  • 1. Data: 2006-10-18 07:54:24
    Temat: renta i DG kontra ZUS
    Od: "kesser" <d...@g...com>

    Witam
    Pytanie kieruje glównie do rencistów prowadzacych DG. ZUS chce aby
    co roku skladac oswiadczenie o uzyskiwanym przychodzie. Jesli
    przekracza sie pewien próg to zmniejszaja lub zabieraja
    swiadczenie. Ale chyba jest tu jakis absurd poniewaz przychód nijak
    sie ma do dochodu. Mozna miec przychód 100 000 ale dochód 1 grosz.
    Przeciez firma ponosi koszty itd. Czy ktos skladal takie
    oswiadczenie z przychodami przekraczajacymi próg tj chyba okolo
    1500 pln/m-c? Czy dzialo sie cos ze swiadczeniem w zwiazku z tym?

  • 2. Data: 2006-10-18 08:44:14
    Temat: Re: renta i DG kontra ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Oct 2006, kesser wrote:

> [...]
    > swiadczenie. Ale chyba jest tu jakis absurd poniewaz przychód nijak
    > sie ma do dochodu. Mozna miec przychód 100 000 ale dochód 1 grosz.

    A nie jest tak, że *TEN* przychód o który pytasz, to przychód
    "stanowiący podstawę opłacania składek społecznych"?

    I dla DG wynoszący skądinąd jakoś tak "nie mniej niż 60% średniego
    wynagrodzenia liczonego przez kogoś tam i ogłaszanego..."?
    Czyli *dowolnie deklarowanego*, acz nie mniej niż tu:
    http://www.zus.pl/ubezpie/podstawa.htm

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-10-18 08:50:15
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 18 paź o godzinie 09:54, na pl.soc.prawo.podatki, kesser napisał(a):

> [...]
    > oswiadczenie z przychodami przekraczajacymi próg tj chyba okolo
    > 1500 pln/m-c? Czy dzialo sie cos ze swiadczeniem w zwiazku z tym?

    Cytat za Message-ID: <13x98euwvcvjc.ewrw0ynaiwg9$.dlg@40tude.net>

    Dział VIII
    Zasady ustalania świadczeń

    Rozdział 2
    Zawieszenie lub zmniejszenie świadczeń

    Art. 103
    1. Prawo do emerytur i rent ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają
    zmniejszeniu na zasadach określonych w art. 104-106.

    2.Przepisu ust. 1 nie stosuje się emerytów, którzy ukończyli 60 lat
    /kobiety/ lub 65 lat /mężczyźni/, z zastrzeżeniem ust. 2a. Prawo do
    emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego
    przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego
    rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał ja
    bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji
    organu rentowego.

    3. Prawo do emerytury lub renty może ulec zawieszeniu również na wniosek
    emeryta lub rencisty.

    4. W przypadku zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 przez jedną z
    osób uprawnionych do renty rodzinnej, zawieszeniu ulega część renty tej
    osoby. Wysokość części renty przysługujących pozostałym członkom rodziny
    nie ulegają zmianie.

    Art. 104
    1. Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te
    ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz a art. 105,
    w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi
    ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby
    wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

    1a. Dla emerytów i rencistów prowadzących pozarolniczą działalność za
    przychód, o którym mowa w ust. 1 przyjmuje się przychód stanowiący podstawę
    wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu przepisów o
    systemie ubezpieczeń społecznych.

    Ten ostatni punkt przeczytaj dokładnie.
    Oznacza on, że emeryci i renciści którzy podstawę do odprowadzania składek
    na FUS stosują 'ustawową' - podawana jako minimalną - mimo osiągania
    KOLOSALNYCH PRZYCHODÓW - nie będą mieli nawet zmniejszonych emerytur czy
    tez rent.

    Koniec cytatu.
    Powiem jeszcze że wkrótce (od stycznia 07) renciści będą musieli opłacać
    pełne składki, nie tylko zdrowotne, jak do tej pory. Dostali od czerwca
    prolongatę terminu opłacania tych składek.

    --
    Herbi
    18-10-2006 10:50:06