  • 1. Data: 2006-01-17 21:33:37
    Temat: Rejestracja DG, termin zgłoszenia US i ZUS
    Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>

    Witam!

    W EDG podałem termin rozpoczęcia działalności na 1.02.2006,
    zaświadczenie dostałem 11.01. (wniosek składałem 4.01). Mam już regon i
    pieczątkę czekam na dokumenty z mBanku odnośnie numeru konta etc.

    W związku z czym mam pytanie jaki jest termin złożenia druku
    aktualizującego NIP-1 (oraz VAT-R VAT-R/UE, oświadczenia o wyborze
    formy opodatkowania i rezygnacji ze zwolnienia VAT) ?
    Czy koniecznie 7 dni od 11.01 czyli jutro ? Czy też mogę poczekać
    (bezkarnie ;) 2-3 dni na numer konta.
    Czy też złożyć NIP-1, a najwyżej za tydzień złożyć drugi raz
    aktualizację.
    Kolejna sprawa ZUS, czy dobrze myślę, że ZUA i ZFA składam 7 dni
    od daty rozpoczęcia podanej w NIP-1 czyli 7 dni od 1.02 ?

    do takich wniosków doszedłem z lektury ABC Small Biznesu niestety mam
    stare wydanie z 2002 (a mogło się coś zmienić w tym zakresie), a nowe
    się ukarze dopiero 1 lutego więc w sumie nim do mnie dojdzie to juz
    będzie po terminach ;)

    Mam nadzieje, że mimo bardzo trywialnego pytania, znajdzie się osoba
    życzliwa i odpowie mi na pytanie :)

    Szukałem w kilku serwisach o zakładaniu firmy ale nie jest to
    precyzyjnie okreslone.

    Pozdrawiam Adam.

  • 2. Data: 2006-01-17 21:50:13
    Temat: Re: Rejestracja DG, termin zgłoszenia US i ZUS
    Od: t <t...@o...pl>

> [...]
    > Kolejna sprawa ZUS, czy dobrze myślę, że ZUA i ZFA składam 7 dni
    > od daty rozpoczęcia podanej w NIP-1 czyli 7 dni od 1.02 ?

    Z doswiadczen kilku osob data na wpisie do EDG to tylko najwczesniejsza
    mozliwa data rozpoczecia DG. Mozesz nawet latami tego nie zglaszac dalej
    - vide minister Dorn :) Wazne zeby na zgloszeniu do US i ZUS podac ta
    sama date.

  • 3. Data: 2006-01-18 06:08:26
    Od: Wojciech Gdela <e...@p...onet.pl>

    Witam,

> [...]
    > mozliwa data rozpoczecia DG. Mozesz nawet latami tego nie zglaszac dalej
    > - vide minister Dorn :) Wazne zeby na zgloszeniu do US i ZUS podac ta

    Nie wiem jak to dokladnie jest w przepisach, ale w praktyce u mnie
    wygladalo to tak:

    Ja mam w EDG date 01.12.2005, w papierach do ZUS mam ta sama date, a
    zlozylem je pod koniec grudnia. Pani sie pytala czemu tak pozno, powiedziala
    ze za to grozi mandat, aczkolwiek raczej mi to odpuszcza.

    Do US papiery skladalem w styczniu i date rozpoczecia na nich mam
    styczniowa - pani powiedziala, ze to nieistotne ze w EDG jest inna data.
    Istotne jest ze w momencie skladania NIP-1 i VAT-R date rozpoczecia
    trzeba wpisac o jeden dzien pozniej niz sie te papiery sklada. I dopiero
    od tego dnia pozniej mozna wystawiac faktury VAT.

    W rezultacie zaplacilem ZUS za grudzien, a pierwsze deklaracje do US
    skladam za styczen i dopiero w styczniu moge wykonywac swoja dzialalnosc.

    --
    Pozdrawiam,
    Wojciech Gdela.

  • 4. Data: 2006-01-18 11:13:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jan 2006, Wojciech Gdela wrote:

> [...]
    > zlozylem je pod koniec grudnia. Pani sie pytala czemu tak pozno, powiedziala
    > ze za to grozi mandat, aczkolwiek raczej mi to odpuszcza.

    Bo kiksem było wpisanie dany *zamierzonego* rozpoczęcia DG w miejscu
    gdzie podaje się datę rozpoczęcia DG, IMO.
    Do EDG podaje się datę zamierzonego rozpoczęcia - przecież podaje się
    ją *przed* rozpoczęciem.
    Do US i ZUS podaje się datę rozpoczęcia DG, jest na to coś 7 dni
    *od rozpoczęcia*! *UWAGA*: to nie dotyczy przepisów o "wyborach",
    które miewają regulacje szczegółowe!
    Przykładowo dla VAT jest istotne aby informację o wyborze złożyć
    *przed* 1. czynnością opodatkowaną! (to co piszesz dalej).
    Ale już informację o założeniu KPiR albo o wyborze ryczałtu można
    składać "po"... Niemniej to nie są oświadczenia o prowadzeniu DG.

    > Do US papiery skladalem w styczniu i date rozpoczecia na nich mam styczniowa
    > - pani powiedziala, ze to nieistotne ze w EDG jest inna data.

    IMO pani zdecydowanie dobrze powiedziała.
    Co moim zdaniem masz zdecydowanie źle - to różne dany rozpoczęcia
    zgłoszone w US i ZUS. Przecież do US i ZUS zgłasza się *to samo
    zdarzenia* - datę faktycznego rozpoczęcia DG.
    Wniosek: jak kiedyś komuś będzie pasowało żeby podważyć konkretną
    datę rozpoczęcia DG to się spyta które oświadczenie było fałszywe...
    i może powiedzieć że on uważa że prawdziwe było właśnie to drugie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)