  • 1. Data: 2006-10-17 13:51:49
    Temat: Kwestia nieodpłatnego świadczenia
    Od: "Edyta" <e...@g...pl>

    Witam grupowiczów,
    mam małe pytanie w kwestii podatków. Przykładowo prowadzę serwis internetowy,
    który jest bazą danych pizzerii z terenu całego kraju. Moimi potencjalymi
    klientami są lokale gastronomiczne prowadzące pizzerie. Chciałabym namówić je
    do tego aby dopisali sie do mojej bazy. Z drugiej strony są internauci,
    których chciałabym przekonać do odwiedzania mojego serwisu. Zależy mi więc na
    tym aby baza danych pizzerii była jak najszersza i obejmowała teren całego
    kraju. Postanowiłam więc nie pobierać od pizzerii żadnych opłat (przynajmniej
    na razie) za dokonanie wpisu do mojej bazy. Moje pytanie jest takie: czy takie
    rozwiązanie jest zgodne z prawem podatkowym? Z tego co usłyszałam od znajomego
    to nie mogę świadczyć usług nieodpłatnie. Jeśli tak zrobię to złamię prawo i
    na pewno będę miała duże problemy i kary przy ewentualnej kontroli z urzędu
    skarbowego. Muszę zarządać za to chociaż przysłowiową złotówkę. Czy tak
    faktycznie jest?
    Zakładam, że tak jest. Czy jednak gdybym wykazała, że co prawda firmy dopisują
    się do mojej bazy za darmo ale dzięki temu mój serwis jest często odwiedzany
    przez internautów a dzięki temu ja osiągam przychody z reklam umieszczanych w
    serwisie to zmieniłoby to postać rzeczy? Czy takie postawienie sprawy da mi
    możliwość umieszczania danych firm za darmo? Jeśli nie to czy jest jakiś inny
    sposób rzeby zrobić to legalnie?
    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2006-10-17 14:28:43
    Temat: Re: Kwestia nieodpłatnego świadczenia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Oct 2006, Edyta wrote:

    > Witam grupowiczów,
    > mam małe pytanie w kwestii podatków.

    Witam i z góry wyjaśniam:
    1. nie jestem doradca
    2. poniżej są wolne wnioski z dyskusji oraz orzeczeń NSA - m.in.
    kiedyś US jednego z podatników chciał obłożyć VATem od freeware,
    dzięki czemu zostało wyjaśnione pojęcie "wartości rynkowej" :)
    (że nie stosuje się pojęcia "czegoś podobnego do").

> [...]
    > skarbowego. Muszę zarządać za to chociaż przysłowiową złotówkę. Czy tak

    Ja widzę dwie OSOBNE sprawy.
    Jedna - to rozliczanie owego serwisu.
    Drugie - to przychód.
    Będą koszty, jeśli te koszty nie będą poniesione "w celu uzyskania
    przychodu" to nie ma podstaw uznania ich za kosztu podatkowe.
    Z zastrzeżeniami niżej i jeszcze niżej :)
    JEDNAK... jeśli przewiduje się że *w przyszłości* będą z tego
    opodatkowane pieniądze, to punkt widzenia się zmienia.
    Zupełnie inna sprawa, czy punkt siedzenia ujmie koszty jako koszty
    "ogólne" czy jako inwestycję - bo jak mniemam >3500 zł może się
    nazbierać, a to by pod "inwestycję" podpadło.
    Również jeśli byłyby z owego serwisu INNE przychody, to IMO nie
    byłoby tak źle ;)
    Przychody z reklam? - byleby były.
    Ba, patrz niżej - *własna* reklama.

> [...]
    > serwisie to zmieniłoby to postać rzeczy? Czy takie postawienie sprawy da mi
    > możliwość umieszczania danych firm za darmo?

    Jak sądzę problemem jest "wartość rynkowa" takiej usługi (wpisania do
    bazy). W myśl wniosków z procesu o freeware, wychodzi że jeśli KAŻDY kto
    spełnia dane warunki może TAK SAMO ZA DARMO skorzystać, to wartość
    usługi wynosi właśnie zero :)
    I taka byłaby "wartość do opodatkowania" :)
    Ba, IMO z faktu promowania własnej DG (wśród wpisujących się) można
    wyciągać wniosek że witryna służy promocji - a jako że jest publicznie
    dostępna, wydatki byłyby nielimitowane.

    Kto przeciw??

    pzdr, Gotfryd