eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiprzepychanki z operatorem - podstawa naliczenia kary umownej › przepychanki z operatorem - podstawa naliczenia kary umownej
    From: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: przepychanki z operatorem - podstawa naliczenia kary umownej
    Date: Wed, 30 Jun 2010 22:58:21 +0200

    Witam,
    Pojawiam się tu ponownie z tym tematem - sprawę niedawno poruszałem
    (Gotfryd mnie ukierunkował i myślałem że przeforsuję swoją wersję, ale
    nic z tego), w sprawie sposobu naliczenia kary umownej, a sprawa wygląda
    tak:

    W zawartej umowie mam takie zapisy:

    XX zobowiązany jest do zapłaty kar umownych w następujących przypadkach:
    - niedotrzymania przez XX terminu przekazania usługi do eksploatacji w
    wysokości x% opłaty instalacyjnej za każdy dzień zwłoki

    oraz

    Opłaty określone w cenniku są opłatami netto. Do opłat tych będzie
    doliczany należny podatek VAT

    Jednocześnie Art. 536 KC stanowi iż "Cenę można określić przez wskazanie
    podstaw do jej ustalenia" toteż wydawało mi się że "cennik" do umowy
    wskazuje jedynie podstawę do naliczenia opłaty końcowej. Gotfryd
    udzielił mi powyższej wskazówki, którą w swojej reklamacji przytoczyłem
    operatorowi, twierdząc iż procentowo naliczana kara umowna powinna
    uwzględniać podstawę jako opłatę końcową brutto a nie netto.
    Operator rzecz jasna zakwestionował to argumentując (trochę niecelnie)
    że kary umowne nie są objęte podatkiem VAT - i słusznie, tyle że tu nie
    chodzi o oVATowanie kary umownej a oVATowanie podstawy do jej naliczenia.

    Czy ktoś może mi podrzucić jakiś pomysł, jak pokierować dalej tą sprawę?
    Czy jest jakieś orzecznictwo w takiej lub podobnej sprawie ?
    Z góry dziękuję za info, pozdr.

    P/S przypominam, że nie chodzi tu o odszkodowanie (dla którego
    faktycznie nie ma podstaw do naliczenia VAT, tylko o kare umowną)