  • 1. Data: 2007-04-12 21:07:33
    Temat: rozliczenie PIT-a
    Od: janek <g...@o...pl>

    Witam!

    Strasznie zamotałem się z rozliczeniem mojego PIT-a... może ktoś z Was
    mi pomoże?

    W 2006 roku miałem dochody z umowy o pracę (pierwsze 2 miesiące roku),
    potem umowy zlecenia i umowy o dzieło - cały rok. Do tego prowadziłem
    DG opodatkowaną liniowo 19%, chociaż "prowadziłem to brzmi zbyt
    dumnie" - po prostu płaciłem składki ZUS i składałem puste deklaracje
    podatkowe - bardziej mi się to opłacało z różnych względów.

    Teraz przyszła pora na PIT-a i mam mętlik w głowie. Wiem że muszę
    złożyć dwa PIT-y. Sęk w tym, że nie wiem czy z części dochodu
    opodatkowanego wg skali (umowa o pracę, zlecenia i działo) mogę
    rozliczyć się z żoną oraz czy mogę skorzystać np. z ulgi na
    internet??? PIT z działalności męczy mnie jednym - czy wykazywać
    stratę w związku z poniesionymi składkami ZUS? Jak to zrobić żeby nikt
    się do mnie nie doczepił? Czy do PIT-u z działalności muszę dołączać
    kserokopię z ostatniej strony KPiR?

    Z góry dziękuję z podpowiedzi

    Pozdrawiam

    Jan

  • 2. Data: 2007-04-12 21:57:08
    Temat: Re: rozliczenie PIT-a
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Apr 2007, janek wrote:

> [...]
    > internet??? PIT z działalności męczy mnie jednym - czy wykazywać
    > stratę w związku z poniesionymi składkami ZUS?

    Dobrze się czujesz? ;)
    Jest Ci ta strata do szczęścia potrzebna czy jak?
    Przecież ZUS "społeczny" i "zdrowotny" można odliczyć od dowolnego
    z tych źródeł (lub odpowiednio - podatku z nich, dla składek
    zdrotownych), z których można go odliczać w ogóle!
    Jedynie jeśli są płacone składki na FP to muszą iść w stratę.

    > Jak to zrobić żeby nikt
    > się do mnie nie doczepił?

    Ustawę przeczytać :[ (zaraz oberwę, ale co poradzę!)

    > Sęk w tym, że nie wiem czy z części dochodu
    > opodatkowanego wg skali (umowa o pracę, zlecenia i działo) mogę
    > rozliczyć się z żoną

    Nie.
    Każdy kto PODLEGA pod ryczałt lub "liniowy" jest wykluczony
    z prawa wspólnego opodatkowania. A kto "wybrał" ten "podlega",
    nawet jak zarobił zero złotych.

    > oraz czy mogę skorzystać np. z ulgi na internet???

    Syntax error :>
    Dla ulgi na internet odpowiedź brzmi "tak", dla "np." brzmi
    "to zależy" - bo jak widzisz wyżej, każda ulga rządzi się
    swoimi prawami.

    > Czy do PIT-u z działalności muszę dołączać
    > kserokopię z ostatniej strony KPiR?

    To już kolejna taka sugestia na grupie.
    Kto i gdzie takich bzdur naopowiadał?
    Jak US będzie chciał obejrzeć, to wezwie na "postępowanie sprawdzające".

    pzdr, Gotfryd