzeczy oznaczonych co do
    gatunku - czyli takich, których jest więcej w przyrodzie - wymaga zarówno
    zobowiązania do przeniesienia własności (np. umowy sprzedaży) jak i
    przeniesienia posiadania (czyli zazwyczaj wydania rzeczy). Ale nasz kodeks
    cywilny przewiduje oprócz wydania rzeczy art. 348 k.c. także inne przypadki
    przeniesienia posiadania - które oczywiście wpłyną na przeniesienie
    własności. Zresztą sam moment przeniesienia posiadania - nie musi być znowu
    aż tak formalny - typu protokół odbioru - czy dowody magazynowe. W tym
    wypadku aż nadto , gdyby wykonawca - zawiadomił telefonicznie Zleceniodawcę,
    że materiał - przyszedł - a ten drugi rzekł - "to róbcie". I już mamy skutki
    z art. 349 k.c. czyli wejście w posiadanie samoistne -i przekazanie
    posiadania - posiadaczowi zależnemu - czyli wykonawcy.
    Ze względów dowodowych - jeżeli wartość umowy dzieła - przekracza kwotę 2.
    tys. zł - taką klauzulę zamieściłbym w umowie, nawet jeśli nie będzie -
    zawarowana zabezpieczeniami - to w końcu kupienie za zaliczkę innych
    materiałów - to jeszcze mamy kodeks karny - i znajdzie się coś odpowiedniego
    (kradzież, oszustwo, wyłudzenie itd.)

    R.