  • 1. Data: 2006-01-17 20:08:28
    Temat: prawa osoby współpracującej (DG)
    Od: olga <b...@p...pl>

    1. Czy ja będąc osobą współpracującą (działalność gospodarcza jest na
    męża) mogę wybierać czy chciałabym dostwać umowy o dzieło, czy też
    wybrać wystawianie rachunków przez firmę męża, na usługi (wpisane
    numerem pkd w ramach owej działalności gospodarczej) wykonywane dla firm
    zewnetrznych?
    2. Ile wynosi obecnie składka ZUS jaką płaci przedsiębiorca za osobę
    współpracującą (DG)

    3. Czy mąż mając DG może wybrać sobie, czy chce wystawić rachunek czy
    dostać umowę o dzieło?

  • 2. Data: 2006-01-17 22:57:30
    Temat: Re: prawa osoby współpracującej (DG)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Jan 2006, olga wrote:

> [...]
    > współpracującą (DG)
    >
    > 3. Czy mąż mając DG może wybrać sobie, czy chce wystawić rachunek czy dostać

    Wrrr.... :>
    Rozumiem że (zgodnie ze zwyczajami) wątku:
    Działalność gospodarcza a umowa o dzieło
    ...NIE czytałaś ? ;)

    A na "2" - "tak jak prowadzący DG".
    Z tym że *zdaje mi się* nie przysługuje "ulga".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-01-18 05:58:30
    Od: olga <b...@p...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > ...NIE czytałaś ? ;)
    >
    > A na "2" - "tak jak prowadzący DG".
    > Z tym że *zdaje mi się* nie przysługuje "ulga".

    Tutaj dotarłam "przez przypadek"- jestem pod ścianą. Nie znam sposobów
    przeszukiwania. Do dzisiaj muszę zdecydowac co robić. Dostaje sprzeczne
    odpowiedzi przede wszystkim na 1 pytanie a od poprawnej zależy to czy
    firmę założe na siebie czy nadal na męza, Bardzo Cię proszę o pomoc

  • 4. Data: 2006-01-18 11:04:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jan 2006, olga wrote:

    > Tutaj dotarłam "przez przypadek"- jestem pod ścianą. Nie znam sposobów
    > przeszukiwania.

    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group%3A*.
    podatki&num=100&hl=pl
    ...i wypełnić tabelkę.
    Konkretny wątek:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/39552f171b49cc05/05240c9dca8185c
    7
    ...i podobny starszy (uwaga, były inne przepisy!)
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_frm/thread/d5b79d38fd555384/d0451ddf39a46f7d

    > Do dzisiaj muszę zdecydowac co robić. Dostaje sprzeczne
    > odpowiedzi przede wszystkim na 1 pytanie

    ...bo pewnie stan jest taki iż interpretacji jest mało i brak pewności
    że można tak robić. A nuż jest gdzieś jakaś pułapka...
    Dawniej był zapis że "czynności świadczone m.in. dla ludności" (lub jakoś
    tak) stanowią DG, co w sposób jasny określało że jak coś jest taką
    "czynnością zaliczoną do DG" to nie może być uznane za umowę osobistą.
    Ale zapis miał wadę: stawiał pytanie czy ktoś mimo że działa pod
    firmą DG ale NIE "świadczy dla ludności" przypadkiem nie świadczy
    umów wykonywanych osobiście (sam pilnowałem żeby przynajmniej na
    drobne kwoty "świadczyć dla ludności" :>).
    No to zapis zmieniono.

    I teraz jest jawne wyłączenie:
    +++
    6) pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność
    zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną
    we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane
    przychody
    [BACZNOŚĆ!]
    nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych
    w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,
    [SPOCZNIJ :)!]
    ---

    Wynikałoby z tego że jeśli ktoś zawrze umowę która *spełnia* wymogi
    osobistej umowy o dzieło lub zlecenia i nie zawrze jej pod firmą
    DG - to taki przychód do DG się zaliczał nie będzie.
    Ale potrzebny jest mądry który będzie w stanie odpowiedzieć czy
    wśród kilku tysięcy artykułów Kodeksu Cywilnego, Ordynacji, samej
    ustawy o PDoOF i podobnych przepisów nie ma jakiejś pułapki,
    która mogłaby jako przepis szczegółowy uchylić to co wyżej napisano.

    Na zdrowy rozum *wydaje się* że nie ma - bo nowelizacja jest w miarę
    "młoda" (coś trzy lata) i jest w ustawie, więc z zasad "przepis większej
    wagi ma pierwszeństwo przed przepisem mniejszej wagi" rozporządzenia
    ministrów go uchylić nie mogą zaś "przy przepisach tego samego rzędu
    przepis nowszy uchyla przepis starszy" daje szansę że nowych (nowszych
    niż ta nowelizacja) pułapek nie ma.

    Niemniej...
    Jest tak, że pewnie z 80% urzędników ma zakodowane w ROM ;) "stare
    przepisy". I w razie jak się ktoś przyczepi to podatnik będzie
    musiał się bronić mimo że ma rację.
    Nie wiem czy są jakieś interpretacje na ten temat.
    Jeszcze lepiej by było jakby był wyrok NSA na rzecz podatnika
    w takiej sprawie: taki argument działa IMHO skuteczniej niż
    samodzielna argumentacja :]
    Jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie" :)

    > Bardzo Cię proszę o pomoc

    Nie mam możliwości udzielenia ci pomocy :) - jestem tylko takim
    samym szarym podatnikiem jak ty.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)