  • 1. Data: 2006-11-28 16:42:43
    Temat: sprzedaż mioteł
    Od: "no one" <a...@w...pl>

    Witam szanownych grupowiczów.
    Mam takie pytanie: w jaki sposób moge udokumentować sprzedaż mioteł
    brzozowych na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalnośc gospodarczą. Nie
    bedzie to sprzedaz jednorazowa, mysle że sprzedam kilka partii tych mioteł.
    Sam nie prowadze działalności gospodarczej, wiec nie moge wystawic rachunku
    ani tym bardziej faktury. Czy mogę zawrzeć z kupujacym umowe na przykład o
    dzieło na wykonanie mioteł czy pozostaje jedynie umowa kupna sprzedaży? Co z
    podatkiem dochodowym w takim przypadku?

    Dziekuje za zainteresowanie tematem.
    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2006-11-28 16:48:14
    Temat: Re: sprzeda? miote?
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 28-11-2006 o 17:42:43 no one <a...@w...pl> napisał(a):

    > Witam szanownych grupowiczów.
    > Mam takie pytanie: w jaki sposób moge udokumentowaae sprzeda? miote?
    > brzozowych na rzecz osoby fizycznej prowadz?cej dzia?alno?c gospodarcz?.
    > Nie
    > bedzie to sprzedaz jednorazowa, mysle ?e sprzedam kilka partii tych
    > miote?.
    > Sam nie prowadze dzia?alno?ci gospodarczej, wiec nie moge wystawic
    > rachunku
    > ani tym bardziej faktury. Czy mog? zawrzeae z kupujacym umowe na przyk?ad
    > dzie?o na wykonanie miote? czy pozostaje jedynie umowa kupna sprzeda?y?
> [...]

    Rachunek wbrew pozorom możesz wystawić, postawa prawa jest w Ordynacji
    Podatkowej
    w dziale "Rachunki".
    Na pierwszą partię możesz umowę kupna-sprzedaży do której właśnie rachunek
    wystawiasz,
    potem robicie umowy o dzieło do których też rachunki wystawiasz

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-11-28 19:16:52
    Od: "plusz" <n...@w...plusz.totezkasuj.pl>

    W artykule news:op.tjqjmobw5o25xk@unknown,
    niejaki(a): t z adresu <r...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > rachunek wystawiasz,
    > potem robicie umowy o dzieło do których też rachunki wystawiasz

    to ja mam pytanie dodatkowe
    czy jeśli chcę sprzedać komuś coś co kupię od kogoś innego, to koszty zakupu
    mogę odliczyć od podstawy opodatkowania?

    jeśli jestem osobą fizyczną to do kosztów zaliczam brutto czy netto?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 4. Data: 2006-11-28 20:13:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Nov 2006, t wrote:

    [...miotły...]
    > Rachunek wbrew pozorom możesz wystawić, postawa prawa jest w Ordynacji
    > Podatkowej w dziale "Rachunki".

    :)
    Niedawno nie udało mi się przekonać allegrowicza że MOŻE wystawić
    rachunek :]

    > Na pierwszą partię możesz umowę kupna-sprzedaży do której właśnie rachunek
    > wystawiasz,

    Hm... IMVHO jakby przyjąc taki punkt widzenia, że owe miotły zrobił
    na umowę o dzieło - być może ustną (ew. dopiero później usankcjonowaną
    rachunkiem) to byłoby na mój gust zdrowiej ... dla VAT :>
    Raczej mam na myśli oszczędność lasów.

    Popatrz tak: ktoś robi 20 mioteł.
    Dla siebie? Sam w to wierzysz??? :)
    No a jak nie dla siebie, to na sprzedaż.
    A to już z p. widzenia VAT podpada pod VAT.
    Oczywiście - jest zwolnienie, a jakże :)
    Ale... ale również jest obowiazek prowadzenia ewidencji VAT!!! - jako
    ze zwolnienie jest "podlegające" (pod VAT).
    Pamiętasz post pewnego allegrowicza?
    "brak ewidencji - oszacowanie. Szacujemy, że tych mioteł był 20, ale
    20 tysięcy. Proszę wykazać że było mniej." Po co się kopać z koniem...
    Czy w powyższej logice jest błąd? - a jeśli tak, to gdzie :)

    > potem robicie umowy o dzieło do których też rachunki wystawiasz

    IMVHO wykazywanie własnej inicjatywy przy produkcji mioteł jest
    prowadzeniem DG, no nie?? :)
    A w odróżnieniu o malowania obrazów, pisania programów i powieści
    czy robienia zdjęć nie da się toto podciągnąć pod "twórczość luzem"
    (aktualnie jak widzę jest wyłączone z VAT, w końcu ktoś pomyślał).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-11-28 20:29:56
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 28-11-2006 o 21:13:14 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > On Tue, 28 Nov 2006, t wrote:
    >
    > [...miotły..]
    >
    > :)
    > Niedawno nie udało mi się przekonać allegrowicza że MOŻE wystawić
    > rachunek :]

    :) Ludzie nie czytają .podatków to nie wiedzą że mają do czynienia z guru
    i się boją ;)

> [...]
    > na umowę o dzieło - być może ustną (ew. dopiero później usankcjonowaną
    > rachunkiem) to byłoby na mój gust zdrowiej ... dla VAT :>

    Po chwili zastanowienia .... masz racje :)

> [...]
    > 20 tysięcy. Proszę wykazać że było mniej." Po co się kopać z koniem...
    > Czy w powyższej logice jest błąd? - a jeśli tak, to gdzie :)

    Jak wyżej - masz racje, tak zdrowiej to zrobić

> [...]
    > czy robienia zdjęć nie da się toto podciągnąć pod "twórczość luzem"
    > (aktualnie jak widzę jest wyłączone z VAT, w końcu ktoś pomyślał).

    Mozna sobie dłubać hobbistycznie w piwnicy jeśli masz maszynę,
    ale tak jak piszesz nie warto potem kopać się koniem

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-11-29 10:42:02
    Temat: Re: Re: sprzeda? miote?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Nov 2006, plusz wrote:

    > to ja mam pytanie dodatkowe
    > czy jeśli chcę sprzedać komuś coś co kupię od kogoś innego, to koszty zakupu
    > mogę odliczyć od podstawy opodatkowania?

    A ja mam pytanie dodatkowe do tego pytania, taki bonus :)
    Czy ów zakup rodzi podejrzenie że został dokonany *w celu* dalszej
    odsprzedaży?
    Przypomnę sławny wyrok NSA: sąd zgodził się, że wykazanie przez
    US iż sprzedawca uzgodnil z kupującym kolor karoserii nim sam
    nabył samochód dowodzi "DG w rozumieniu podatkowym".
    A że wtedy nie było defaultowego zwolnienia z VAT to podatnik
    owym VATem oberwał.
    Niemniej: zasadą ogólną jest prawo do odliczania kosztów nabycia,
    *jeśli* sprzedaż jest opodatkowana w rozumieniu podatku dochodowego,
    to niezależnie czy sprzedawcą jest osoba fizyczna z DG, osoba
    fizyczna bez DG czy osoba prawna - koszty nabycia są kosztami
    uzyskania, *Z WYJĄTKIEM* np. dziwnie liczonych nieruchomości.

    > jeśli jestem osobą fizyczną to do kosztów zaliczam brutto czy netto?

    Przecież to nie zależy od bycia osobą fizyczną lub prawną, a od
    podlegania (lub nie) pod VAT, zwolnienia (lub nie) z VATu a na koniec
    opodatkowania (lub nie) czynności dla ktorej zakup jest przeznaczony!

    Przykładowo: osoba fizyczna nie prowadząca DG, która wynajmuje
    mieszkanie, zalicza (lub nie) zakup przeznaczony na remont zależnie:
    - jak wynajem na cele mieszkaniowe i ryczałt: wcale
    - wynajem "mieszkaniowy" i zasady ogólne: brutto
    VAT nie odlicza nigdy, bo czy sama (ta osoba) jest zwolniona czy nie
    to najem jest zwolniony więc tak czy siak prawo odliczenia nie
    przysługuje
    - jak "firmie na biuro", ryczałtem i zwolnienie z VAT: wcale
    - "firmie na biuro" ryczałtem i bez zwolnienia: odlicza VAT (tylko!)
    - "firmie na biuro" zasady ogólne i zwolnienie: brutto w koszty
    - "firmie na biuro" zasady ogólne i bez zwolnienia: netto w koszty,
    VAT do odliczenia.

    Przecież to jest proste, nie? ;)
    A różnica przy DG i nie-DG jest taka, że przy DG odpada niepodleganie
    (występujące przy sprzedaży rzeczy *osobistych*). Ale może mieć miejsce
    zwolnienie...

    pzdr, Gotfryd