  • 1. Data: 2008-04-18 12:35:53
    Temat: sposób liczenia vat
    Od: "bbl" <b...@y...com>

    Witam,

    Czy jest gdzieś w przepisach podane jak ma być liczony vat w poszczególnych
    pozycjach faktury?. Czy prawidłowe jest wyliczanie całego vatu dla
    poszczególnych pozycji z osobna i z sumowanie go potem?, czy też sumuje się
    go w z danej kolumny?, a może obydwa sposoby są prawidłowe?. Czasem bywa
    tak, że powstają różnice groszowe jeśli liczy się podsumowując cenę brutto
    z w danej kolumnie niż liczy się ją każdą z osobna i sumuje. Moim zdaniem
    ten pierwszy sposób jest prawidłowy, ale czy to jest gdzieś w przepisach
    napisane? czy to raczej czysto matematyczne zagadnienie niż ustalone
    przepisami podatkowymi?

  • 2. Data: 2008-04-18 12:38:14
    Temat: Re: sposób liczenia vat
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "bbl" <b...@y...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Moim zdaniem ten pierwszy sposób jest prawidłowy, ale czy to jest gdzieś w
    > przepisach napisane? czy to raczej czysto matematyczne zagadnienie niż

    Było na grupie niedawno, sam o to pytałem.
    Poczytaj tamtą dyskusję.

  • 3. Data: 2008-04-18 13:23:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello bbl,

> [...]
    > poszczególnych pozycji z osobna i z sumowanie go potem?, czy też sumuje się
    > go w z danej kolumny?, a może obydwa sposoby są prawidłowe?.

    Jest chyba z 6 sposobów liczenia VATu na fakturach i _wszystkie_ sa
    poprawne.

    [...]

    > napisane? czy to raczej czysto matematyczne zagadnienie niż ustalone
    > przepisami podatkowymi?

    Problem zaokrągleń, to czysto arytmetyczny problem. Faktura ma być
    logicznie policzona i ma z zapisów na niej wynikać poprawna kwota
    podatku. A, że w zależności od przyjętej metody, kwoty bywają różne -
    trudno.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2008-04-18 22:32:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Apr 2008, bbl wrote:

    > z w danej kolumnie niż liczy się ją każdą z osobna i sumuje. Moim zdaniem
    > ten pierwszy sposób jest prawidłowy,

    Ale nie jesteś ani Sejmem, ani Ministrem finansow, a oni mają zdanie
    odrębne, i co gorsza każda z tych instytucji pozwala na *inne* zasady :O

    > ale czy to jest gdzieś w przepisach napisane?

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    (uwaga: w ustawie *są* zapisy, które ustanawiają pewne z zasad, mimo
    istnienia szczegółowych regulacji w rozporządzeniu niżej)
    http://www.sgk.gofin.pl/5,35,43180,0.html

    > czy to raczej czysto matematyczne zagadnienie niż ustalone
    > przepisami podatkowymi?

    Z czysto matematycznych zagadnień ustalonych przepisami podatkowymi
    polecam rozważyć zezwolenia na liczenie w przypadku liczenia "od
    brutta" (że przypomnę, z ustawowej definicji liczy się *od brutta*[1],
    to że przepisy pozwalają na liczeie *również* od netta to szczegół)
    - kwoty podatku "matematycznie", czyli 1/(1+stawka)*kwota netto
    - kwoty podatku od "urzędowo" zaokrąglonej wartości 1/(1+stawka)
    (jest w ustawie, dotyczy usług, ze sławetnym postawieniem na glowie
    rozdziału dostawy towarów i swiadczenia usług za pomocą "usługi handlu")
    -...i cóś jeszcze było, tylko zajarzyć nie mogę, gdzie to dawąło się
    zaokrąglić :)

    [1] to jest krytycznie ważne, jak okaże się, że ktoś nie doliczył VAT
    a powinien był.

    pzdr, Gotfryd