  • 1. Data: 2002-04-19 04:58:40
    Temat: rozliczenie firmy - porada dla początkującego - amortyzacja
    Od: hubert depesz lubaczewski <h...@m...pl>

    hej
    założyłem firmę. (to jest tzw. mocne wejście).
    w zeszłym roku kupiłem na raty samochód. wiem, że istnieje coś takiego
    jak "amortyzacja" i, że mogę rzeczony samochód w rzeczoną amortyzację
    wrzucić.
    czy możecie mi wytłumaczyć na czym to polega, gdzie jaki papier muszę
    zanieść i co gdzie wpisywać?

    depesz

    --
    hubert depesz lubaczewski http://www.depesz.pl/
    ... vows are spoken to be broken ... [enjoy the silence]

  • 2. Data: 2002-04-19 10:57:48
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Apr 2002, hubert depesz lubaczewski wrote:

> [...]
    >+ wrzucić.
    >+ czy możecie mi wytłumaczyć na czym to polega, gdzie jaki papier muszę

    Daj się namówić na groups.google.com -> zaawansowane, dalej
    wpisz nazwę grupy gdzie trzeba :) i "amortyzacja amortyzacji
    amortyzacyjna" do poszukania. Zapewniam że coś znajdziesz ;)
    Acha - ogranicz zakres szukania na począterk roku 2001 do
    teraz (bo przepisy się zmieniają).
    To tu jest takie FAQ, że chyba nikomu nie będzie się chciało
    powtarzać 15243 raz :] !

    Acha, i obowiązkowy przeczytać:

    http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=p2

    *Wyjątkowo* możesz zacząć od rozdziału pt. "amortyzacja"... -;)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-04-19 13:09:37
    Od: hubert depesz lubaczewski <h...@m...pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> wrote:
    > Acha, i obowiązkowy przeczytać:

    eh. to jest to czego muszę uniknąć. prawniczy i legislacyjny bekot jest
    dla mnie całkowicie niezrozumiały. z równym zrozumieniem mogę się
    wpatrywać w chińskie ideogramy.
    potrzebuję jedynie porady jakiegoś praktyka - takie "HOWTO".

    depesz

    p.s. a na google oczywiście spojrzę.

  • 4. Data: 2002-04-19 13:16:19
    Od: hubert depesz lubaczewski <h...@m...pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> wrote:
    > Daj się namówić na groups.google.com -> zaawansowane, dalej

    dałem. przejrzałem pierwsze 50 trafień na hasło "amortyzacja samochodu".
    nic nie rozumiem. ludzie pisza coś o stawkach, wartości 10-20kpln.
    jestem prostym informatykiem. z jakichs pomowód nie mogę/nie chcę
    wynająć biura rachunkowego, tylko to zrozumieć, aby zrozumieć muszę
    wiedzieć:
    1. co to jest amortyzacja (definicja, oraz określenie "życiowe")
    2. co i jak i w jakiej kolejności mam załatwiać aby móc skorzystać z
    "amortyzacji" mając taki samochód jaki mam.

    niestety nie ma "mana" do przepisów - a w każdym razie ja nie znam
    takiego który nie byłby napisany czymś co dla mnie jest
    prawniczo-legislacyjnym bełkotem.

    depesz

  • 5. Data: 2002-04-19 13:29:11
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik "hubert depesz lubaczewski" <h...@m...pl> napisał w wiadomości

    > 1. co to jest amortyzacja (definicja, oraz określenie "życiowe")

    Rozliczenie w czasie kosztu zakupu srodka trwalego.
    Zamiast zaliczyc w koszty jeden raz cala kwote, robisz to co miesiac zgodnie
    ze stawkami amortyzacji.
    Reszta to juz praktycznie czysta matematyka.

    Karol

  • 6. Data: 2002-04-19 13:34:12
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    > 2. co i jak i w jakiej kolejności mam załatwiać aby móc skorzystać z
    > "amortyzacji" mając taki samochód jaki mam.

    Zalozyc ewidencje ST i zrobic w excelu jakas tabele amortyzacji.
    Potem co miesiac dane o amortyzacji z tabeli wrzucac w KPiR.
    Przy samochodzie osbowym (plus inne ze wzgledu na ladownosc) kosztem
    podatkowym jest tylko amortyzacja liczona od wartosci 20.000 EURO, stawka
    roczna amortyzacji 20%.
    Natomiast w kwestii ustalenia wartosci poczatkowej musi Ci pomoc ktos inny.

    Karol

  • 7. Data: 2002-04-19 13:38:25
    Od: Marcin Czernik <m...@p...fm>

    hubert depesz lubaczewski napisał:

> [...]
    > 2. co i jak i w jakiej kolejności mam załatwiać aby móc skorzystać z
    > "amortyzacji" mając taki samochód jaki mam.

    Czy wiesz co to jest koszt uzyskania przychodu?
    Książka Przychodów i Rozchodów?
    Zaliczki na podatek dochodowy?
    PIT 5?

    Pytam serio i nie złośliwie - po prostu trzeba ustaliś wspólny język.

    Pozdrawiam,
    --
    Marcin Czernik

  • 8. Data: 2002-04-19 20:05:15
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ dałem. przejrzałem pierwsze 50 trafień na hasło "amortyzacja samochodu".
    >+ nic nie rozumiem. ludzie pisza coś o stawkach, wartości 10-20kpln.

    No niestety - wybrałeś sobie najtrudniejszy możliwy przypadek :>
    (no, może dałoby się tylko *nieco* skomplikować, ale niewiele)
    Trudność polega na tym, że NIE CAŁY koszt samochodu podlega
    zaliczeniu w koszty - w związku z tym tylko CZĘŚĆ amortyzacji
    trzeba zaliczać. Cyrk na kólkach :], dosłownie.

> [...]
    >+ wiedzieć:
    >+ 1. co to jest amortyzacja (definicja, oraz określenie "życiowe")

    1. (konieczne): Środek Trwały; patent polegający na tym,
    żeby rzeczy drogie i długo używane musiały być kupowane
    *z zysku* - najpierw wykładasz gotówkę, później dopiero
    "odzyskujesz" podatek.
    2. Amortyzacja - mechanizm określający jak ww. patent
    jest rozliczany.

    Celem skomplikowania życia VAT nie podlega zasadom
    regulacji ww. patentu (rozlicza się go w momencie ZAKUPU,
    z zastrzeżeniem że komplikacja pt. "samochód rozlicza
    się nie cały" odbija się czkawką w VATcie - też "nie cały")

    Technologia:
    1. Ze swoich własnych pieniędzy kupujesz ŚT.
    2. Doprowadzasz go do stanu "kompletności i zdatności
    do użytku"
    3. Przejmujesz do użytkowania.

    Między 1 a 3 może upłynąć krótszy lub dłuższy czas,
    akurat w przypadku samochodu zazwyczaj jest to ten
    sam moment.

    W momencie "3":
    - bierzesz Ustawę i załącznik
    - patrzysz co to za kategoria ŚT - i na tej podstawie
    liczysz *ile* wartości ŚT wolno ci odliczyć
    w danym roku; niekiedy ustawa dopuszca "widełki"
    (zakres) odliczania.
    Te wartości MUSIAŁY się przewinąć we wzmiankowanych
    50 wątkach ! -:)

    Powyższe wartości wpisujesz do EŚT (skoro masz KPiR to
    *musisz* przecież mieć EŚT, nie ma siły ! Jak nie masz
    to naruszasz rozporządzenie ministra - więc masz).
    1/12 wartości "odliczenia rocznego" to jest rata
    amortyzacyjna.
    W przypadku samochodu (chciałeś - to masz) *stosowny
    ułamek* wartości samochodu zaliczasz "w koszty"; dla
    większości innych maszyn/urządzeń/... zalicza się
    zazwyczaj CAŁOŚĆ, ale "samochodziarzy" fiskus karze :]

    To co zaliczasz w koszty wpisujesz do kolumny KPiR pt.
    "inne koszty", podając jako dokument źródłowy pozycję EŚT !

    >+ 2. co i jak i w jakiej kolejności mam załatwiać aby móc skorzystać z
    >+ "amortyzacji" mając taki samochód jaki mam.

    Policzyć, wpisać (EŚT i VAT), policzyć, wpisać (KPiR).
    Wynik policzyć i wpisać (PIT-5) ;)
    Po roku policzyć i wpisać (EŚT) i da Capo al Fine, aż
    z obliczeń w EŚT wyjdzie zero lub wartość ujemna (sam chciałeś
    algorytmu :>)

    >+ niestety nie ma "mana" do przepisów - a w każdym razie ja nie znam
    >+ takiego który nie byłby napisany czymś co dla mnie jest
    >+ prawniczo-legislacyjnym bełkotem.

    Było zacząc od amortyzacji czegoś prostszego niż samochód :] !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-04-19 20:10:27
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Apr 2002, hubert depesz lubaczewski wrote:
    [...]
    >+ potrzebuję jedynie porady jakiegoś praktyka - takie "HOWTO".

    Wiesz, jeśli lamerowi w jakieś dziedzinie zaaplikujesz
    co bardziej złożony problem - to ZAWSZE tak się skonczy.
    Równie skutecznie można domagać się opisu edycji w vi
    zrozumiałego dla prawnika: "nie chcę man'a, poproszę
    praktycznie - jakąś ustawę albo rozporządzenie" ;>

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (nie prawnik, prędzej informatyk - wyobraźta sobie
    że vi nie używam; TECO, EDT i TPU to są edytory,
    a nie vi ;) - tak, na tym świecie są jeszcze
    jakieś systemy poza un*xami i Windows !)

  • 10. Data: 2002-04-19 21:06:18
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    nie dziwie sie ze nie rozumiesz, ksiegowi na grupach dyskusyjnych o
    komputerach tez nie rozumieja, takie jest to zycie

    jacek