  • 1. Data: 2011-01-21 09:18:38
    Temat: spoznilem sie okolo 20 dni z zaliczka PIT za IV kwartal
    Od: " Jan" <j...@W...gazeta.pl>

    Witajcie,

    zaliczke na PIT za IV kwartal powienienem wplacic do 20. grudnia w wysokosci
    takiej jak ta z 20 pazdiernika - dobrze mysle?

    Niestety zagapilem sie i wplacilem w pierwszej polowie stycznia. Bylo tego
    troche ponad 1000 zł, z kalkulatora odsetek wychodzi 8,60 zł odsetek.

    Mam pytania:
    - jaka grozi mi za to kara?
    - czy mam wplacic te odsetki? Czy od odsetek tez mam zaplacic odsetki do dnia
    wplaty? Co wpisac w przeleiwe w mbanku jako "symbol formularza" i
    "identyfikacja zobowiazania"?
    - czy mam zlozyc "czynny żal"? Czy to pogorszy moja sytuacje czy polepszy?

    Pozdrawiam,
    Jan

  • 2. Data: 2011-01-21 09:38:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Jan 2011, Jan wrote:

> [...]
    >
    > Niestety zagapilem sie i wplacilem w pierwszej polowie stycznia. Bylo tego
    > troche ponad 1000 zł, z kalkulatora odsetek wychodzi 8,60 zł odsetek.

    Żadna.
    Spóźnienie we wpłacie *własnego* podatku, o ile:
    - nie jest notoryczne
    - nie jest "mimo wezwania US"
    nie powoduje konsekwencji karnych.
    Zajrzyj do KKS, polecam :D

    > - czy mam wplacic te odsetki?

    Może ktoś przypomni ile wynosi kwota ekspresu poleconego (czy jak
    to tam szło z wartością znaczka za list stanowiącego "jednostkę
    miary" odsetek).
    Jeśli ciągle 6,60 to płacić.

    > Czy od odsetek tez mam zaplacic odsetki do dnia
    > wplaty?

    Formalnie spóźnioną wpłatę dzieli się *proporcjonalnie*, ze względu
    na widoczną proporcję wychodzi że praktycznie cała niedopłata to
    właśnie podstawa, a nie odsetki - więc wypadałoby. Oczywiście
    o ile są należne.

    > - czy mam zlozyc "czynny żal"?

    IMO ("każdy odpowiada za siebie" :)), z jednej strony brak możliwości
    wskazania który przepis został złamany, IMO jest zbędny, ale z drugiej
    - zbędny "czynny żal" nie może spowodować kary.
    Niemniej mogłaby się przydać jakaś "informacja", bo i tak pewnie będą
    ściągać na czynności wyjaśniające (a tak to może łykną pisemne
    wyjaśnienie i włożą do przegródki).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-01-21 09:54:47
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > IMO ("każdy odpowiada za siebie" :)), z jednej strony brak możliwości
    > wskazania który przepis został złamany, IMO jest zbędny, ale z drugiej
    > - zbędny "czynny żal" nie może spowodować kary.

    Ale czego właściwie ma żałować?

    > Niemniej mogłaby się przydać jakaś "informacja", bo i tak pewnie będą
    > ściągać na czynności wyjaśniające (a tak to może łykną pisemne
    > wyjaśnienie i włożą do przegródki).

    Jeżeli to PIT to US nie wie jaka miała być właściwa kwota, wiec pisemko
    wyjaśniające ile był do zapłaty kwoty głównej ucieszy panie w
    rachunkowości podatkowej.
    Inaczej system sam to rozbije, a robi to jakoś pokrętnie, nie zaokrągla
    groszy, i potem będą niezgodności przy picie rocznym we wpłaconych
    zaliczkach.
    Jaki się ma częstszy kontakt z danym urządem w różnych roboczych
    sprawach, to da sie to nawet załatwić telefnicznie.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2011-01-21 11:21:30
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 21.01.2011 10:54, Maddy wrote:

> [...]
    > Jaki się ma częstszy kontakt z danym urządem w różnych roboczych
    > sprawach, to da sie to nawet załatwić telefnicznie.

    Ja to widzę właśnie tak, że warto napisać pisemko co i jak, a czynny żal
    to można dodać z ostrożności procesowej (przy czym czynny żal to nie
    jest coś co ma nagłówek "czynny żal", więc pisemko z wyjaśnieniem
    podowowdów spóźnienia, skierowane do księgowości IMO też jest czynnym
    żalem).

    Semi-OT: przy ostatniej przeprowadzce nowy US zgubił mi dwa numery kont
    i żeby dostać zwrot VAT musiałem się fatygować do tegoż US i składać
    EDG-RB. Pani od VAT była w popłochu gdyż był to ostatni dzień terminu a
    ona nie mogła wysłać przelewu bo w systemie nie miała konta do zwrotów..

    Gdybym zgłosił te konta będąc w nowym US tuż po przeprowadzce, gdy
    składałem informację o tym że w poprzednim urzędzie informowałem o
    wyborze zaliczek kwartalnych na PIT (a Pani z Okienka poradziła jeszcze
    dopisać że rozliczam się na zasadach ogólnych i prowadzę KPIR - "w razie
    gdyby coś nam się zgubiło" :-)) - to bym oszczędził sobie niepotrzebnego
    jeżdzenia.

    Także stety-niestety niewymagany przepisami papier do odpowiedniej
    komórki w urzędzie może zaoszczędzić trochę czasu w przyszłości.

    --
    Tomek