  • 1. Data: 2009-04-16 23:25:33
    Temat: rozliczanie składek ZUS
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Witam

    1os.DG,KPiR,VAT+UE,

    - Czy ktoś mógł by mi łopatologicznie wytłumaczyć kiedy bardziej się opłaca
    zaliczać składkę społeczną do KUP (czyli do KPiR) a kiedy traktować jako
    odliczenie?
    Znalazłem tylko wzmiankę Gotfryda że: "można albo zaliczyć w koszty, albo
    potraktować jako odliczenie, co
    w 99% przypadków wychodzi na to samo - ale nie zawsze, np. przy stracie".

    - czy dobrze wyczytałem że teraz już nie trzeba składać miesięcznych
    deklaracji PIT (chyba to był PIT-5) a jedynie wpłacać zaliczki i tylko
    roczną deklarację? czy to obowiązuje również dla nowych DG?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2009-04-17 00:18:26
    Temat: Re: rozliczanie składek ZUS
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr" <h...@y...com> napisał w wiadomości

    > w 99% przypadków wychodzi na to samo - ale nie zawsze, np. przy stracie".

    Jesli dochod masz maly - zalozmy, ze zerowy, to rozliczajac skladki przy
    obliczaniu zaliczek a potem w rozlcizeniu rocznym "odliczajac" powodujesz -
    ze odliczasz od zera i wychodzi Ci takze zero podatku, w zwiazku z czym
    zaplacone skladki traca swa "korzysc" bezpowrotnie...
    Jesli natomiast wrzucasz w koszty, to w takiej sytuacji jak wyzej nie
    bedziesz miec zerowego dochodu tylko ujemny - a wiec strate, ktora mozesz
    sobie rozliczyc w latach nastepnych (naturalnie tylko od dochodow z DG). Tak
    wiec korzysc podatkowa zwiazana ze skladkami nie "zniknie " - tylko przetrwa
    na kolejne - byc moze "tluste" lata.

    Zupelnie odwrotnie moze byc wowczas, gdy oprocz mizernych dochodow (lub
    wrecz strat) z DG w roku podatkowym masz inne dochody w rozliczeniu rocznym
    (np. z umow o dzielo, zlecen, jakies "inne przychody", itp.) Wowczas moze
    oplacic sie potraktowac skladek jako odliczenia, gdyz odliczysz ja sobie
    wowczas od dochodu lacznego - a wiec od tych "intratniejszych" zrodel.
    Traktujac ja jako koszt "blokujesz" mozliwosc skompensowania zwiazanych z
    nimi kosztow dochodami z innych zrodel.
    Podobnych "casusow" pewnie wymyslic mozna jeszcze wiele.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-04-17 06:23:23
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "SDD" napisał w wiadomości

> [...]
    > Tak wiec korzysc podatkowa zwiazana ze skladkami nie "zniknie " - tylko
    > przetrwa na kolejne - byc moze "tluste" lata.

    Dziękuję pięknie za jasne wyjaśnienie.
    Jeszcze tylko zapytam czy formę tego rozliczenia muszę wybierać i gdzieś
    deklarować na początku roku?
    Chodzi mi o to czy można np. w chudych pierwszych miesiącach wrzucać w
    koszty a w tłustych odliczać od zaliczki i na koniec roku w rozliczeniu się
    to wyrówna? czy takie rzeczy to tylko w erze... :)

    Piotr

  • 4. Data: 2009-04-17 06:50:55
    Temat: Re: rozliczanie sk?adek ZUS
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-04-2009 o 08:23:23 Piotr <h...@y...com> napisał(a):

    > U?ytkownik "SDD" napisa? w wiadomo?ci

    > Dziekuje pieknie za jasne wyja?nienie.
    > Jeszcze tylko zapytam czy forme tego rozliczenia musze wybieraae i gdzie?
    > deklarowaae na pocz?tku roku?
    > Chodzi mi o to czy mo?na np. w chudych pierwszych miesi?cach wrzucaae w
    > koszty a w t?ustych odliczaae od zaliczki i na koniec roku w rozliczeniu sie
    > to wyrówna? czy takie rzeczy to tylko w erze... :)

    Możesz jedną składkę dać w koszty, drugą odliczyć od podstawy odpodatkowania,
    trzeciej nie uwzględniać itd - do wyboru do koloru.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-04-17 07:00:23
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 17 Apr 2009 02:18:26 +0200, SDD napisał(a):

    > Podobnych "casusow" pewnie wymyslic mozna jeszcze wiele.

    To ja podam jeden, o którym wielu zapomina :)

    Jeśli w następnym roku lub latach mamy zamiar płacić zaliczki na PIT
    metodą uproszczoną - czyli w równej wysokości przez cały rok, to należy
    składki wliczać w koszty, bo tylko wtedy wpływają one na obniżenie tych
    "równych" zaliczek.

  • 6. Data: 2009-04-17 07:11:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-04-2009 o 09:00:23 jureq <j...@x...to.z.adresu.xop.pl> napisał(a):

> [...]
    > metodą uproszczoną - czyli w równej wysokości przez cały rok, to należy
    > składki wliczać w koszty, bo tylko wtedy wpływają one na obniżenie tych

    To działa też wtedy jeśli w 2009 zapłacę zaległe składki np. z 2008r?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-04-17 07:30:06
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 17 Apr 2009 09:11:38 +0200, Tomek napisał(a):

    > To działa też wtedy jeśli w 2009 zapłacę zaległe składki np. z 2008r?

    Tak.

  • 8. Data: 2009-04-17 07:35:20
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 17 Apr 2009 07:00:23 +0000, jureq napisał(a):

> [...]
    > metodą uproszczoną - czyli w równej wysokości przez cały rok, to należy
    > składki wliczać w koszty, bo tylko wtedy wpływają one na obniżenie tych

    Drobna poprawka: bierze się dochód nie z roku poprzedniego a sprzed dwu
    lat. Czyli w roku 2010 będzie się ustalać zaliczki na podstawie dochodu z
    2008 r.