  • 1. Data: 2005-05-17 18:57:32
    Temat: środki trwałe a zamykanie DG
    Od: "Mariusz" <m...@c...pl>

    Witam,

    Prowadziłem działalność gospodarczą, lecz ostatnio podpisałem umowę o pracę.
    W umowie jest paragraf o tym, iż nie mogę prowadzić jakiejkolwiek
    działalności pobocznej (chyba, że za zgodą przełożonych, czyli w końcu i tak
    na jedno wychodzi). Musiałem więc zwinąc firmę. Obecnie moja żona uruchamia
    własną DG.

    W związku z zamykaniem przeze mnie działalności mój księgowy ma problem -
    nie za bardzo wie co zrobić ze środkami trwałymi, które się jeszcze nie
    zamortyzowały. Najprościej zapłacić podatek, ale to nieco kosztowne
    rozwiązanie :-)
    Chodzi mi po głowie to, czy aby nie mogę przekazać niezamortyzowane środki
    trwałe swojej żonie (jej firmie), co chyba też wiąże się z podatkiem w jej
    przypadku. A jakieś "tańsze" rozwiązania? :-)
    Będę wdzięczny za jakiekolwiek sugestie.

    Druga i ostatnia sprawa to właśnie jakaś dziwna (wg mnie) definicja środka
    trwałego, którą zauważyłem u mojego księgowego. Otórz wśród śt znalazł się
    mój laptop, o wartości 3.400 netto (3.800 brutto). Hmmmm...... ja może
    księgowym nie jestem, ale w ustawie jest granica wytyczona kosztem netto
    przedmiotu, która kwalifikuje go do środka trwałego lub do kosztu. Ja qrde
    specjalnie wybrałem sobie laptop, który nominalnie zakwalifikuje się u mnie
    jako koszt a nie środek trwały! Argumentem mojego księgowego jest to, iż
    kupiłem laptop, który nie wykorzystałem jednorazowo, lecz użytkuję ciągle -
    dlatego jest środkiem trwałym (hmm.... szczerze powiedziawszy to długopis,
    który kupiłem za 5 zł użytkujęjuż od 6 miesięcy!!!!).
    Jak to jest z tym moim księgowym - nie chce przyznać się do błędu, czy też
    na prawdę ma rację?

    Pozdrawiam i oczekuję na wszelkie sugestie,
    Mariusz Zagórski

  • 2. Data: 2005-05-17 20:42:47
    Temat: Re: środki trwałe a zamykanie DG
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@c...pl> napisał w wiadomości news:

    > W związku z zamykaniem przeze mnie działalności mój księgowy ma problem -
    > nie za bardzo wie co zrobić ze środkami trwałymi, które się jeszcze nie
    > zamortyzowały.

    Nie tylko z tymi, ze zamortyzowanymi ale nie zlikwidowanymi również.
    Sprzedać - za cenę zbliżoną do rynkowej.

    Inaczej VAT zapłacisz od ceny nabycia.

> [...]
    > księgowym nie jestem, ale w ustawie jest granica wytyczona kosztem netto
    > przedmiotu, która kwalifikuje go do środka trwałego lub do kosztu.

    Nie - ta granica kwalifikuje do jednorazowego lub rozłożonego w czasie
    zamortyzowania.
    Środkiem trwałym jest z zupełnie innych powodów - księgowy ma rację i
    zapewne wrzucił go w koszty jednorazowo.
    Jeśli nie - jesteś do tyłu.
    Chociaż akurat w przypadku likwidacji ma to odwrotny skutek.