  • 1. Data: 2008-01-22 13:32:06
    Temat: samochod w firmie
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Witam,
    trudno sie dodzwonić do informacji podatkowej, więc zapytam tutaj
    wprowadzam do firmy posiadany samochód osobowy, oświadczeniem,
    w EŚT mamy dwie pozycje data nabycia i data przyjęcia do używania, czy
    datą nabycia będzie dzień, w którym podpisałam umowę (jako osoba, nie
    firma), czy też dzień, w którym zamierzam wprowadzić auto do firmy
    oświadczeniem, a data przyjęcia do używania będzie datą wpisania do firmy

    co z dokumentem stwierdzającym nabycie - wpisuję tutaj "ośiwadczenie z
    dnia...", czy może na podstawie oświadczenia wypisuję DW i tutaj
    wprowadzam na podstawie DW

    kolejen pytanie to o zakupy związane z użytkowaniem samochodu, w
    przypadku paliwa, wszystko jasne, pytanie dotyczy np. zakupu części,
    płynów, myjnia, czy mogę od tego odliczyć VAT, czy wszystko tak jak
    paliwo w kwocie brutto do KPiR
    czy koszt remontu (np. wymiana linki, sprzęgła) traktujemy jak powyższe

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-01-22 22:43:57
    Temat: Re: samochod w firmie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jan 2008, Ania wrote:

> [...]
    > też dzień, w którym zamierzam wprowadzić auto do firmy oświadczeniem, a data
    > przyjęcia do używania będzie datą wpisania do firmy

    Popatrz na to tak: stroną umów i podatnikiem jest OSOBA.
    Ty. Nie Twój status w roli "DG".
    Pewne niezrozumienie "zakupu na firmę" z zaliczeniem w koszty wynika
    z faktu, iż podstawą zaliczenia w koszty jest *cel* wydatku (inaczej
    mówiąc, zakupy dokonane w celu osobistym nie są kosztem, nawet
    jakby zostały później *przeznaczone* na cele DG, bo na to nie ma
    przepisu).

    Przy ST jest inaczej: warunkiem zaliczenia amortyzacji w koszty
    jest wyłącznie *wykorzystywanie* w celu DG (nie ma wymogu "nabycia
    w celu"!).
    Czyli dla papierkologii pozostają:

    > co z dokumentem stwierdzającym nabycie - wpisuję tutaj "ośiwadczenie
    > z dnia...",

    NIJAK!
    Kiedy i na podstawie jakiego dokumentu PRZEDSIĘBIORCA, czyli TY,
    nabyłaś samochód??

    > czy może na podstawie oświadczenia wypisuję DW i tutaj wprowadzam
    > na podstawie DW

    A podstawę prawną podasz? ;) w rozporządzeniu o prowadzeniu KPiR
    jest taki ciekawy zapis o DW na koszty: "mogą dotyczyć wyłącznie".
    I dalej lista, zamknięta :) (acz uchylania miejscami przez
    ustawę).

    > kolejen pytanie to o zakupy związane z użytkowaniem samochodu, w przypadku
    > paliwa, wszystko jasne, pytanie dotyczy np. zakupu części, płynów, myjnia,
    > czy mogę od tego odliczyć VAT,

    "a dlaczego by nie"?
    Postawię pytanie inaczej: czy umiesz wskazać PRZEPIS, na podstawie
    którego od paliwa nie wolno odliczać VAT?
    A PRZEPIS, który dotyczy innych wydatków?
    I patrz na to tak: nikogo nie obowiązują "opisy", włącznie z naszymi
    komentarzami na grupie.
    Obowiązuje nas PRAWO w postaci USTAW, miejscami dających prawo do
    regulacji szczegółowych w rozporządzeniach, koniec listy.
    No, do ustaw należy dołączyć umowy miedzynarodowe :)
    Krótko: ZAJRZYJ DO USTAWY, niezależnie od komentarzy które otrzymasz
    lub znajdziesz w archiwach grupy :)

    pzdr, Gotfryd