  • 1. Data: 2006-05-26 07:30:09
    Temat: różnice kursowe - która kolumna kpir
    Od: "roger" <k...@p...onet.pl>

    witam

    KPiR - zakup materiałów podstawowych w UE.

    W której kolumnie księgować różnice kursowe dotyczące zapłaty za fakturę
    zakupu materiałów podstawowych?
    10 czy 14? Według mnie tak samo jak księgowałem fakturę czyli 10, ale proszę
    o potwierdzenie.

    I drugie pytanie: w związku z zapłatą za ww fakturę powstają też różnice
    kursowe od własnych śr. pieniężnych.
    i ten sam problemik: która kolumna kpir? tu akurat mam większe wątpliwości
    ale może niesłusznie. podpowiedzcie proszę.

    Dzięki z góry

    Pozdrawiam

    Roger

  • 2. Data: 2006-05-26 20:28:29
    Temat: Re: różnice kursowe - która kolumna kpir
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    roger wrote:

    > W której kolumnie księgować różnice kursowe dotyczące zapłaty za
    > fakturę zakupu materiałów podstawowych?
    > 10 czy 14? Według mnie tak samo jak księgowałem fakturę czyli 10, ale
    > proszę o potwierdzenie.

    Tak.

    > I drugie pytanie: w związku z zapłatą za ww fakturę powstają też
    > różnice kursowe od własnych śr. pieniężnych.
    > i ten sam problemik: która kolumna kpir?

    Albo powstają jedne różnice albo drugie
    albo czegoś nie rozumiem.

  • 3. Data: 2006-05-29 10:00:37
    Od: "Roger" <k...@p...onet.pl>

    > Albo powstają jedne różnice albo drugie
    > albo czegoś nie rozumiem.

    Moim zdaniem różnice od wł. środków pieniężnych powstają gdy z naszego
    rachunku np EUR wypływają pieniążki tzn przy zapłacie faktur lub
    przewalutowaniu.
    W przypadku przewalutowania wrzucamy różnice w pozostałe przychody, a
    obliczamy jako różnice między stanem środków na rachunku eur (stosując np
    metode wyceny FIFO) a kursem przewalutowania.
    W przypadku zapłaty za fakturę kosztową tez występuje różnica miedzy kursem
    z dnia zapłaty za fakturę a kursem(ami) z dnia nabycia(otrzymania) waluty. W
    związku z tym uważam, że też należy to wpisać. Niezależnie od tego że
    policzyliśmy różnice miedzy dniem zarachowania a dniem zapłaty.
    Różnice te nie są przecież tożsame, a w sumie pozwalają nam na wpisanie
    faktury według kursu po którym nabyliśmy ( otrzymaliśmy ) walutę niezbędną
    do zapłaty za fakturę kosztową, czyli faktycznie poniesiony koszt.

    Nie jestem biegły więc się nie upieram, dlatego też proszę o fachowe opinie.
    1. czy faktycznie wystepuja tu rożnice od wł. śr. pien.?
    2. jezeli tak, to która kolumna kpir?

    Pozdrawiam
    Roger

  • 4. Data: 2006-06-02 08:58:23
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Roger" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > opinie.
    > 1. czy faktycznie wystepuja tu rożnice od wł. śr. pien.?

    Ja też nie jestem biegły i w sprawach różnic kursowych
    (w ramach KPiR) posługiwałem się logiką i zdrowym rozsądkiem.
    Trzeba niestety ustalać ile waluty wpłynęło w jakiej cenie, i kiedy
    i po jakich kursach była wydawana, po operacji zapłaty czy przewalutowania
    (choćby wypłata z rachunku) i ustalać ile waluty, po ile kupionej zostało
    (nie wiem czy zasada pierwsze przyszło-pierwsze wyszło jest obowiązkowa,
    byle stale jednakowo robić)
    I mozna to sobie nazywać jak komu wygodnie,
    ale wg mnie w opisanym wypadku rozliczałbym
    różnice kursowe tylko raz.

    Może na przykładzie będzie łatwiej wyjaśniać:
    mam na rachunku 200 euro - załóżmy, że kupowanych kiedyś tam po 5 zł np od
    banku
    i taki jest stan rachunku-200 euro. Czyli zapłaciłem kiedyś 1000zł za tę
    walutę.

    Dostaję fakturę kosztową z dnia 5 maja na 100 euro - kurs sredni NBP=3,80
    i tyle 380 zł jest zaksięgowane jako koszt w tym dniu.
    Po miesiącu 5 czerwca płacę tę fakturę moimi 100 eurami z rachunku.
    Nie liczę wtedy różnic od średniego NBP z dnia zapłaty i przyjętego
    kursu do kosztów i potem od kursu zakupu waluty (5zł)
    znowu do średniego NBP z dnia zapłaty tylko
    od razu obliczam sobie, że za tę walutę płaciłem kiedyś
    500zł (100 euro po 5 zł) i wyliczam sobie, że różnice kursowe
    z tytułu tej zapłaty wynoszą u mnie 120 zł.
    W kolumnie 10 mam zatem zapis z dnia faktury 380zł
    a w dniu 5 czerwca wpisuję różnice kursowe 120zł.
    (czyli cały zakup zaksięgowany zostanie kosztowo jako 500zł=380+120)
    a na moim rachunku zostanie 100 euro po 5 zł.

    Nie wiem czy tak jest prawidłowo,
    ale tak robię i umiem to logicznie wytłumaczyć i
    słupki mi się zgadzają :-)
    Sprawa się oczywiście komplikuje,
    jak waluty jest więcej i wpływa po różnych kursach,
    ale przedstawiony sposób pozwala i z tego się sensownie rozliczyć.

  • 5. Data: 2006-06-02 09:35:17
    Od: "Roger" <k...@p...onet.pl>

    Jasne. Nie robiłem tego w ten sposób ale wychodzi na to samo, chociaż
    rozbijając to na 2 różnice robie sobie dodatkową robotę.
    W Twojej metodzie cała różnica wchodzi do kpir do tej kolumny, gdzie była
    faktura. czyli analogicznie ja bym też musiał tą drugą wrzucić w to samo
    miejsce.

    Dzięki za zainteresowanie tematem.
    Pozdrawiam

    Roger