  • 1. Data: 2007-11-20 08:23:17
    Temat: preferencyjne skladki ZUS
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Pytanie lekko podchwytliwe -- czy wspolnikom spolki jawnej przysluguja
    preferencyjne skladki ZUS?

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@c...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ8JIV *

  • 2. Data: 2007-11-20 08:30:09
    Temat: Re: preferencyjne skladki ZUS
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 20-11-2007 o 09:23:17 Przemyslaw Frasunek
    <v...@f...lublin.pl> napisał(a):

    > Pytanie lekko podchwytliwe -- czy wspolnikom spolki jawnej przysluguja
    > preferencyjne skladki ZUS?

    Co w nim jest podchwytliwego(pytam poważnie)?
    IIRC dla ubezpieczeń społecznych wspólnik spółki jawnej to zwykły działacz
    gospodarczy.

  • 3. Data: 2007-11-20 08:36:21
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 20.11.2007 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał/a:
    > Co w nim jest podchwytliwego(pytam poważnie)?
    > IIRC dla ubezpieczeń społecznych wspólnik spółki jawnej to zwykły działacz
    > gospodarczy.

    Przez 2 lata tez tak myslalem. Niestety, dzisiaj bylem w ZUSie
    i "pani z okienka" byla zdumiona tym, ze osmielilem sie przez 2 lata
    placic preferencyjna skladke ZUS. Pokazala mi zarzadzenie Prezesa ZUS,
    z ktorego wynika, ze wspolnicy spolek jawnych nie sa objeci preferencyjna
    skladka ZUS. W zwiazku z tym, stwierdzila, ze bede musial doplacic wszystkie
    brakujace skladki + odsetki ustawowe.

    Tyle, ze ja nie widze podstawy prawnej wspomnianego zarzadzenia. W ustawie
    o s.u.s., art. 18a mowi o tym, ze do preferencyjnych skladek ZUS maja prawo
    osoby, o ktorych mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, czyli:

    "osoby prowadzace pozarolnicza dzialalnosc gospodarcza na przedstawie
    przepisow o dzialalnosci gospodarczej lub innych przepisow szczegolnych".

    Moim zdaniem, spolka jawna zdecydowanie wyczerpuje powyzsza definicje.

  • 4. Data: 2007-11-20 09:02:17
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 20-11-2007 o 09:36:21 Przemyslaw Frasunek
    <v...@f...lublin.pl> napisał(a):

> [...]
    > przepisow o dzialalnosci gospodarczej lub innych przepisow szczegolnych".
    >
    > Moim zdaniem, spolka jawna zdecydowanie wyczerpuje powyzsza definicje.

    Ale patrz:

    Art. 8
    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie
    przepisów
    o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych;
    2) twórcę i artystę;
    3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
    a) w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od
    niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    b) z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w
    rozumieniu
    przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych;
    4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz
    wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

    Sp.J jest wymieniona w pkt 4. Znaczy się że nie wchodzi w zakres pkt 1..
    Wychodzi mi na to, że o mały włos sam bym się na to nadział.. Chociaż to
    żadne pocieszenie

  • 5. Data: 2007-11-20 09:05:44
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 20.11.2007 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał/a:
    > Sp.J jest wymieniona w pkt 4. Znaczy się że nie wchodzi w zakres pkt 1..

    Racja...

    > Wychodzi mi na to, że o mały włos sam bym się na to nadział.. Chociaż to
    > żadne pocieszenie

    No to musze zaczac zbierac pieniadze na skladki...

  • 6. Data: 2007-11-20 12:24:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Przemyslaw,

    Tuesday, November 20, 2007, 9:36:21 AM, you wrote:

    > Przez 2 lata tez tak myslalem. Niestety, dzisiaj bylem w ZUSie
    > i "pani z okienka" byla zdumiona tym, ze osmielilem sie przez 2 lata
    > placic preferencyjna skladke ZUS. Pokazala mi zarzadzenie Prezesa ZUS,

    Prawo powielaczowe jak zwykle w ZUSie rządzi.

> [...]
    > "osoby prowadzace pozarolnicza dzialalnosc gospodarcza na przedstawie
    > przepisow o dzialalnosci gospodarczej lub innych przepisow szczegolnych".

    Ale prezes ZUS dla biurwy jest ważniejszy niż ustawa.

    > Moim zdaniem, spolka jawna zdecydowanie wyczerpuje powyzsza definicje.

    Zapewne masz rację. Ale co z tego - będziesz musiał o swoje powalczyć.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl