  • 1. Data: 2004-02-17 10:08:43
    Temat: roznica kursowa - konto w EUR
    Od: "Roman" <b...@p...com>

    Witam,

    Mam problem obliczeniem tzw roznicy kursowej.
    Dotychczas robiac zakup towarow handlowych za granica dokonywalem platnosci,
    placac kontrahentowi zagranicznemy przelewem z konta prowadzonego w PLN. Do
    wyliczenia roznicy bralem kurs zakupu EUR w naszym banku z dnia wykonania
    przelewu i kurs z dnia przekroczenia granicy na SADzie.
    Obecnie place robiac przelew z firmowego konta prowadzonego w EUR.
    Firma jest firma jednoosobowa rozliczajaca sie na zasadach ogolnych KPiR. Na
    konto firmowe prowadzone w EUR moge wlacac srodki zakupione np w kantorze.
    Wplacilem tam rowniez rozne pozostalosci po wyjazdach wakacyjnych.
    Dodam, ze faktuta zagraniczna jest wystawiona rowniez w EUR.

    Jak w takim wypadku oblicza sie roznice kursowa? A moze wogole sie jej nie
    wylicza?

    Dziekuje i pozdrawiam,

    Roman Pilars

  • 2. Data: 2004-02-17 19:21:09
    Temat: Re: roznica kursowa - konto w EUR
    Od: "Jacek" <p...@c...cy>

    Nieustraszony(a) niczym Roman napisał(a):
> [...]
    >
    > Jak w takim wypadku oblicza sie roznice kursowa? A moze wogole sie jej nie

    Moim zdaniem fakt posiadania waluty na osobnym rachunku nie zmienia nic w
    kwestii róźnicy kursowej
    Wyliczasz po "staremu" z tą drobną róźnicą że już nie kupujesz Euro bo je
    masz.
    Gybyś nie posiadał musiałbyś kupić i ponieść określone wydatki.

    --
    Jacek

    Niczyje życie, zdrowie ani mienie nie jest bezpieczne, gdy obraduje Parlament!!
    Adres zakodowany w ROT-13

  • 3. Data: 2004-02-17 21:36:51
    Od: "Fin" <f...@a...pl>

    "Roman" <b...@p...com> wrote in message
> [...]
    > Wplacilem tam rowniez rozne pozostalosci po wyjazdach wakacyjnych.
    > Dodam, ze faktuta zagraniczna jest wystawiona rowniez w EUR.

    Różnice kursowy wynikają z Art 12. ust 2 i ust 2a upop oraz odpowiednio
    Art 15 ust 1 i 1a (dla osób fizycznych odpowiednie Art w upof).

    Powiedzmy sytuacja kupujemy od banku 100 EUR po 4,7 i z takim
    kursem bank księguje wpływa na rachunek EUR:

    Rachunek PLN
    MA: 470 PLN
    Rachunek EUR
    WN 100 EUR

    Następnie powiedzmy po tygodniu płacisz kontrahentowi 100 EUR ale
    bank księguje taką operacje po kursie dania powiedzmy 4,8.

    Rachunek EUR
    MA 100 EUR
    Kontrahent
    WN 100 EUR

    Kurs wynikający z SADu powiedzmy 4,5.

    W tym momencie powstają według mnie różnice kursowe:

    1. Art 15 ust 1. 100 EUR * (4,5 - 4,8) = -30 PLN

    2. Art 15 ust 1a 100 EUR * (4,8 -4,7) = 10 PLN

    Kwota -20 wynika zresztą logiczne z kurs faktycznego zakupu 4,7 i
    kurs poniesionego kosztu 4,5. Różnice kursowa druga wynika
    z różnice pomiędzy kursem sprzedaży z dnia faktycznej zapłaty
    a kursem sprzedaży z dnia nabycia walut ( Art 15 ust 1a).

    Tak to powinno wygladac wedlug mnie i z takimi wyjaśnieniami
    spotkałem sie w różnych opracowaniach.

    pzdr
    Fin