  • 1. Data: 2004-07-06 11:59:55
    Temat: prowadzenie ewid. podatkowej
    Od: "Gosia" <g...@w...pl>

    Czy na umowe zlecenie moge prowadzic ksiege przychodow i rozchodow oraz
    rozliczac firme w sprawach podatkowych z Urzedem Skarbowym (zeznania i
    deklaracje VAT, PIT )...i ZUSem ? czy aby moc wykonywac te czynnosci na
    rzecz podatnika musze miec jakies uprawnienia, zdane egzaminy?

  • 2. Data: 2004-07-06 12:00:46
    Temat: Re: prowadzenie ewid. podatkowej
    Od: /sl <w...@W...pl>

    Dnia 7/6/2004 1:59 PM, Użytkownik Gosia napisał:

> [...]
    > deklaracje VAT, PIT )...i ZUSem ? czy aby moc wykonywac te czynnosci na
    > rzecz podatnika musze miec jakies uprawnienia, zdane egzaminy?

    Tak

    --
    "W nagości, a zwłaszcza w dwu nagościach tkwi niebezpieczeństwo." (Emil
    Zegadłowicz)

  • 3. Data: 2004-07-06 12:22:53
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik /sl napisał:

    > Tak

    Na które konkretnie pytanie odpowiadasz?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-07-06 14:00:57
    Od: /sl <w...@W...pl>

    Dnia 7/6/2004 2:22 PM, Użytkownik Maddy napisał:

    > Na które konkretnie pytanie odpowiadasz?

    Na oba

  • 5. Data: 2004-07-06 14:40:35
    Od: "Andzia" <a...@w...pl>

    | Na oba

    Hmm... czyli robię to nielegalnie? ;)
    A może legalnie, jeśli jestem w tej firmie zatrudniona?

    --
    Pozdrawiam,
    Andzia

  • 6. Data: 2004-07-06 22:53:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jul 2004, Andzia wrote:

> [...]
    >+
    >+ Hmm... czyli robię to nielegalnie? ;)
    >+ A może legalnie, jeśli jestem w tej firmie zatrudniona?

    Akurat w sprawie *samodzielnego* prowadzenia ksiąg zdaje się
    występuje *duża* różnica. Przypomnę iż *pracownik* nie jest
    samodzielny, jak to SN wielokroć podkreślal: jednym z głównych
    wyznaczników umowy o pracę jest podległość służbowa albo
    inaczej ujmując "wykonywanie pod nadzorem".
    O ile dobrze pamiętam wnioski to w ramach umowy *o pracę* księgi
    można prowadzić po skończeniu np. przedszkola[1]... ale *samodzielnie*
    (np. w ramach zlecenia), bez uprawnień ??
    Zdaje się 50 000 zł kary, tak ?
    [1] łba nadstawia ten kto zatrudnił !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-07-07 05:52:52
    Od: "Andzia" <a...@w...pl>

> [...]
    | można prowadzić po skończeniu np. przedszkola[1]... ale *samodzielnie*
    | (np. w ramach zlecenia), bez uprawnień ??

    Może troszkę OT...
    Czy w takim razie będąc zatrudnioną u osoby fizycznej prowadzącej
    działalność mam prawo podpisać jakikolwiek dokument, który stworzyłam? Nie
    mówię o PIT-ach, bo panie w US powiedziały mi, że musiałabym mieć jakieś
    upoważnienie potwierdzone notarialnie... ale np. świadectwo pracy.

    --
    Pozdrawiam,
    Andzia

  • 8. Data: 2004-07-07 06:49:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jul 2004, Andzia wrote:
    [...]
> [...]
    >+ | Akurat w sprawie *samodzielnego* prowadzenia ksiąg zdaje się
    >+ | występuje *duża* różnica. Przypomnę iż *pracownik* nie jest
    [...]
> [...]
    >+ mówię o PIT-ach, bo panie w US powiedziały mi, że musiałabym mieć jakieś

    Tak. Pełnomocnictwo wg mojej wiedzy (ściśle rzecz biorąc i czepiając
    się nazewnictwa oczywiście :)). Zdaje się że przepisy szczegółowe
    wymagają jeszcze powiadomienia US o osobach upoważnionych do niektórych
    czynności (znaczy: można powierzyć dowolnej osobie ale trzeba podać
    jej dane do US).

    >+ potwierdzone notarialnie...

    ...y ? A podstawę prawną można prosić ?
    Skoro Ordynacja stanowi:
    "Art. 136. Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter
    czynności wymaga jej osobistego działania" - no to "wymaganie osobistego
    działania" musi być podparte przepisem: poproszę, to się doszkolę (z nuż
    się przyda... :))

    >+ ale np. świadectwo pracy.

    IMHO z takim samym zastrzeżeniem jak wyżej: przecież *ty* pracodawcą
    nie jesteś, więc albo masz pełnomocnictwo do przyjmowania i zwalniania
    pracowników (ale to raczej samodzielny kierownik np. działu :)) albo
    co najmniej upoważnienie do podpisywania "w imieniu"... nie wiem czy
    może być ustne... (dla celów dowodowych IMHO nie - bo może być problem
    w razie "ścięcia" się pracownika i pracodawcy czy "papier" w ogóle
    jest ważny !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-07-08 22:52:26
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia śro 7. lipca 2004 08:49 opublikowane na
    pl.soc.prawo.podatki podpisane Gotfryd Smolik news:

    > IMHO z takim samym zastrzeżeniem jak wyżej: przecież *ty* pracodawcą
    > nie jesteś,

    Moment, ale jest pracownikiem, np. kadrową. Przecież właściciel może nawet
    nie zaglądać do przedsiębiorstwa i np. siedzieć sobie na Wyspach
    Kanaryjskich.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 10. Data: 2004-07-09 17:11:48
    Od: Andrzej<a...@p...pl>

    Reasumując- jest tak /jak na razie-niestety /,że księgowością w danej
    firmie czy w danych firmach można się zajmować bez uprawnień MF
    tylko będąc zatrudnionym na umowę o pracę.
    Natomiast prowadzenie księgowości/ jakiejkolwiek/ na umowę-zlecenie
    lub w ramach własnej DG można tylko posiadając uprawnienia MF.
    Uprawnień nie potrzeba tylko do prowadzenia na umowę-zlecenie czy w
    ramach DG spraw kadrowych i rozliczeń z ZUS-em.

    -> http://usenet.pomocprawna.info