  • 1. Data: 2011-06-17 12:57:47
    Temat: sprzedaz towaru bez faktury zakupu
    Od: RD <r...@g...com1>

    Witajcie,

    Regularnie kupuję w hurtowni towar. Czasami, ponieważ mi się spieszy,
    odbieram towar, zostawiam WZ na miejscu w celu wystawienia faktury i
    jadę. Fakturę odbieram np. pod koniec tygodnia.
    Taki system jednak powoduje, że czasami w hurtowni ktoś może zapomnieć
    i na przykład nie wystawi mi faktury.
    Mam teraz taką sytuację - minął miesiąc, nie mam faktury, a towar,
    który wziąłem z hurtowni - już sprzedałem wystawiając fakturę.

    Jakie mogą być dla mnie konsekwencje? Jak to załatwić? Hurtownia
    fakturę może wystawić, co zrobi, ale już w kolejnym miesiącu.

    Pozdrawiam,
    Rafał

  • 2. Data: 2011-06-17 13:13:04
    Temat: Re: sprzedaz towaru bez faktury zakupu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Jun 2011, RD wrote:

    > Jakie mogą być dla mnie konsekwencje? Jak to załatwić? Hurtownia fakturę
    > może wystawić, co zrobi, ale już w kolejnym miesiącu.

    Dlaczego nie podajesz najciekawszych informacji? ;)
    Oczywistym jest, że brakuje:
    - informacji o dacie *sprzedaży* na fakturze
    - informacji o rodzaju księgowości który prowadzisz; np. o PK pojęcie
    mam mgliste, ale dla KPiR wprost mogę podać przepis stanowiący
    o prawidłowości postępowania.
    Rzecz jasna zakładając że w rachubę nie wchodzi poświadczenie nieprawdy.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-06-18 12:40:36
    Od: RD <r...@g...com1>

> [...]
    > o prawidłowości postępowania.
    > Rzecz jasna zakładając że w rachubę nie wchodzi poświadczenie nieprawdy.

    Fakt, przepraszam - jestem na KPiR, VAT.

    Co do daty sprzedaży, to dzień wystawienia faktury, a więc miesiąc po.

    Ale chętnie przeczytam informacje dla obu przypadków - jak wyżej oraz
    z datą sprzedaży miesiąc wcześniej (1.05), a datą wystawienia faktury
    miesiąc później (1.06).

    Dziękuję,
    pozdr,
    Rafał

  • 4. Data: 2011-06-18 13:46:06
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 18-06-2011 14:40, RD pisze:

> [...]
    >
    > Ale chętnie przeczytam informacje dla obu przypadków - jak wyżej oraz z
    > datą sprzedaży miesiąc wcześniej (1.05), a datą wystawienia faktury

    Strzelam, ze chodzilo Gotfrydowi o paragraf 16 rozporzadzenia w sprawie
    prowadzenia pkpir.

    --
    Adam

  • 5. Data: 2011-06-18 21:45:20
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-06-18, o godz. 15:46:06
    elephanto <e...@c...it.gmail.com> napisał(a):

    > Strzelam, ze chodzilo Gotfrydowi o paragraf 16 rozporzadzenia w
    > sprawie prowadzenia pkpir.

    Nie zapominajmy o art. 271 KK :-)

    Tomek

  • 6. Data: 2011-06-18 23:16:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "RD" <r...@g...com1> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jakie mogą być dla mnie konsekwencje? Jak to załatwić? Hurtownia fakturę
    > może wystawić, co zrobi, ale już w kolejnym miesiącu.

    Życie jest twarde. To, w jakim miesiącu ujmie to hurtownia, to ich sprawa.
    Ty w swojej ewidencji umeiszczasz tak, jak powinno być. Później odpowiednio
    opisujesz błędną ich fakturę i tyle. Obowiązku denuncjacji organom
    skarbowym nie masz. Jak przyjdzie kontrola i wyłapie, to ktoś z hurtowni
    bedzie miał problem.

  • 7. Data: 2011-06-23 07:57:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Jun 2011, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "RD" <r...@g...com1> napisał w wiadomości
    [...]
    > Życie jest twarde. To, w jakim miesiącu ujmie to hurtownia, to ich sprawa.

    Skądinąd racja.
    Ale chyba utrudnię, pisząc że życie jest nie tylko twarde, ale
    trudne też - znaczy Twoja wersja postępowania wydaje się za prosta.

    > Ty w swojej ewidencji umeiszczasz tak, jak powinno być.

    *Ewidencji*?
    Czyli w tym późniejszym miesiącu?
    (hint: podstawą odliczania VAT jest data otrzymania f-ry!)

    > Później odpowiednio
    > opisujesz błędną ich fakturę i tyle.

    Kiedy mi wychodzi, że obowiazkowo powinien był WCZEŚNIEJ opisać
    fakt otrzymania towaru bez faktury.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,721,24
    380,20110101,sposob-prowadzenia-ksiegi-przez-podatni
    kow-niebedacych.html
    +++
    § 16.
    1. [...]
    2. Jeżeli materiał lub towar handlowy [...] został dostarczony do zakładu
    lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić
    szczegółowy opis [...]
    ---

    Nadto ciekawostka dla nie poruszonego tu przypadku tego samego miesiąca:
    +++
    3. Jeżeli podatnik otrzymał materiał lub towar handlowy oraz fakturę
    na ten materiał lub towar handlowy w tym samym miesišcu, opis,
    o którym mowa w ust. 2, dołšcza do otrzymanej faktury, a zapisów
    w księdze dokonuje na podstawie otrzymanej faktury.
    ---

    Nie wiem czy należy podkreślić ostatnie cztery słowa, ale
    chyba widać w czym problem.

    > Obowiązku denuncjacji organom skarbowym
    > nie masz. Jak przyjdzie kontrola i wyłapie, to ktoś z hurtowni bedzie miał
    > problem.

    Zgadza się :), co do zasady i prawa.
    Tyle, że podstawą zapisów księgowych są ... dokumenty.
    Jakby to głupio nie brzmiało, "jest przepis" i nie ma zmiłuj.
    Z drugiej strony, również jest przepis, że dokumentacja powinna
    opisywać "zdarzenia", czyli fakty a nie fikcję literacką
    z dokumentów. W przypadku KPiR jest taki dopisek: "na podstawie
    *prawidłowych* i *rzetelnych* dowodów".
    Wniosek: taka f-ra nie jest podstawą wpisu (z drugiej strony,
    "opis" jest, ale nie można dołączyć nierzetelnej faktury).

    IMVHO nie ujdzie na sucho pozostawienie sprawy bez:
    - *uprzedniego* udokumentowania w KPiR jak stanowi przepis wyżej
    - późniejszego, lecz wcześniejszego niż kontrola :P "niezwłocznego"
    powiadomienia wystawcy faktury że szykuje się dobrze widoczny
    przy kontroli wyjątek w zapisach.

    Powiadomienie może przyjąć formę "wystawcie mi korektę" albo
    po prostu "ja się nie zgadzam, bo było inaczej".
    O tym zaś stanowi inny przepis:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1626,5
    1600,20110401,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-
    dane-ktore-powinny.html
    +++
    § 15. 1. Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę
    korygujšcš zawierajšcš pomyłki dotyczšce jakiejkolwiek informacji
    [...] z wyjštkiem pomyłek w pozycjach faktury okreœlonych w § 5
    ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwanš notš korygujšcš.
    [...shift do góry...]
    § 5. 1. Faktura stwierdzajšca dokonanie sprzedaży powinna
    zawierać co najmniej:
    [...]
    4) dzień, miesišc i rok wystawienia faktury, a w przypadku,
    gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży [...]
    ---

    Rzecz jasna - "podatnik może".
    Bo podatnik może również powiadomić wystawcę że f-ra jest nieprawidłowa,
    ale może w ten deseń nic nie uzyskać.

    O te dwa kroki skorygowałbym Twój post:
    - niezwłocznie po przywiezieniu towaru sporządzać "opis".
    Jeśli dotąd tego nie robiono, to taka praktyka była niezgodna
    z przepisami. Sprawę upraszcza istnienie specyfikacji zamówienia
    lub dostawy - IMO może pełnić rolę "opisu".
    - sporządzić notę korygującą i odesłać wystawcy.
    Problem sprowadza się do ew. dysponowania dowodem dostarczenia.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2011-06-23 08:18:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Jun 2011, RD wrote:

    > Fakt, przepraszam - jestem na KPiR, VAT.

    No to rozporządzenia znasz ;)

    > Co do daty sprzedaży, to dzień wystawienia faktury, a więc miesiąc po.

    Opisałem co widzę w przepisach w poście do Roberta

    > Ale chętnie przeczytam informacje dla obu przypadków - jak wyżej oraz
    > z datą sprzedaży miesiąc wcześniej (1.05), a datą wystawienia faktury
    > miesiąc później (1.06).

    I jaki problem widzisz w tym przypadku?
    Przepis o prawie do odliczania VAT przez "dwa następne okresy" znasz.
    No to o co chodzi?

    Zwróć uwagę, że jeśli "przyjmujesz" towar handlowy bez dowodu zakupu,
    to masz mieć "opis".
    Bez względu na jakiekolwiek daty na fakturach.
    A jeśli tego nie robiłeś, to łamałeś prawo, ale bez związku z "problemem
    daty" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-06-23 09:26:09
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-06-23, o godz. 09:57:14

> [...]
    > Wniosek: taka f-ra nie jest podstawą wpisu (z drugiej strony,
    > "opis" jest, ale nie można dołączyć nierzetelnej faktury).

    Z trzeciej strony są wyroki karne (uniewinniające) odnośnie posługiwania
    się przez nabywców aut fakturami z zaniżoną ceną, przy rejestrowaniu
    tychże pojazdów.
    Podstawą uniewinnienia jest to, że faktura co prawda zawiera nieprawdę,
    ale cena nie ma żadnego znaczenia w przypadku rejestracji, więc skoro
    cała reszta danych się zgadza, to orzeczono jak na wstępie.
    IMHO pasuje jak ulał to tej sytuacji.

    Tomek

  • 10. Data: 2011-06-23 10:04:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Jun 2011, tomek wrote:

    > Z trzeciej strony są wyroki karne (uniewinniające) odnośnie posługiwania
    > się przez nabywców aut fakturami z zaniżoną ceną, przy rejestrowaniu
    > tychże pojazdów.

    Dobrze wiedzieć :)
    Pytaniem jest: jaki był zarzut?

    Bo w omawianym przypadku mamy postawione dwa różne problemy:
    - co wpisać do dokumentacji
    - jak to rozliczyć
    Oba wyglądają na łatwe, ale IMO tylko w takiej wersji:
    - uznajemy że do KPiR wpisujemy na podstawie "opisu" (chodzi
    o towar handlowy, nie inny koszt), jednocześnie *nie*
    uznając otrzymanej f-ry za prawidłową, lecz uznając
    że prawidłowa jest bądź jej korekta bądź nota do niej
    - do ewidencji j.w., przy czym i tak decyduje data otrzymania,
    więc faktura z nieprawidłową datą sprzedaży plus nota
    pozwoli odliczyć w miesiącu otrzymania (a nie miesiącu
    faktycznej sprzedaży)

    BTW: czy coś stoi na przeszkodzie, aby z nieprawidłowej
    faktury dokonać odliczenia VAT w tej części, w której
    dane na fakturze są prawidłowe, z pominięciem
    nieprawidłowych?
    Celowo tak sformalizowałem pytanie :), bo obejmie ono
    zarówno faktury na których wykazano błędnie za mało
    wydanego towaru, za dużo wydanego towaru jak i nasz
    przypadek błędnej daty.

    pzdr, Gotfryd