  • 1. Data: 2014-04-26 14:45:13
    Temat: sprzedaż nieruchomości i podatki
    Od: norbi771 <n...@t...pl>

    Witam grupę,

    Mam następującą sprawę.
    Moi rodzice w ramach współwłasności od 2007r posiadali mieszkanie.

    W 2010 roku zmarł mój tata i z tytułu spadku stałem się wspólnie z siostrą i mamą
    współwłaścicielem tego mieszkania. Testamentu nie było podział standardowy.

    W efekcie:
    * mama posiada 1/2 + 1/6
    * moja siostra posiada 1/6
    * ja posiadam 1/6

    Zdecydowaliśmy się sprzedać to mieszkanie.
    Z tego co rozumiem sprzedaż przed upływem 5 lat jest obciążona podatkiem 19%, przy
    czym dotyczyć to będzie tylko 1/2 odziedziczonej w wyniku nabycia ze spadku.

    Podatku można uniknąć jeśli się przeznaczy kwotę uzyskaną ze sprzedaży tej
    nieruchomości na cele mieszkaniowe lub nabycie nieruchomości.

    W przypadku mamy ciężko będzie o takie wydatki, wymyśliliśmy więc że powinna ona
    darować mnie i/lub siostrze te swoje 1/6 przed sprzedażą tej nieruchomości, a my w
    okresie 2 lat podatkowych będziemy się starali wydatkować uzyskane pieniądze na cele
    mieszkaniowe i/lub zakup nieruchomości i w ten sposób unikniemy podatku.

    Dziś siostra była u notariusza i poruszyła ten temat. Notariusz stwierdził, że taka
    darowizna jest ryzykowna, ponieważ US może uznać, że owszem mama darowała 1/6, ale
    niekoniecznie tę którą odziedziczyła w ramach spadku, co w efekcie spowoduje
    komplikacje podatkowe.

    Proszę Was o opinie i podpowiedzi jak najkorzystniej wybrnąć z tej sytuacji.

    Z góry dziękuję

    Norbert