  • 1. Data: 2005-05-15 15:59:30
    Temat: stawka VAT 0% czy 22%
    Od: "Tom" <p...@w...pl>

    Witam,
    ostatnio spotkałem na grupie dyskusyjnej post w którym problemem była stawka
    VAT przy eksporcie.
    Sądziłem że przy dostawie towarów do drugiego kraju Unijnego oraz poza UE
    obowiązuje stawka VAT 0%.
    Jednak po tym poście mam wątpliwości.

    Oto on:
    "Zgodnie z przepisami musisz stosować stawkę 22% a jeśli sprzedaż wzrośnie
    powyżej pewnej kwoty (jest to zapisane w ustawie VAT) w danym kraju to
    musisz tam otworzyć firmę i rozliczać się tak jak normalnie pomiędzy dwoma
    firmami."

    Chciałbym więc zapytać jak jest ostatecznie. Czy w przypadku krajów unijnych
    stosuje
    0% czy 22% oraz jaka jest stawka w przypadku eksportu poza Unię.
    I jaka jest ta "pewna kwota" o której mówi autor tego postu.

    Pozdrawiam
    Tom
    p...@w...pl

  • 2. Data: 2005-05-16 07:14:28
    Temat: Re: stawka VAT 0% czy 22%
    Od: "Snake Plissken" <v...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tom" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 0% czy 22% oraz jaka jest stawka w przypadku eksportu poza Unię.
    > I jaka jest ta "pewna kwota" o której mówi autor tego postu.

    autor wspomnianego postu wypisuje jakies wierutne bzdury - export ( wywoz
    poza UE ) jest opodatkowany stawka 0% pod warunkiem posiadania odpowiednich
    dokumentow celnych poswiadczajacych dana operacje (+ faktury , dok.
    transportowe ... )
    natomiast wyzwoz towarow do innych krajow UE podlega stawce podstawowej
    danego kraju wywowu o ile nie sa spelnione pewne wymogi. Jesli zas sa
    spelnione ( faktura z euro nipem, dokumenty transportowe potwierdzajace
    przeplyw towaru ) to vat nie jest naliczany natomiast strona odbierajaca
    towar dokonuje samonaliczenia vatu a nastepnie ( jesli w/w dokumenty sa
    ok ) vat ten sobie natychmiast odlicza i po sprawie.
    A teraz pomyslmy logicznie - co to bylby za kretynski pomysl gdyby firmy
    musialy otwierac subsydiaries w innych krajach ue tylko z tego powodu. (na
    zachodzie nikt tak nie robi a poniewaz polskie prawo w tym zakresie musi
    byc w 100% kompatybilne z unijnym to mechanizm ten dziala tez i w Polsce )

    pozdr,
    Snake

  • 3. Data: 2005-05-16 10:41:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 May 2005, Snake Plissken wrote:

> [...]
    > + > musisz tam otworzyć firmę i rozliczać się tak jak normalnie pomiędzy dwoma
    [...]
> [...]
    > +
    > + autor wspomnianego postu wypisuje jakies wierutne bzdury

    IMO autor wspomnianego postu wie że gdzieś dzwonią, ujął w niewłaściwe
    słowa, zastosował do wszystkich (a nie szczególnych :)) przypadków
    i stąd się naraził :)

    > + - export

    ...zgoda...

    > + natomiast wyzwoz towarow do innych krajow UE podlega stawce podstawowej
    > + danego kraju wywowu o ile nie sa spelnione pewne wymogi.

    ...a jeśli spełnione są inne - mianowicie nie jest przekroczona "pewna
    kwota" :) to przy nabyciu "osobistym" nie ma konieczności doliczenia VAT
    w kraju nabycia.
    Sądzę iż ów nieznany nam grupowicz to mógł mieć na myśli: "drobną
    sprzedaż zagraniczną" można realizować płacąc krajowy VAT: *tylko*.
    Kwota zdaje się (*zdaje się) określana jest przez przepisy kraju
    nabycia (nie wiem czy nie jest wymuszana regulacjami UE :)),
    przykładowo przy sprzedaży *do Polski* z Niemiec niemiecki przedsiębiorca
    może naliczać *niemiecki* VAT - 16%. Do kwoty 10 000 EU :)
    Zastrzegam iż czytanie art. 10 ustawy o VAT celem dotarcia do właściwego
    miejsca grozi niestrawnością :[ - kwiatki w stylu "lub stanowiła albo
    stanowiłaby taką dostawę towarów, ale dokonywaną" występują w większym
    zagęszczeniu :]

> [...]
    > + towar dokonuje samonaliczenia vatu a nastepnie ( jesli w/w dokumenty sa ok )
    > + vat ten sobie natychmiast odlicza i po sprawie.

    ...niezaprzeczalnie...

    > + A teraz pomyslmy logicznie - co to bylby za kretynski pomysl gdyby firmy
    > + musialy otwierac subsydiaries w innych krajach ue tylko z tego powodu.

    Obstawiam iż rzeczony "nieznany grupowicz" miał na myśli rozwikłanie
    przypadku kiedy rzeczony Niemiec sprzedaje do Polski (lub na odwrót
    - Polak do Niemiec) na przykład wysyłkowo towarów za ponad 10 kEU.
    I nie powiem jak to należy rozwikłać bo nie pamiętam :] ("gdzieś pisali"
    ale mi wyparowało). "Subsydiaries" na pewno nie, ale czy nie trzeba się
    zarejestrować jako podatnik w kraju dostawy... to bym głowy nie dał.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-05-16 11:30:19
    Od: "Snake Plissken" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > ale mi wyparowało). "Subsydiaries" na pewno nie, ale czy nie trzeba się
    > zarejestrować jako podatnik w kraju dostawy... to bym głowy nie dał.

    tak, teraz juz temat wydaje sie byc zgłębiony wysmienicie :-)